امامی خبر داد؛ ثبت ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی

    Home  /  جشن  /  امامی خبر داد؛ ثبت ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی

امامی خبر داد؛ ثبت ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی Image

امامی خبر داد؛ ثبت ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی

به گزارش صد کادو، دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی ثبت گردید البته پیشنهاد دیر به شورا رسید و قرار بود این خبر را ۱۴ آبان به عنوان روز فرهنگ عمومی اعلام نماییم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، به استناد بند ۷ ماده ۱ وظایف بخشنامه شورای فرهنگ عمومی کشور و بخشنامه انتخاب خادمان فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خادمان فرهنگ عمومی شناسایی معرفی تقدیر می شوند. این خادمان فرهنگ عمومی از بین اشخاص حقیقی و حقوقی که در امتداد اشاعه فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اقدام مؤثری داشته اند، انتخاب می شوند.
سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از گذشته های دور معرفی و شناخت و تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی جزو وظایف شورای فرهنگ عمومی بوده و این مورد در بخشنامه آمده است؛ ما در سطح ملی مرتباً درحال شناسایی، معرفی و تجلیل خادمان فرهنگ عمومی هستیم.
وی افزود: تعریف مان از خادمان فرهنگ عمومی، قهرمانان معمولی هستند، کسانی که در زندگی روزمره و کسب وکار فعالیت می نمایند. آنهایی که در روزمرگی های زندگی شأن، خودشان نگهبان و مروج حریم اخلاق و سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند. برای مثال یک خانم معلم و یا پرستار موفق می توانند خادم فرهنگ عمومی باشند. اشکال مان این بود که تا کنون نتوانسته ایم آنها را به عنوان قهرمانان بزرگ معرفی نماییم و در نهایت شاهد بودیم که قهرمانان کاذب در جامعه مدنظر قرار گرفتند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: ما طی یک فراخوان عمومی از هنرمندان هنرهای تجسمی درخواست کردیم تا جایزه، نماد و تندیس خادمان فرهنگ عمومی را به ما پیشنهاد دهند و در نهایت بتوانیم این تندیس را در سراسر کشور به عنوان نشان خادم فرهنگ عمومی اهدا نماییم. جوایز خوبی را برای و هنرمندان هنرهای تجسمی در نظر گرفته ایم تا رغبت کنند و در این فراخوان حضور داشته باشند. امیدواریم بتوانیم به طراحی مناسبی از تندیس خادمان فرهنگ عمومی نائل شویم و این مدال افتخار را به خادمان فرهنگ عمومی اهدا نماییم.
وی اضافه کرد: درباب مدال ها و تندیس های ملی مردم معتقدیم اگر مردم یک مدال و یک جایزه ملی را دوست داشته باشند، آن جایزه ارزش دارد و جایزه ای که مردم نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، آن جایزه تنها بصورت تشریفاتی باقی می ماند.
امامی اظهار داشت: در بخشنامه تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی محدودیتی نداریم و این امر به شورای فرهنگ عمومی استانها سپرده شده است و آنها مرتباً درحال شناسایی خادمان فرهنگ عمومی هستند و ما هر هفته و حتی در هر جلسه شورای فرهنگ عمومی استانها اهتمام می نماییم تا خادمان شناسایی و آنها را به مردم معرفی نماییم. اخیر با امضای محمدمهدی اسماعیلی رییس شورای فرهنگ عمومی تقدیرها را انجام می دهیم. همین طور تا کنون از برخی قهرمانان پا را المپیک که نماد زن ایرانی و خانواده ایرانی هستند، تقدیر کرده ایم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: امسال در روز شورای فرهنگ عمومی از امام جماعت یک مسجد در جنوبی ترین منطقه تهران (محله شوش) تقدیر کردیم. او یک تنه با کمترین امکانات و با وجود خیلی از کمبودها، خلأها و فقرهای فرهنگی محله پای کار ایستاد و اهتمام کرد تا این عدالت فرهنگی را در محله تامین کند.
