با حضور مدیران دو نهاد؛ حوزه هنری و سازمان مناطق آزاد کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند

    Home  /  جشن  /  با حضور مدیران دو نهاد؛ حوزه هنری و سازمان مناطق آزاد کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند

با حضور مدیران دو نهاد؛ حوزه هنری و سازمان مناطق آزاد کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند Image

با حضور مدیران دو نهاد؛ حوزه هنری و سازمان مناطق آزاد کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش صد کادو، مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان مناطق آزاد کشور در نشستی مشترک تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست امضای تفاهمنامه حوزه هنری با منطقه آزاد با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، غلامرضا خلیلی نیا سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان مناطق آزاد کشور، هادی زرشناس سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و سعید لشگری معاون راهبری استانهای حوزه هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار گردید.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این جلسه اظهار داشت: در حوزه فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که اگر بتوانیم از آن استفاده نماییم می توانیم خدمتگزار زائرین حسینی و مردم باشیم. هنرمندان انقلابی افراد تحصیل کرده و درجه یک در حوزه هنر هستند که می توانند مأموریت های فرهنگی در مکان هایی که مدنظر در منطقه آزاد است را عملیاتی کنند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این که سال جاری هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین برگزار می شود بیان نمود: ما هرسال دو روز در نجف، ۴ روز در راه پیاده روی اربعین و دو روز در کربلا برنامه هایی چون تعزیه به زبان عربی، فارسی و ترکی در کنار نقالی، پرده خوانی، تئاتر خیابانی، مقتل خوانی اجرا می نماییم.
اجرای «قهرمان کوچک» به زبان عربی
وی با اشاره به اینکه سال قبل گروه سرودی را با خود در پیاده روی اربعین همراه کرده که بسیار تأثیرگذار بوده و توجه مخاطبان را جلب کرده بود، اظهار نمود: ما احساس کردیم برای بچه ها در راه پیاده روی اربعین کاری انجام نداده ایم. ازاین رو تصمیم گرفتیم سال جاری نمایش کودک، آن هم عروسکی آماده نماییم که نمایشی به زبان عربی با عنوان «قهرمان کوچک» از جانب مرکز هنرهای هنرهای نمایشی و بخش کودک و نوجوان حوزه هنری تولید شد تا با مبحث حضرت علی اصغر (ع) در مرز و مسیر پیاده روی اربعین کربلا و نجف اجرا شود.
زارعی اظهار داشت: سال قبل در منطقه آزاد اروند، مهران، مرز خسروی اجرا برنامه داشتیم اما سال جاری درحال برنامه ریزی گسترده تری هستیم تا هم در منطقه اروند و هم در مرزهای چذابه، مهران و خسروی، اجرا داشته باشیم. فراخوانی منتشر نموده ایم و آثار بسیار خوبی از سراسر کشور به دبیرخانه هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین ارسال شده که داوران درحال بازنگری آثار هستند تا از جمعه ۲۷ مردادماه اجراها را در منطقه اروند آغاز نماییم و تا ۱۴ شهریورماه در مناطق مختلف اجرای برنامه های فرهنگی هنری داشته باشیم.
وی افزود: ما از ۶ شهریورماه گروههای نمایش برگزیده را برای اجرا در خارج از کشور اعزام خواهیم کرد و از هفتم شهریورماه اجراها در نجف شروع خواهد شد. همینطور مطابق برنامه ریزی انجام شده دو روز اجرا در نجف و ۴ روز در راه پیاده روی اربعین خواهیم داشت.
زارعی اظهار داشت: از دو ماه پیش دوستان برای هماهنگی و بررسی موکب ها و بحث اسکان هنرمندان اعزام شده اند و گروه رسانه ای متشکل از ۱۰ نفر بچه های رسانه ای آماده اند تا در کنار ما باشند و در هر نقطه چندین کلیپ در رابطه با اتفاقات در مرزها و کشورها عراق تولید کنند.
