پاسخ های وزیر ارشاد به خبرنگاران از شفاف سازی اطلاعات تا بازتاب خبر معین

    Home  /  جشن  /  پاسخ های وزیر ارشاد به خبرنگاران از شفاف سازی اطلاعات تا بازتاب خبر معین

پاسخ های وزیر ارشاد به خبرنگاران از شفاف سازی اطلاعات تا بازتاب خبر معین Image

پاسخ های وزیر ارشاد به خبرنگاران از شفاف سازی اطلاعات تا بازتاب خبر معین

به گزارش صد کادو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد؛ همچون درباره ی بازتاب خبری که درباره ی بدون مانع بودن بازگشت معین به ایران مطرح کرده بود. او همین طور در قسمتی از صحبت هایش اظهار داشت: مسئولیت شفاف سازی اطلاعات کشور برعهده ماست.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در آغاز نشست خبری که امروز (شنبه، ۲۳ دی ماه) در سالن سازمان سینمایی این وزارتخانه برگزار گردید، اظهار داشت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمانی که فعالیت خودرا شروع کردیم فعالیت ها تحت تاثیر کرونا بود. در آن دوره در پاسخ به اقدام فوری در شروع به کارمان حمایت و مدیریت این بیماری و فعالیت ها را اعلام کردیم.
او اضافه کرد: همین طور بعد از بلوای سال قبل بدنبال نرمال سازی بودیم که به دوره رونق رسیدیم. کلیدواژه رونق به مدلول نادیده گرفتن مشکلات نیست. در سال قبل با تهدیدات مهمی برای برگزاری رویدادهای هنر و فرهنگی مواجه بودیم. کارهای فرهنگی و هنری مورد هدف بدخواهان بود و آنها بدنبال خاموشی چراغ فرهنگ بودند و خواهند بود. ما ۴۵ سال است که درگیر متغیر مزاحم بیرونی هستیم و با همراهی اهالی فرهنگ و هنر از این گذرگاه به سلامت و با قوت عبور کردیم.
اسماعیلی بیان کرد: در وزارت ارشاد مهم ترین و اصلی ترین کار ما، تنظیم کنندگی حکمرانی فرهنگی است. از برنامه های حمایت کننده، شروع کردیم و به پیش می رویم و برای مسائل معیشتی و رفاهی قدم های مهمی برداشته شده است. اکنون در شهر پرند مجموعه عظیمی در قالب شهر هنر در حال ساخت است. در عرصه بیمه نیز میزان پشتیبانی از اصحاب فرهنگ و هنر چندبرابر شده است.

وزیر ارشاد همین طور اظهار داشت: امیدوار هستم در سوال و جواب ها به ابهام زدایی و نیازهای مطرح شده پاسخ دهیم.

در این جلسه خبرنگار ایسنا درباره ی خبر “اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای رونق موسیقی و تئاتر به همه شهرستان های کشور” سوال کرد که وزیر ارشاد در این زمینه پاسخ داد: یکی از با اهمیت ترین بخش های عملکردی وزارت ارشاد کوشش برای ارتقای وضعیت بودجه و زیرساخت ها بوده است. در عرصه مدیریت فرهنگی شعار اصلی خودرا بحث مردمی سازی و عدالت فرهنگی قرار دادیم. ما در عرصه اعتبارات فرهنگی در طول سفرهای آقای رییس جمهور به استانها نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای افتتاح طرح های عمرانی در عرصه فرهنگ و هنر اختصاص دادیم. همین طور بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای رونق فرهنگی اختصاص پیدا کرده است.
او افزود: قسمتی از این پول، در قالب قرارگاهی به نام قرارگاه شهید آوینی هزینه می شود. ما نظریه جدید نظام فرهنگی جمهوری اسلامی را در نظر داریم و از جایگاه تصدی گری به جایگاه نظارت و تسهیل گری رفته ایم. این جریان عمومی فرهنگ و هنر، همه تشکل های مردپایه ای هستند که باید در عرصه فرهنگ متصدی شوند. در استانهای مختلف حداقل های لازم برای کارهای مختلف پیش بینی شده است و امیدواریم با اختصاص هایی که از سازمان برنامه می گیریم، این مهم را به انجام برسانیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ی این که چرا بخش شفاف سازی در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مردادماه به روز نمی شود گفت: ما در وزارت ارشاد مسئولیت شفاف سازی اطلاعات کشور را برعهده داریم. هر جایی که تکلیف قانونی بر شفافیت باشد، حتما دوستان من اطلاعات را در اختیار می گذارند. اگر در جایی اطلاعاتی گذاشته می شد که الان نمی گردد، حتما باید توسط همکاران من بررسی و صورت گیرد.

