اسماعیلی در پاسخ : تمرکز ارشاد بر امنیت شغلی خبرنگاران

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی در پاسخ : تمرکز ارشاد بر امنیت شغلی خبرنگاران

اسماعیلی در پاسخ : تمرکز ارشاد بر امنیت شغلی خبرنگاران Image

اسماعیلی در پاسخ : تمرکز ارشاد بر امنیت شغلی خبرنگاران

به گزارش صد کادو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تمرکز اصلی ما روی امنیت شغلی خبرنگاران است که بتوانیم همه را شناسایی نماییم و کارت خبرنگاری و هویت شغلی به آنها بدهیم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد همراه با تعدادی از معاونان و مدیرانش در وزارتخانه یاد شده در نشستی با خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه به پرسش ها و مطالبات آنها درباره ی پشتیبانی از خبرنگاران، شفاف سازی در فضای فرهنگ و هنر و همین طور موضوعات در رابطه با سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی و همین طور وضعیت هنرمندان و احکام صادره برای آنها پاسخ گفت.
هیچ تجربه تلخی با اصحاب رسانه نداشته ام
اسماعیلی در این برنامه خطاب به خبرنگاران رسانه ها در عرصه های «فرهنگ و هنر» و «دولت»، اظهار داشت: هیچ وقت از حضور در جمع شما ملول نمی شوم. پاسخگویی به خبرنگاران احترام به کار مقدسی است که شما انجام می دهید و این کمترین کاری است که یک مسئول باید انجام دهد؛ مسئولی که از نامش معلوم است یعنی محل سوال و پاسخ گویی و ما این فرصت را داریم که پاسخ گوی کارهایمان باشیم.
وی اضافه کرد: من هیچ تجربه تلخی با اصحاب رسانه نداشته ام؛ همانطور که دوستان اشاره کردند ما همیشه جلسات خوبی داشتیم. شاید در یک زمان نقدهایی اتفاق بیفتد، اما در کل همه خبرنگارانی که با آنها سروکار دارم، از بهترین دوستان فرهنگی و هنری من هستند و همه دوستان خبرنگار از رسانه های مختلف و گرایش های گوناگون، برای من قابل احترام هستند. فرقی ندارد برایم اصلاح طلب یا هر گرایش فکری دیگر. چون گرایش برای من مساله نیست. خبرنگاری شغل مقدس و کار سختی است که شاید شئونات آنها از طرف برخی نهادها آن طور که باید رعایت نمی شود و ما هم از این بابت شرمنده هستیم اما به هر حال می خواستم حس خودم را نسبت به کار بسیار عالی شما عرض کنم.
۸۵ تا ۹۰ درصد برنامه هایمان محقق شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحقق خیلی از برنامه هایی که به هنگام ورود به وزارتخانه اعلام نموده بود، اظهار داشت: وقتی کار را شروع کردم، یک برنامه اقدام در قالب حدود ۱۲۴ بند در سایت مان منتشر کردیم. اگر از من بپرسید که آقای اسماعیلی به چه میزان برنامه تان تحقق پیدا کرد، شاید شما بگویید من خودشیفته ام، اما باید بگویم حدود ۸۵ یا ۹۰ درصد از برنامه هایمان بدون اغراق محقق شده است.
وی افزود: در این برنامه اعلام نموده بودم که می خواهم مرجعیت فرهنگی هنری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد یا درباره ی عدالت فرهنگی، مردمی سازی فرهنگی و هنری و اقتصاد فرهنگ و هنر صحبت کرده بودم. در همین حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ما کار را ۱۴۰۰ شروع کردیم که سهم فرهنگ از بودجه کشور حدود یک درصد بود اما الان نزدیک به ۲.۹ درصد شده است و اتفاق مهمی است.
وزیر شفافی هستم
اسماعیلی درباره ی لزوم شفاف سازی برای رسانه ها، اظهار داشت: من وزیر شفافی هستم. گاهی دوستانم می گویند برخی حرف هایی که می زنید برای ما توقع ایجاد می شود. به عنوان مثال برای نخستین بار گفتیم برمبنای تبصره ۹ بند «ه»، شرکتها و بانکهای دولتی موظف می باشند یک درصد از هزینه هایشان را به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص بدهند. گفتیم صف هم نکشند مقابل مراکز اقتصادی؛ ضمن اینکه گفتیم که ۵۰ درصدش را به صندوق هنر واریز می کنید و ما به طرح هایمان می دهیم و یک کارگروه هم گذاشتیم و بسیار شفاف بخشنامه اش را در دولت تصویب کردیم که مجلس شورای اسلامی یک اشکال جزئی گرفت و آن هم حل شد و کار شروع شده است. بله اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر به طرز شگفت انگیزی ۱۰ تا ۲۰ برابر شده است. ما همه اینها را اعلام می نماییم. من هم قرار نیست تا ابدالدهر وزیر ارشاد باشم چون از دو دقیقه بعد خبری نداریم.