اصل راهپیمایی، اعلام آمادگی است
غلامرضا خلیلی نیا سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد کشور در این جلسه به دو فراز از زیارت اربعین اشاره نمود و اظهار داشت: اصل قصه راهپیمایی اربعین در عصر ظهور اینست که به صاحب الزمان (عج) و امام حسین (ع) و دنیا اعلام آمادگی نماییم.
وی ضمن اشاره به عظمت راهپیمایی اربعین که هرساله گسترده تر از سال قبل برگزار می شود، اظهار داشت: در بحث اربعین بعضی وقت ها ظرفیت ها بسیار پررنگ می شود و ما می توانیم از محتوا، فرهنگ، هنر و انعکاس این همه خلق زیبایی بهره بگیریم.
وی محتوا و پرداختن به روح حماسه را وظیفه هنرمندان دانست و اضافه کرد: هنر وظیفه اش به تصویر کشیدن زیبایی ها و بازخلق آن است.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد کشور ضمن اشاره به حساسیت های عراقی ها در بحث ساختاری اظهار داشت: با عنایت به حساسیت های عراقی ها آنها اجازه نمی دهند گروهی به آنجا برود و در میان الحرمین تعزیه برگزار کند و من می دانم دو سال قبل هماهنگی و جلب اعتماد به جهت اینکه بتوانیم در کربلا تعزیه برگزار نماییم چقدر سخت بوده است و به چه سختی هنرمند در میان الحرمین تعزیه اجرا کرده اند.
وی با تشکر از حوزه هنری و سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: ما در حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای مناطق آزاد تلاش می نماییم و قول می دهیم تا بهترین همکاری صورت گیرد؛ باآنکه ما سال جاری دیر به هم وصل شدیم، ولی این اتصال خوب است و ما با تمام توان در اجرای برنامه های فرهنگی هنری کمک خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: ما در شلمچه ۵۰۰ موکب داریم و در مهران که منطقه آزاد جدید است و هنوز چارت تشکیلاتی به آنجا ابلاغ نشده، یک نفر بعنوان مدیر اجرایی همکاری دارد. ما در شلمچه، مهران، قصرشیرین، مرز خسروی و… حاضر به همکاری هستیم.
خلیلی نیا اظهار داشت: پس از برنامه اربعین بهتر است نشستی داشته باشیم تا با مشخص شدن بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۳ مناطق، برای هر منطقه تکلیف مشخص نماییم. بهتر است با امضای تفاهمنامه ای در سال آینده حرکت خوبی در جهت توسعه برنامه های فرهنگی چه در مناطق درگیر به صورت مستقیم و چه در بحث جاماندگان اربعین داشته باشیم.
اثرگذاری زبان هنر
هادی زرشناس سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: حوزه هنری پای کار انقلاب است و چندسالی است خیرات و برکاتش در تمام کشور مشهود و امیدوارکننده است؛ چونکه زبان هنر در موضوع هایی مثل اربعین اثرگذاری بسیار زیادی دارد. در فضایی که مردم و جوانان و نوجوانان تحت هجوم گسترده ای هستند ما هم باید ابتکار عمل داشته باشیم و دل های افراد را به سمت نور هدایت نماییم.
وی افزود: حرکت زیبای روایت راویان، حرکت بسیار مؤثری است و ما امیدواریم که این حرکت جلوه ها و قالب های دیگری هم پیدا کند و اقشار مختلف با زبان های متفاوتی را هم مخاطب خود بداند.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: سال جاری ظرفیت ویژه ای در مرز شلمچه، مرز منطقه آزاد اروند وجود دارد و ما طبق تفاهمنامه میزبان زائرین هستیم. سال جاری صحنه اجرا و فضای فرهنگی را برای اجراهای هنرمندان پیشبینی کردیم.