او درباره ی این که حضور برخی سینماگران موجب رونق بخشی به جشنواره می شود و چرا کسانی که خودشان اعلام تمایل برای حضور داشتند در جشنواره نیستند اظهار داشت: ما داورهای مجربی داشتیم که کسی درباره ی صلاحیت علمی آنها صحبت نمی نماید. در بخش انتخاب آثار نگاه فردی یا حاشیه ای هم نبوده و امسال هم با حاشیه های کمتری روبه رو بودیم. تنها جمله ای که می توانم بگویم این است که به تصمیم داورها در هیات انتخاب احترام می گذارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ی بودجه جشنواره موسیقی هم اظهار داشت: در سال قبل افزایش فوق العاده ای داشتیم. الان از بخش بین الملل خبری ندارم و ان شاءلله اکر موردی هست برطرف می شود. البته در عرصه موسیقی شفافیت وجود دارد و میزان استقبال مردم مشخص است.

وزیر ارشاد درباره ی بازتاب های خبر بدون مانع بودن بازگشت یک خواننده مقیم خارج از کشور (معین) گفت: در مورد خواننده که خبرنگاری پرسید پاسخ دادم که در جمهوری اسلامی ایران در مورد بازگشت ایرانیان خارج از کشور فضای مساعدی برای همه برقرار است. این جا خاک خودشان است. این حقی نیست که ما به آنها بدهیم. ایران خانه آن هاست. این حقی نیست که من یا کسی دیگر بتواند از آنها سلب کند. درباره ی مجوز فعالیت هم طبق پروسه قانون عمل می شود.
او با اشاره به سیاست های دولت ابراهیم رییسی برای ایرانیان خارج از کشور اضافه کرد: البته من تعجب می کنم از افرادی که باید از این مساله استقبال کنند. هیچ هنرمندی در طول این مدت نبوده که ما شرایط بازگشت و حتی اجرا را فراهم ننموده باشیم.
هنرمندی بود که ۴۰ سال اجازه اجرا نداشت ولی در این دوران مجوز گرفت و حتی نماهنگی را برای قدردانی از دولت آماده کرده بودند ولی نخواستیم منتشر شود چون دنبال کار تبلیغاتی نیستیم. ما خادم تمام ایرانیها در داخل و خارج کشور هستیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از این جلسه درباره ی شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: در وضعیت فعلی در شورای انقلاب فرهنگی قانونی را داریم که می گوید ارشاد همه مسئولیت هایی را که در عرصه حقیقی دارد در عرصه مجازی هم دارد. درباره ی مجموعه های نمایشی هم باید بگویم دبیرخانه و محل نظارت این کار صدا و سیماست و وزیر باید نمایندگی در شوراهای ساخت و نمایش داشته باشد. به جز این بخش و برنامه های تلویزیونی همه بخش ها در عرصه صوت و تصویر مدیریتش بر عهده ارشاد است، الان هم تنظیم بخشنامه اجرائی در حال انجام می باشد، تا قسمتی از موضوعات حل شود.
او اضافه کرد: متاسفانه این فاصله و شکافی که در این چند سال پیش آمد اتفاقات خوبی را رقم نزد. ما نمایش خانگی را یک فرصت می دانیم اما به شدت نگران نمایش خشونت، ارتباطات خانوادگی و نظایر آن هستیم، امیدوار هستم همکاران ما و عزیزان در بخش نظارتی این نگرانی مردم را به زودی مرتفع کنند.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار ترکیه ای درباره ی ارتباطات فرهنگی با کشور ترکیه، اظهار داشت: ترکیه از کشورهای مهم در منطقه است؛ سال قبل بازدید داشتم و همکاری خوبی در عرصه فرهنگی و هنری و رسانه ای در کشور ترکیه درحال جریان است.

او افزود: مقرر است کار مشترکی میان هنرمندان ایرانی و ترک به نمایش دربیاید و امیدوار هستم سرآغاز همکاریهای گسترده تری باشد.

