به دعوت رئیس آكادمی ملی تاجیكستان؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند

    Home  /  جشن  /  به دعوت رئیس آكادمی ملی تاجیكستان؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند

به دعوت رئیس آكادمی ملی تاجیكستان؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند Image

به دعوت رئیس آكادمی ملی تاجیكستان؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند

صد کادو: رییس و اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به دعوت رییس آکادمی ملی علوم تاجیکستان وارد دوشنبه پایتخت این کشور شدند و با تعدادی از مفاخر و مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، رییس و اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به دعوت رییس آکادمی ملی علوم تاجیکستان وارد دوشنبه پایتخت این کشور شدند و با تعدادی از مفاخر و مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند.
در این دیدار محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت مدیره انجمن و علیرضا حبیبی معاون اموربین الملل و استانهای انجمن حضور داشته و در بدو ورود به دوشنبه توسط مقامات وزارت امور خارجه تاجیکستان و سفیر ایران در دوشنبه مورد استقبال قرار گرفتند.
حضور در آرامگاه میر سیدعلی همدانی از مفاخر فرهنگی و عالمان ایرانی مدفون در شهر کولاب مرکز استان ختلان همچون برنامه های نخستین روز حضور هیأت ایرانی در دوشنبه بود.
در این بازدید ضمن بررسی مسائل و مشکلات مقبره میر سیدعلی همدانی درباره ی توسعه بنای آرامگاه و تامین امکانات مورد نیاز این بنای تاریخی با مسئولان محلی تبادل نظر شد.
در ادامه این سفر محمود شالویی شالویی و عبدالحسین خسروپناه با تعدادی از مفاخر و مسئولان شهر کولاب دیدار و گفت و گو کردند و درباب برگزاری همایش میر سیدعلی همدانی در تاجیکستان و ایران موافقت خودرا ابراز نمودند.
میر سید علی همدانی (۷۱۴-۷۸۶ ق) معروف به شاه همدان و ملقب به امیرکبیر، عارف اهل همدان بود که به شبه قاره هند رفت و در ترویج اسلام و تشیع در آنجا خصوصاً کشمیر نقش داشت. وی از مشایخ طریقه کُبرویه بود و پس از مرگش پیروانش را همدانیه می خواندند. درباره ی مذهب وی اختلاف نظر وجود دارد. محبت و علاقه به امامان شیعه، در اندیشه او را شاهدی بر شیعه بودنش دانسته اند. همین طور انتقال فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شبه قاره هند از نتایج سفر او و همراهانش به هند دانسته شده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای به دعوت رئیس آكادمی ملی تاجیكستان؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر با مدیران فرهنگی تاجیکستان دیدار کردند بسته هستند Date | 21/09/2023