روز مازندران؛ از هیركانی تا دماوند پایان کار سومین جشنواره کئی پلا در ساری

    Home  /  جشن  /  روز مازندران؛ از هیركانی تا دماوند پایان کار سومین جشنواره کئی پلا در ساری

روز مازندران؛ از هیركانی تا دماوند پایان کار سومین جشنواره کئی پلا در ساری Image

روز مازندران؛ از هیركانی تا دماوند پایان کار سومین جشنواره کئی پلا در ساری

صد کادو: مازندران سومین جشنواره بومی «کئی پِلا» که با هدف احیاء و ترویج قسمتی از فرهنگ غذایی مازندران، حفظ آیین و سنن مردم این دیار و ایجاد شادابی و نشاط در بین شهروندان به مدت یک هفته در بوستان ولایت ساری برگزارشده بود یک شنبه شب با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، با برنامه های شاد و متنوع پایان یافت.

به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری در این مراسم با تقدیر از محمدحسین قبادی شهردار ساری و سازمان فرهنگی شهرداری، برگزاری این مراسم را زمینه شادی و نشاط شهروندان دانست که سه سال پی در پی در مرکز استان به عنوان جشنواره ملی “کئی پلا” با حضور باشکوه مردم برگزار می گردد.

سید ذوالفقار شریفی بر لزوم حفظ هویت و آداب و رسوم تاکید کرد و اضافه کرد: تلاش داریم تا در سالهای آتی با اجرای دیگر برنامه ها نشاط را در میان شهروندان افزایش دهیم.

“علیرضا حمیدی” معاون خدمات شهری شهرداری ساری، نیز حفظ فرهنگ و آیین را در داشتن شهر پویا و توسعه یافته ضرورت دانست و اظهار داشت: اگر جایی فرهنگ درحال فراموشی است باید برای حفظ و احیای آن کوشش کرد.

وی به تنوع سنت ها و آیین های مردم این استان اشاره نمود و اضافه کرد: جشنواره کئی پلا بخش کوچکی از فرهنگ مازندرانی را به معرض نمایش گذاشته است.

حمیدی افزود: این جشنواره علاوه بر احیای فرهنگ بومی مکانی برای نمایش هنرها و تولیدات هنرمندان محلی است؛ تلاش داریم تا بسترسازی مناسب علاوه بر جشنواره کئی پِلا و بهارنارنج دیگر جشنواره های بومی که بیان کننده فرهنگ و سنن ما شمرده می شود را در مرکز استان برگزار نماییم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری نیز با اشاره به حمایت های شهردار ساری و اعضای شورای اسلامی شهر از تلاش کارکنان سازمان فرهنگی و عوامل اجرائی این جشنواره تقدیر کرد و احیای فرهنگ بومی و افزایش نشاط اجتماعی شهروندان را از اهداف این جشنواره در مرکز استان عنوان نمود.

احسان مرادی فر اضافه کرد: احیاء و زنده نگه داشتن آداب و رسوم فراموش شده و غذاهای بومی و محلی مناطق علاوه بر حفظ آنها برای نسل های آینده، سبب معرفی آن منطقه به گردشگران و توسعه گردشگری می شود.

قابل ذکر است، شهرداری ساری بعد از ثبت “کئی پِلا” (پلو کدو) در لیست میراث ملی ایران به مناسبت هفته مازندران برای سومین سال پی در پی مبادرت به برگزاری نمایشگاه و جشنواره ای با همین نام و محوریت کرده که از ۱۵ آبان ماه تا ۲۱ آبان با ارائه انواع محصولات و فرآورده های غذایی برآمده از کدوحلوایی میزبان شهروندان ساری و شهرها و روستاهای همسایه بوده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای روز مازندران؛ از هیركانی تا دماوند پایان کار سومین جشنواره کئی پلا در ساری بسته هستند Date | 15/11/2023