اسماعیلی درباره ی حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ مهاجر افغانستانی نیز اظهار داشت: ما و افغانستان، اشتراکات بسیاری داریم که مرزهای سیاسی نتوانسته فاصله ای به وجود بیاورد. بلخ و کابل و هرات آکنده از میراث ماندگار فرهنگی و هنری و ادبی مشترک است و ما به این میراث مشترک افتخار می نماییم. هنرمندان افغانستانی مانند هنرمندان ایرانی در خلق و آفرینش کارهای هنری و فرهنگی مورد حمایت ما هستند. ما بدنبال نرمال سازی فضای تعاملات فرهنگی و هنری و رسانه ای بین ایران و افغانستان هستیم. به شدت به حفظ میراث فرهنگی و ادبی و تاریخی در افغانستان حساس هستیم و آنها را جزئی از میراث فرهنگی و مشترک و ماندگار خودمان می دانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت و وزارت ارشاد برنامه ای برای به رسمیت شناختن موسیقی رپ در ایران دارند، اظهار داشت: آقای سالاری (معاون امور هنری وزارت ارشاد) مأمور بررسی جوانب درباره ی موسیقی رپ شده است.
وی در ادامه از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد تحول جدی در عرصه موسیقی و استفاده از همه گونه های موسیقی آگاهی داد و تاکید کرد: درباره ی موسیقی رپ باید همه جوانب در نظر گرفته شود و من فکر می کنم بتوانیم در آینده نزدیک جمع بندی خودرا در این زمینه اعلام نماییم.
محمدمهدی اسماعیلی همین طور درباره ی وضعیت انجمن های صنفی و رویکرد وزارت ارشاد به این انجمن ها، اظهار داشت: من یک معلم هستم و نمی توانم مغلق، پیچیده و جناحی حرف بزنم. می خواهم صراحت، شفافیت و صداقت در بحث هایی که داریم باشد. ما اختلاف دیدگاه نداریم، رویه مان قانونی می باشد. این تعامل بین ما و اصناف وجود دارد و طبیعتا نگاه دولت پشتیبانی از گروههای مردمی و صنفی است و وزارت ارشاد نقش تنظیم گری دارد. باید در مرز قانون حرکت نماییم. وزارت فرهنگ را پشتیبان اصحاب فرهنگ و هنر و خانه همه هنرمندان می دانیم. این افتخار را داریم که با اصحاب فرهنگ و هنر تعامل داریم و هیچ خط قرمزی در مقابلمان نیست.
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی جشنواره موسیقی نواحی نیز اظهار داشت: موسیقی نواحی در دستور کار جدی ماست؛ برای نخستین بار از چند خواننده شهیر که موفق به گرفتن درجه یک هنری شده بودند، تجلیل کردیم.
وزیر ارشاد همین طور بیان کرد: ضعف گونه اجتماعی در فیلم ها را نمی پذیرم و در گزارشی که به من داده اند تعداد فیلم های اجتماعی قابل توجه است و نمی شود قضاوت دقیقی داشت.
او در بخش دیگری از سخنان خود از خودکفایی کاغذ گفت و اضافه کرد: مجموعه جدیدی در تولید کاغذ در استان خوزستان راه ادازی خواهد شد که نیاز کاغذی کشور را پاسخگو خواهیم بود.
او همین طور اظهار داشت: مشکل کارخانه کاغذ شوشتر حل می شود و نکاتی دراین زمینه وجود دارد.
بگفته وزیر ارشاد، درباره ی مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر درحال رایزنی هستند و در یکی دو رو آینده مکان جشنواره اعلام خواهد شد.
اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: هوش مصنوعی را با حساسیت دنبال می نماییم و درباره ی زبان فارسی نیز کارهای خوبی در شورای صیانت از زبان فارسی انجام شده است و به زودی جشن تغییر نام چند مجموعه تجاری را از واژه های انگلیسی به فارسی خواهیم داشت.
او تاکید کرد: موضوع صیانت و گسترش زبان فارسی، ماموریت اصلی و جدی ما در عرصه فرهنگ است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره به تعویق افتادن عمره و این که آیا تمهیدی اندیشیده شده تا حج تمتع به مشکل برنخورد، توضیح داد: بالای ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار ثبت نامی برای عمره داشتیم و می خواستیم سریع تر کار زوار را راه بیندازیم و طبق زمان بندی خودمان عمل کردیم. جلسه شورای عالی حج، اواخر ماه آذر بود و قرار بود ۲۸ آذر شروع پروازها باشد. اما ثبت نام ها تکمیل نشده بود و تمدید کردیم، همه اقتضائات دیده شد، هتل ها و کارون ها. اما با اختلافات فنی ای که به وجود آمده، به تعویق افتاد. هیئتی که برای رایزنی درباره ی حج رفته بودند، تفاهمنامه ای را امضا کردند که شرایط حج تمتع بهتر از امسال باشد. بایستی مسئله سریع تر حل شود. ما یک «میراث نامطلوب» داریم و تعداد زوار را باید به مرور در ضمن سال های آتی به عمره و حج اعزام نماییم.
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی قاچاق کتاب اظهار داشت: اقدامات خوبی انجام شده و با قوه قضاییه و نیروی انتظامی و سایر نهاد صحبت کردیم و اقداماتی رخ داده و زمینه خوبی به وجود آمده است و امیدواریم شاهد تحول مثبت باشیم.
اسماعیلی همین طور با اعلان اینکه بدنبال اطلاع رسانی بصورت شفاف در معاونت های ارشاد هستند، اظهار داشت: برای شفافیت کامل تلاش کردیم؛ بنای ما قانون است و طبق قانون عمل می نماییم. ما مرتب این را تکرار کردیم و بصورت نمایشی نیست، هرکسی موظف است در قالب قانون رعایت شفاف داشته باشد.

پی نوشت: این گزارش بروزرسانی شده است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پاسخ های وزیر ارشاد به خبرنگاران از شفاف سازی اطلاعات تا بازتاب خبر معین بسته هستند Date | 16/01/2024