دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد ضرورت کاربست جشنواره معماری عمار در جامعه و تمدن

    Home  /  جشن  /  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد ضرورت کاربست جشنواره معماری عمار در جامعه و تمدن

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد ضرورت کاربست جشنواره معماری عمار در جامعه و تمدن Image

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد ضرورت کاربست جشنواره معماری عمار در جامعه و تمدن

صد کادو: حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب در دیدار با اعضای شورای علمی جشنواره م. عمّار (معماری عمّار) بر کاربست این جشنواره معماری در خانواده، جامعه و تمدن تاکید کرد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، در این نشست اظهار داشت: جشنواره معماری عمار دارای ابعاد حکمت نظری و عملی است و کاربست زیادی در خانواده و جامعه و تمدن دارد.
وی با اعلان اینکه باید از این جشنواره به حکمرانی علمی معماری برسیم، اظهار داشت: سند ملی معماری ایرانی اسلامی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و در دولت قبل ابلاغ نشد و الان این سند به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران واگذار شد تا بررسی های لازم صورت گیرد.

باید فضای معماری دوران انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم
سجاد صفار، دبیر اجرائی جشنواره معماری عمار در این جلسه با انتقاد از در اولویت نبودن معماری در بین نهادها اظهار داشت: معماری محسوس ترین نماد زندگی است اما هنوز از آن درک درستی صورت نکرده است باید بتوانیم به شکلی عمل نماییم که فضای معماری دوران انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم.

باید با توانمندسازی زمینه حضور مردم در حفظ و نگهداری ارزش ها را فراهم کنیم
غلامرضا اسلامی، عضو هیئت مشاوران علمی جشنواره معماری عمار با اشاره به جنایاتی که در غزه رخ داده است بیان کرد: در پی این اتفاقات دردناک مردم جهان متوجه شدند که آزادی و دموکراسی خیلی شیک نیست.
وی افزود: اتفاقات جدید نشان میدهد که حرفهای ما خیلی جدی تر از چیزی است که تصور می نماییم. نباید از فناوری جدید واهمه داشته باشیم چونکه فطرت های مردم جهان بیدار است و دراین زمینه رسالت عظیمی برعهده ماست.
اسلامی اظهار داشت: باید در روشها دقت بیشتری داشته باشیم و مخاطبین ما نباید جشنواره ها را انگیزه بدانند بلکه باید به توانمندسازی را در دستور کار قرار دهیم تا زمینه حضور مردم در حفظ و نگهداری ارزش های انقلاب اسلامی را فراهم نماییم.

عبدالحمید نقره کار، عضو هیئت مشاوران علمی جشنواره معماری عمار نیز در این جلسه اظهار داشت: اکنون در نقطه عطف تاریخ قرار داریم چونکه همه ضدارزشهایی که روزیی در مقایل همه پیامبران انجام شده امروز درباره ی مردم غزه به کار گرفته شده است با اینحال نهایت مقاومت، تسلیم ناپذیری و ایستادگی در مقابل ظلم در جهان بسیار مورد توجه است بطوریکه امروز تکلیف همه ما و مردم جهان را مشخص کرده است.
وی افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری جهاد تبیین و اقدام را مورد تاکید قرار داده اند. جهاد یعنی توان مضاعف است، وقتی ایشان می گویند قرارگاه یعنی در وضعیت جنگی قرار داریم که باید همه پای کار باشند چونکه دشمن به روز عمل می کند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: زیربنای جهاد تبیین وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم هستند که دراین زمینه باید سرفصل های دروس را اصلاح کنند، متاسفانه هنوز در دانشگاه ها عده ای می گویند که معماری اسلامی نداریم و هنوز تبیین نشده است بدین سبب باید از سرفصل دروس شروع شود.

مکان رویدادهای در رابطه با انقلاب اسلامی معرفی می شوند
محمد صادق شهبازی، عضو هیئت مشاوران علمی جشنواره معماری عمار نیز در این جلسه بیان کرد: می خواهیم برمبنای ایده جشنواره معماری عمار ایام الله و نقطه هایی که به پایه های بنیادی انقلاب اسلامی مربوط می شود را معرفی می نماییم.
وی افزود: بر این اساس مکان رویدادهایی که با انقلاب اسلامی ارتباط پیدا می کند، معرفی می گردند تا این مکان رویدادها ماندگار شوند. امیدواریم بتوانیم سازوکار دقیقتری داشته باشیم که مشارکت مردم برای ساخت مکان رویدادها فراهم گردد اینطور پارادایم فکری انقلاب اسلامی پیاده می شود.