میزبانی خوزستان ها در موکب های خانگی
وی با یادآوری این که خوزستان پایتخت موکب ها شناخته شده اظهار داشت: سال جاری با ۵۰۰ موکب آماده میزبانی هستیم و علاوه بر آن موکب های خانگی در خوزستان داریم و مثل میزبانان عراقی بومیان منطقه، زائرین را به خانه خود می برند و اسکان مهمانان را برعهده می گیرند و آنها را تغذیه می دهند. میهمان نوازی زائرین امام حسین (ع) کار قشنگی است که به صورت خودجوش و مردمی صورت می گیرد و ما امیدوار هستیم این حرکت هم جلوه هایش به کار فرهنگی برسد.
نذر فرهنگی
سعید لشگری معاون راهبری استانهای حوزه هنری هم در قسمت دیگر این جلسه اظهار داشت: چندسالی است که حوزه هنری به شکل جدی تری به مبحث اربعین پرداخته و توفیق خدمت به زائرین را داشته است. اجرای برنامه های فرهنگی هنری در راهپیمایی اربعین عرض ارادت هنرمندان به ساحت سیدالشهداست و برکاتش در حوزه زیاد دیده شده و تمام تیم ستادی و هنرمندان با نذر فرهنگی در این رویداد حضور پیدا می کنند.
وی افزود: ما از مدت ها قبل پیگیر توسعه خدمات به زائرین اباعبدالله (ع) بودیم. ما آماده بودیم رویداد ملی تجسمی برگزار گردد و هم در چارچوب خوشنویسی، گرافیک و چیدمان با حضور هنرمندان مطرح کشور تولیداتی عرضه نماییم. پیشنهاد ما اینست که در مرزها هویت فرهنگی و بصری مشترک ایجاد شود و ما روی شعار ستاد ملی اربعین و محتواهای مشترکی کار نماییم.
هنر هنوز غرق در اربعین نشده است
لشگری اظهار داشت: اساساً هنر هنوز غرق در اربعین نشده و این جایش خالی است و جا دارد که سالیانه خدمات ارزشمند در قسمت های مختلف با مبحث اربعین داشته باشیم تا رفته رفته تبدیل به سنت شود و با عنوان نذر فرهنگی به زائرین عرضه شود.
وی اضافه کرد: ما نیاز داریم تا در مرزهای دیگر جز شلمچه هم اجرای فرهنگی داشته باشیم و این امر احتیاج به پشتیبانی دارد چونکه ما آماده هستیم تا در هر شاخه فرهنگی هنری همکاری داشته باشم.
اربعین اتفاقی فرازمانی و فرامکانی است
علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری هم در این جلسه اظهار داشت: ما با یک اتفاق فرازمانی و فرامکانی در بحث اربعین مواجه هستیم و به تبع آن، افتخاری برای جمهوری اسلامی است که نخستین دولتی است که در کنار ملت خود، ادای احترام به این حماسه بزرگ حسینی می کند.
وی امضای تفاهمنامه میان حوزه هنری و مناطق آزاد را اتفاق مبارک و میمونی دانست و اضافه کرد: این که برادران در حوزه هنری هنر انقلاب را برگزیده اند و این نگاه هنری و فرهنگی در سازمان مناطق آزاد در مناطق مختلف و ستاد مرکزی هم وجود دارد، سبب افتخار ما است و امیدواریم این مسیر پربرکت در مبحث اربعین نقطه تلاقی خوبی باشد و این تعامل و نقطه تفاهم در مبحث اربعین نقطه شروع برای اتفاقات بعدی باشد.
معاون هنری حوزه هنری اظهار داشت: این نذر فرهنگی باید همراه با مراقبتی باشد که به حس و حال دوستان سال قبل خدشه ای وارد نشود و حداقل ها به اتفاقی شود که فرد فکر کند این حرکت به صورت سازمانی برگزار می گردد.
در بخش پایانی این جلسه تفاهمنامه همکاری و تعامل حوزه هنری و مناطق آزاد به امضا رسید و در انتها پوستر هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین رونمایی گردید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای با حضور مدیران دو نهاد؛ حوزه هنری و سازمان مناطق آزاد کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند بسته هستند Date | 24/08/2023