وی با اشاره به سفرهای شهرستانی و استانی اش اظهار داشت: من تا حالا بیش از ۱۰۰ سفر شهرستانی و استانی رفته ام و حدودا تک تک جاهایی که دعوت شده ام حتما می روم. تمام پنج شنبه و جمعه ها همکاران عزیزم را اذیت کرده ام و با خودم به سفر برده ام. کار ما ساعت ندارد. من چهار بامداد هم با همکارانم تماس می گیرم و کار می خواهم؛ چون معتقد هستم مثل یک ساعت شنی معکوس شده ای هستیم که وقت مان درحال تمام شدن است. این فلسفه ای است که ما برمبنای آن کار می نماییم. حالا تلفات هم دارد اما به هر حال اهتمام می نماییم درست کار نماییم. ما وقتی مسئولیت پذیرفته ایم پس باید بدانیم و کار نماییم.
تمرکز اصلی ما روی امنیت شغلی خبرنگاران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ی حفظ امنیت شغلی خبرنگاران، اظهار داشت: تمرکز اصلی ما الان روی امنیت شغلی خبرنگاران است که بتوانیم همه را شناسایی نماییم، کارت خبرنگاری و هویت شغلی به آنها بدهیم. همه دغدغه ام در بحث همین لایحه جامع رسانه ای است که من و همکاران هشت ماه وقت روی آن صرف کردیم.
وی اضافه کرد: فقط امنیت شغلی خبرنگاران مهمست و بقیه مسائل شاید خیلی برایم مهم نبوده است. آنجایی مهمست که خبرنگاران حس نکنند که اگر دبیر سرویس شان به آنها اخم کرد، از کار بیکار می شوند و رزق و روزی شان برهم می خورد. این ها برایمان خط قرمز است؛ یا اینکه به عنوان مثال فلان مقام مسؤول از ما خوشش نیامد، باید بدنبال کار جدیدی برویم. می خواهم بگویم که همه اینها برایم مهمست و حتما پیگیر هستیم. درباره ی هدیه خبرنگاران هم باید بگویم سال قبل این هدیه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال ۴۰۰ هزار تومان شد و ما خواهش کردیم پنج برابر شود؛ یعنی حدود دو میلیون تومان و به هر یک از خبرنگارانی که در سامانه ثبت هستند این هدایا تعلق بگیرد.
اختلافی با آقای جبلی نداریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی ی وضعیت شبکه نمایش خانگی و تعامل وزارت ارشاد با صداوسیما اظهار داشت: من وقتی به ارشاد آمدم، آقای حسین انتظامی که از دوستان قدیمی بنده هستند و من به ایشان علاقمند هستم، گفتند ما این کار را از مدتی قبل تعطیل کرده ایم. گاهی اوقات شنیده ام که برخی ها می گویند این (شبکه نمایش خانگی) را داد و رفت. این در حالیست که موضوع شبکه نمایش خانگی در ارشاد از اواخر دولت قبل تعطیل شده بود و حتی موسسه اش را در سازمان سینمایی منحل کرده بودند.
وی افزود: من که آمدم با این مساله درگیر بودم و حتی خدمت رهبر عزیز انقلاب هم نامه ای نوشتم و توضیح دادم. ایشان هم با لطف و بزرگواری که دارند جلسه ای را در دفترشان تشکیل دادند و ما حرف هایمان را زدیم و این مسیر تعاملی آغاز شد و پیش رفت و امروز در شورای عالی ما به یک تقسیم کار رسیده ایم که در آن دو موضوع استثنا شد؛ یکی از آنها بحث سریال ها بود؛ آن هم به سبب نوع کاری که سریال ها دارند. شورایی تشکیل شد که دو نفر از نماینده های ما هم در آنجا عضو هستند من حالا عین ماده را می خوانم، مسئولیت تنظیم گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری ها و رسانه ها، تبلیغات، کتاب و بازی های کامپیوتری و امثال آن در قالب وظایف و ماموریت های وزارت ارشاد قرار دارد و در حیطه صوت و تصویر برعهده آن وزارتخانه است که این بطورکامل روشن است. الان هم ما با آقای دکتر جبلی و دوستان شان به یک تفاهم مشترک رسیده ایم. حالا طبیعی است؛ یک حوزه واحد است که دو مدعی دارد. در بعضی موارد هنوز دنبال شفاف سازی مرزها هستیم و قواعد کار با هم است.
به واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی لطمه نبیند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور با تاکید به معاونان و مدیرانش برای تعامل بیشتر با رسانه ها و همین طور هنرمندان اظهار داشت: به همه دوستان پیشکسوتی که به من مراجعه می کنند بارها می گویم که شما نماینده من هستید و هرجا مشکلی برایتان پیش آمد این شماره من است، حتما مساله را با ما در بین بگذارید. ما در عرصه خدمت گذاری به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هیچ مرزی را نداریم.
وی درباره ی کمک به چهره های پیشکسوت اظهار داشت: ما حدود بالای ۱۰۰ فیلم در صف اکران و نمایش داریم. در دوره کرونا مدتی سینماها تعطیل شد و عقب افتادیم. من بارها اعلام نموده ام که بواسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی نباید لطمه ببیند. تهیه کننده ای که ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان برای کارش هزینه کرده است چه گناهی دارد؛ به عنوان مثال فیلم «گشت ارشاد ۳» در صورتیکه مشکل داشت ما مجوزش را صادر کردیم. ما از این نمونه آثار زیاد داریم. الان هم تعدادی از فیلم ها به همین شکل هستند.