وی اضافه کرد: نگاه مان در انتخاب خادمان فرهنگ عمومی یک نگاه جدیدی است یعنی بجای رفتن به سراغ افراد بزرگ که برعهده همکاران انجمن مفاخر است، ما به سراغ شهروند معمولی می رویم. معرفی مفاخر در جایگاه خودش کار ارزشمندی است اما باید مرتباً شهروندان معمولی را معرفی نماییم تا برای مردم یک الگوی دست یافتنی تری باشد. شاید شخصی نتواند همچون مرحوم محمد اسلامی ندوشن به عنوان یک شخصیت ادبی باشد اما می تواند همچون معلمی باشد که زندگی اش را وقف دانش آموزانش کرده است؛ بدین سبب باید بدنبال الگوهای دست یافته تری باشیم و به نظر ما یکی اش شئون حکمرانی فرهنگ عمومی دسترس پذیر کردن قهرمان ها برای مردم است.
امامی اظهار داشت: خادمان فرهنگ ماهانه در سراسر کشور معرفی می گردند و در نهایت بعد از انتخاب، نشان خادم فرهنگی به آنها تعلق می گیرد. بزرگترین شاخص مان این است که در حوزه های مختلف فرهنگی و زندگی روزمره موفق و در عین حال دسترس پذیر باشند و در نهایت نماینده یک فضیلت اخلاقی بزرگ در جامعه و تاریخ کشور باشند. تا کنون تجلیل از یک راننده تاکسی داشته ایم که میلیاردها پول را به صاحبش بازگردانده است. این راننده را به همراه خانواده اش به عتبات اعزام کردیم.
وی اضافه کرد: شعارمان این است که قهرمان زندگی خود باشیم و معتقدیم همه آدم ها قهرمان زندگی خودشان هستند. اگر بتوانیم به فضیلت های فرهنگی جامعه خودمان توجه بیشتری داشته باشیم، شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی ثبت شد؛ البته پیشنهاد دیر به شورا رسید و قرار بود که این خبر را ۱۴ آبان به عنوان روز فرهنگ عمومی اعلام شدیم. هدف از نامگذاری این روز، پرداختن به قهرمان معاصر زندگی همچون حاج قاسم سلیمانی و دیگر قهرمانان است.
همچنین رضا یعقوبی مدیر کل شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: خادمان فرهنگ عمومی، قهرمانان زندگی روزمره هستند. این قهرمان می تواند معلم، صاحب شغل و حرفه، کارمند، خانه دار، فعال فرهنگی، کارگر یا کنشگر اقتصادی باشد. این افراد ممکنست سلبریتی نباشند، شاید پست و مقام رسمی نداشته باشند، شاید تحصیلات دانشگاهی بالایی نداشته باشند، امّا میراث دار ارزش ها فرهنگی ایران اسلامی اند و این هویت را در لحظات زندگی خود، متجلی می کنند. خادمان فرهنگ عمومی، ارکان پابرجایی خیمه فرهنگ و اصالت در زیست اجتماعی اند، برای همین مردم از صمیم دل آنها را دوست دارند. وی ادامه داد: همزمان با ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی همراه با برگزاری آئین ویژه ای و مجمع ملی شورای فرهنگ عمومی سراسر کشور؛ فراخوان طراحی تندیس و مدال فرهنگ عمومی نیز اعلام می شود تا با بهره گیری از نظر هنرمندان کشورمان تندیس و مدال خادم فرهنگ عمومی را طراحی نمایند. مدیر کل دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: به استناد بند ۷ ماده ۱ وظایف بخشنامه شورای فرهنگ عمومی کشور و بخشنامه انتخاب خادمان فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خادمان فرهنگ عمومی شناسایی و معرفی و تقدیر می شوند و این خادمان فرهنگ عمومی از بین اشخاص حقیقی و حقوقی که در امتداد اشاعه فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اقدام مؤثری داشته اند؛ انتخاب می شوند. یعقوبی در آخر اظهار داشت: هنرمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به تارنمای pcc.ir مراجعه نموده و طرح های خودرا بوسیله پیامرسان های بله و ایتا به شماره ۰۹۲۳۳۲۵۱۵۸۸ تا ۳۰ آذر ارسال نمایند. همین طور به طرح های برگزیده اول؛ دوم و سوم این رویداد جوایز نقدی ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان اهدا می نماییم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای امامی خبر داد؛ ثبت ۳۰ آبان به عنوان روز قهرمان ملی در تقویم ملی بسته هستند Date | 01/01/2024