نوباوه عنوان كرد بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین المللی است

    Home  /  جشن  /  نوباوه عنوان كرد بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین المللی است

نوباوه عنوان كرد بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین المللی است Image

نوباوه عنوان كرد بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین المللی است

صد کادو: نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد می باشد با تدوین بودجه ۱۴۰۳ برمبنای برنامه هفتم، می توان امید داشت افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ خصوصاً در عرصه های دینی عملیاتی شود.
بیژن نوباوه وطن -نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت و گو با ایسنا درباره ی اعتبارات فرهنگی اظهار داشت: کشور از سالهای اول انقلاب در بودجه نویسی نگاه بایسته ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز همچون اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و سبب شده بودجه فرهنگی حدودا نصف شاخص بین المللی باشد.
وی افزود: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد بصورت آشکار و ۱۱ درصد بصورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و الان ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی نمود و اظهار داشت: حدودا همه دولت ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی دهد؛ با ادامه این روند ما در عرصه فرهنگ و هنر و دین گرفتار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه های فرهنگی سازماندهی مجدد می خواهند
نوباوه بیان کرد: بر طبق تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت های دولتی و بانکها باید در عرصه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ قبل تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می شود؛ پس این را در اختیار سازمان ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاهها کردیم.
وی اشاره کرد: برمبنای فاکتورهای موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکنست بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال اشاره کرد: همه مشکلات، ناشی از مضیقه بودجه نیست، بلکه در برنامه ریزی های فرهنگی، موازی کاری ها، سازمان ها و نهادها گرفتار مشکل هستیم. هزینه کرد برخی دستگاه های فرهنگی، خصوصاً در فاکتورهای فرهنگی خارج از کشور که هزینه های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتما باید یک سازماندهی مجدد در بعضی از دستگاه های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی کاری
نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و اظهار داشت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ برمبنای برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی نماییم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.
وی در آخر مسئله موازی کاری در هزینه کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار داشت: اگر جلوی موازی کاری گرفته شود و هرکس در حوزه خاص خودش کار کند، بطور قطع می توانیم یک بخش مهمی از اسراف های هزینه کرد بودجه را مدیریت نماییم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نوباوه عنوان كرد بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین المللی است بسته هستند Date | 02/05/2024