سید جواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت مشاوران علمی جشنواره معماری عمار نیز در این جلسه بیان کرد: محیط زندگی امروز ما باید با سبک زندگی ایرانی اسلامی هماهنگ باشد که متاسفانه اینطور نیست.
وی افزود: جشنواره معماری عمار می خواهد با هدف متعالی، معماری ایرانی اسلامی را مورد توجه قرار دهد. چونکه برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید نمای شهرها نیز متناسب با اهداف تمدنی باشد.
هاشمی اظهار داشت: جشنواره عمار باید بتواند جوانان را به شکلی به کار گیرد که بتوانند تحولات مهمی را ایجاد کنند.

ضرورت تعریف مشترک از فرهنگ
کیانوش سوزنچی، عضو هیئت مشاوران علمی جشنواره معماری عمار نیز در این جلسه بیان کرد: هنوز تعریف مشخص و مشترکی از فرهنگ نداریم در صورتیکه پایه ترین موضوع فرهنگ هست.
وی همین طور از نبود ادبیات مشترک در حوزه داوری جشنواره معماری عمار انتقاد نمود و اظهار داشت: باید معماری متناسب با انقلاب اسلامی تعریف و برمبنای آن عمل شود.

استفاده از ظرفیت شوراهای فرهنگ عمومی برای ترویج معماری انقلاب اسلامی
وحید جلیلی، قائم مقام صدا و سیما نیز در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب زاده به عنوان بنیانگذار جشنواره عمار اظهار داشت: در جشنواره عمار یاد گرفتیم که از میزانی که امکان پذیر است، پیگیری موضوعات را در دستور کار قرار دهیم.
وی پیشنهاد نمود که از ظرفیت شوراهای فرهنگ عمومی در استانها استفاده گردد تا معماری انقلاب اسلامی در چهره شهرها جاری و ساری باشد؛ اینطور این دغدغه همیشه زنده نمی ماند و این خودش دستاورد است.
جلیلی اظهار داشت: شهرداری ها امکان خوبی برای پیشبرد دغدغه معماری انقلاب اسلامی دارند که می توان در جریان جشنواره عمار به آن توجه کرد.
قائم مقام صدا و سیما با تأکید بر یادمان سازی بیان کرد: یادمان ها جزیی از انقلاب اسلامی است. تاریخ انقلاب باید را در جغرافیای کشور مشاهده شود بنا بر این باید یادمان سازی را دنبال نماییم.
وی همین طور با اشاره به جشنواره علوم انسانی عمار، بر تولید فکر بوسیله برگزاری این جشنواره اصرار کرد.
جلیلی اعلام نمود: در صدا و سیما تلاش می نماییم که این جشنواره را پیگیری نماییم تا به مطالبه عمومی تبدیل گردد اما هر چه به تعاریف جامعی در حوزه موضوعات برسیم کار رسانه در دنبال گیری دغدغه ها موفق تر خواهند بود.

همین طور در این جلسه محمد خراسانی زاده رییس مرکز هنرهای تجسمی بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر فناوری حضور مردم تاکید کرده اند که جشنواره معماری عمار دراین زمینه میتواند اثرگذار باشد.
وی عنوان کرد: باید سهم هر دستگاه در معماری انقلاب اسلامی مشخص شود و بهترین ایده های مردمی شناسایی شوند و اجرای ایده ها نیز باید به مردم واگذار شود اینطور به نتایج بهتری می توان دست یافت.
خراسانی زاده همین طور پیشنهاد راه اندازی رشته معماری اسلامی در دانشگاه ها را بیان کرد.
در آخر این جلسه همین طور پیشنهاداتی در حوزه روش شناسی مشترک در معماری انقلاب اسلامی و تعریف موضوعات برای تعریف پایان نامه ها و رساله های دانشجویی عنوان شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد ضرورت کاربست جشنواره معماری عمار در جامعه و تمدن بسته هستند Date | 11/12/2023