قانون و حجاب جزو خط قرمزهای ماست
اسماعیلی اظهار داشت: من شفاف هستم. از همان روز اولی که آمدم، گفتم قانون و حجاب که آن هم جزو قانون است، جزو خط قرمزهای ماست و خواهش کردم بارها حتی افرادی که گرفتار تخطی شده اند، برگردند. معتقدم هزاران هزار چهره فرهنگی و هنری نباید به خاطر کار چند نفر، زندگی و رزق و روزی شان گرفتار مشکل شود. کارهای موسیقایی هم در طول این مدت به ناگهان تعطیل شد. خب چه کسی ضرر کرد؟ نوروز سال گذشته، ۴۰۰ هزار نفر در کشورهای اطراف ایران برای اجراهای صحنه ای رفته بودند.
وی اضافه کرد: امسال ما این فضا را مدیریت کردیم و یک میلیون نفر در همین کشورمان ایران در همین دوره به اجراهای صحنه ای رفتند و این چرخ چرخید. بدین سبب من معتقد هستم در عرصه فرهنگ و هنر ما باید با حداقل کار سلبی روبه رو باشیم. شما فیلم را نگاه کنید. همین فیلم «فسیل». آخرین فیلم پرفروش یک سال و نیم قبل است که ۵۸ میلیارد تومان فروش رفته است. اکنون سینما تیکت را بزنید، بالای ۲۳۰ میلیارد تومان فروخته است. من نمی دانم رونق فرهنگ و هنر چیست. گاه می بینم دوستان نقدهای نادرست انجام می دهند، وگرنه نقد موجب رشد است.
اکران نشدن برخی آثار سینمایی و پخش غیرقانونی فیلم «تفریق»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اکران نشدن برخی آثار سینمایی و پخش غیرقانونی فیلم «تفریق» اظهار داشت: از این آثار، برخی ها خودشان الان متقاضی اکران و نمایش نیستند. نکته بعدی این که دیشب ساعت یک آقای خزایی از لبنان به من پیامک دادند و گفتند این فیلم گویا انتشار یافته و یک صدایی هم از بنده خدایی که مسئول کار بوده، فرستاد. این فیلم الان در اختیار ما نیست پیش از نمایش، بلکه در اختیار خود تهیه کننده است؛ یعنی اصلاً در اختیار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ نیست که منتشرش نماییم. الان با آن فناوری های نو، من هم بعضی وقت ها که می خواهم در سازمان سینمایی فیلمی را هماهنگ کنم و ببینم، باید اول با تهیه کننده هماهنگ کنم تا برای یک ساعت خاصی کدی را بدهند که بتوانیم آنرا دو سه ساعت تماشا نماییم. در هر صورت برنامه ما پشتیبانی از حوزه فرهنگ و هنر است. بله مواردی هست. من نمی خواهم انکار کنم اما تلاشمان این است که حداقل مشکل به خاطر تعدادی از عوامل به خود فیلم ها برگردد و سیاستمان هم همین بوده است.
وی اضافه کرد: در شبکه نمایش خانگی هم درست است که سریال ها در اختیار ما نیست، اما به هر حال مسئولیت کلان حوزه فرهنگ و هنر را ما سیاستگذاری و مدیریت می نماییم. خود صداوسیما، ساترا و همه عضو مجموعه ای هستند که مسئولیت همه با وزارت ارشاد است و آنجا تدابیر کلان حوزه نمایشی مشخص می شود. در آنجا هم تأکیدمان همین بوده است. مجموعه هایی هم که الان برخی بازیگرانشان در خارج از کشور تبدیل به اپوزیسیون ضدانقلاب شده اند اما کارهایشان درحال پخش است و منعی برای آنها نداریم. حالا آن تدوین مجدد و اشکالاتی که وجود دارد، آن یک سیاست دیگر است.
علی رغم بی مهری ها سعی کردیم جامعه هنری رنجیده نشود
اسماعیلی درباره ی احکام صادره برای هنرمندان اظهار داشت: این احکام صادره برای دستگاه قضائی است و با تشخیص قاضی صورت می گیرد. نه من که رییس قوه قضائیه هم نمی تواند به قاضی بگوید چه حکمی صادر کند؛ اما ما پیگیری می نماییم. تعدادی از احکامی هم که قبلاً صادر شده بود و حاشیه هایی به وجود آورده بود، دوستان پیگیری کردند. تلاش می نماییم که حداکثر همکاری را نماییم. با وجود بی مهری هایی که تعدادی از چهره های هنری نسبت به مردم و آرمان های مردم داشتند، ما سعی کردیم اتفاقی نیفتد که جامعه هنری رنجیده شود و تا حد امکان تلاش ما بر تخفیف کارها بوده است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی در پاسخ : تمرکز ارشاد بر امنیت شغلی خبرنگاران بسته هستند Date | 25/08/2023