قائم مقام وزیر علوم: گسترش زبان فارسی در خارج، از سیاست های اصلی وزارت علوم است

    Home  /  جشن  /  قائم مقام وزیر علوم: گسترش زبان فارسی در خارج، از سیاست های اصلی وزارت علوم است

قائم مقام وزیر علوم: گسترش زبان فارسی در خارج، از سیاست های اصلی وزارت علوم است Image

قائم مقام وزیر علوم: گسترش زبان فارسی در خارج، از سیاست های اصلی وزارت علوم است

صد کادو: قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش زبان فارسی در خارج از کشور، آنرا به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم در حوزه بین الملل نام برد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، وحید حدادی اصل در ششمین و آخرین روز اولین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه با قدردانی از اقدام رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد علمی بین المللی بمناسبت هفته علم با حضور بیشتر از ۶۰ دانشگاه از دو کشور ایران و عراق به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد که منجر به عقد بیشتر از ۲۰۰ تفاهمنامه شد، از آن بعنوان یکی از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در زمینه علمی یاد کرد و اضافه کرد: چنین اقدامی خلاقانه و در تاریخ ایران بی سابقه بود.
وی اظهار نمود: وزارت علوم در حوزه بین الملل پنج مأموریت اصلی دارد که تحقق این مأموریت ها نیازمند تعامل و همکاری این وزارت خانه و رایزنی های فرهنگی ما در خارج از کشور است.
حدادی اصل تصریح کرد: گسترس زبان فارسی یکی از این مأموریت هاست که مقام معظم رهبری هم در این حوزه تاکید دارند.
وی یادآوری کرد: سازمان های موازی مانند بنیاد سعدی هم داریم که در این حوزه فعالیت دارند اما در آن چه منتج به مدرک و مباحث دانشگاهی می شود ما مسوولیم و باید پاسخگو باشیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اینباره و چگونگی همکاری رایزنان فرهنگی خطاب به آنها اظهار داشت: دو مسیر را می توانیم جلو ببریم؛ یکی اینکه درخواست نماییم چه حرکتی نماییم و دیگر این که شما به ما ایده بدهید چه کار نماییم و کدام کشور آمادگی دارد که ما استاد زبان فارسی به آنجا عزام نماییم. هم اینک در عراق می دانیم که کدام شهر چقدر استاد نیاز دارد.
وی با بیان اینکه گشترس زبان فارسی از نکات مهم ماست اضافه کرد: کرسی های زبان فارسی و اتاق های فارسی را هم می شود دایر کرد.
حدادی اصل اظهار داشت: در عمان هم صحبت کردیم دانشگاه صنعتی شریف شعبه دایر کند و خودشان هم اعلام آمادگی کردند دفتر گسترش زبان فارسی در آنجا دایر نماییم.
او همینطور با خطاب قرار دادن مجدد رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه اظهار داشت: بحث ایرانشناسی هم بعنوان دیگر مأموریت اصلی وزارت علوم در حوزه بین الملل مهم می باشد. بعنوان متولی شناساندن فرهنگ ایران در جهان بخشی از این وظیفه به عهده شماست و ما هم کمک می نماییم جلو برود.
حدادی اصل اضافه کرد: اسلام شناسی هم جزو وظایف ماست اما مغفول واقع شده است؛ اسلام شناسی نیاز عمیق به کار کردن دارد و در وزارت علوم در این حوزه و در حوزه بین الملل کوتاهی شده و این کوتاهی به ما بر می گردد.
وی در رابطه با تبادلات دانشگاهی هم بعنوان دیگر مأموریت بین المللی وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه های عراق مدعی اند سطح علمی دانشگاه های عراق بالاست و موافق نیستند که بخشی از دانشگاه های خصوصی ایران سطح دانشگاه های آنها را پایین بیاورد. البته آنان اذعان دارند که سطح علمی دانشگاه های ما بالا است.
حدادی اصل با اشاره به اینکه در تبادل دانشجو مسیر عوض شده است یادآوری کرد: پیش تر دانشجو به خارج از کشور اعزام می کردیم، چون که سطح علمی آنها بالا بود اما امروز سطح علمی ما بالاست؛ بنابراین آماده پذیرش دانشجویان خارجی هستیم و در صورت ضرورت بورسیه هم می نماییم.
وی اظهار داشت: بسیاری از مسئولان کشورهای همسایه، دانشجویان دانشگاه های ما بودند.
حدادی اصل همینطور ضمن اشاره به عضویت ایران در ۷۰ سازمان بین المللی همچون یونسکو اظهار داشت: این عضویت ها به نفع نظام است و رایزنی های فرهنگی در این حوزه باید به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: از وزیر خواستیم که رایزنان فرهنگی رایزن علمی ما هم بشوند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم ورود فناوری های های تک به کشور تصریح کرد و اظهار داشت: در واردات فناوری اگر احساس کنید فناوری بالایی است به ما اطلاع دهید تا آغاز به واردات نماییم.
وی ضمن اشاره به ظرفیت ایران در برخورداری از پارک های فناوری اظهار داشت: بعضی از کشورهایی که با آنها صحبت کردیم در زمینه تکنوپارک ها اصلا اطلاعی نداشتند؛ در حالیکه ما در زمینه پارک های فناری خیلی پیشرفت کردیم. در این حوزه شرکتهای زیادی در ایران فعال می باشند و صادرات دارند و آمادگی ایجاد نمایندگی تکنوپارک ها در خارج از کشور را داریم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای قائم مقام وزیر علوم: گسترش زبان فارسی در خارج، از سیاست های اصلی وزارت علوم است بسته هستند Date | 15/10/2023