حجت الاسلام غلامی مطرح كرد؛ مسائل اخلاقی فانتزی محسوب می شوند اما دنبال تعالی هستند

    Home  /  جشن  /  حجت الاسلام غلامی مطرح كرد؛ مسائل اخلاقی فانتزی محسوب می شوند اما دنبال تعالی هستند

حجت الاسلام غلامی مطرح كرد؛ مسائل اخلاقی فانتزی محسوب می شوند اما دنبال تعالی هستند Image

حجت الاسلام غلامی مطرح كرد؛ مسائل اخلاقی فانتزی محسوب می شوند اما دنبال تعالی هستند

به گزارش صد کادو، یک پژوهشگر اظهار داشت: همیشه این طور بوده که مسائل در ارتباط با اخلاق فانتزی به شمار می آمدند در حالیکه همه شاخه های اخلاق همچون اخلاق محیط زیست به دنبال تعالی بخشی هستند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، بیست و هشتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «ایستگاه» به مبحث محیط زیست اختصاص داشت و حجت الاسلام میثم غلامی، پژوهشگر و مترجم حوزه اخلاق میهمان این قسمت از این برنامه بود.
مجری این برنامه در شروع برنامه به گفتگوی خود و دوستش سینا پیرامون مبحث تفکیک زباله و نجات کره زمین پرداخت و سپس به سراغ مردم رفت و از آنها پرسید وقتی صحبت از محیط زیست می شود یاد چه چیزی می افتند و برای حفظ محیط زیست باید انجام دهیم. سوال دیگر مجری این بود که آیا اساساً این فعالیتهای ما تأثیری در حفظ محیط زیست دارد یا خیر؟
حجت الاسلام غلامی پژوهشگر در پاسخ به این پرسش در خصوص این که مسائل محیط زیست چقدر جدی است، اظهار داشت: همیشه این طور بوده که مسائل در ارتباط با اخلاق فانتزی به شمار می آمد؛ در حالیکه همه شاخه های اخلاق همچون اخلاق محیط زیست به دنبال تعالی بخشی است. اخلاق در چهار لایه دسته بندی می شود و روابط انسانی را تنظیم می کند رابطه فرد با خودش، فرد با خدا، رابطه فرد با افراد دیگر و رابطه فرد با محیط و زیست بوم اطرافش که به آن اخلاق محیط زیست می گویند.
وی اضافه کرد: یکی از چالش های حوزه اخلاق اینست که در هر لایه یک معانی دم دستی و کلیشه ای دارد و خیلی ها فکر می کنند صرف احترام گذاشتن و امثال اینها برای اخلاق مدار بودن کافیست. اخلاق به یک معنا حرف های کلیشه ای زیادی دارد اما همین بحث های کلیشه ای را ما چقدر جدی می گیریم و به آن عمل می نماییم. البته در مورد حوزه اخلاق محیط زیست تصمیمات حاکمیتی خیلی اهمیت دارد اما این اهمیت دلیل نمی شود که فرد مسئولیت خودش را فراموش کند و بار مسئولیت را به دوش حاکمیت بیندازد.
این استاد حوزه اخلاق افزود: با این که فکر می نماییم بسیاری از موضوعات اخلاقی بدیهی و کلیشه ای باشد، اما همچنان ما در جایگاه و وضعیت خوبی نایستادیم. علیرغم تکرارهای فراوان در مورد یک مبحث ساده مثل این که زباله بیرون نریزیم باز اگر سری به جاده ها بزنیم متوجه اوضاع نابسامان در این عرصه می شویم. هزاران بار گفته شده که پلاستیک به سادگی تجزیه نمی شود با این وجود هنوز اطراف جاده ها و در طبیعت پر از پلاستیک زباله است. درست است که همه منابع طبیعی در اختیار انسان است اما برای همه انسان هاست نه یک فرد. این که ما برای دقایقی گرم نشستن یک کنده قدیمی و پنجاه ساله را آتش بزنیم یعنی یک کار غیراخلاقی.
غلامی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در مورد طبیعت باید بدانیم این که در طبیعت غیر از ما موجودات بسیار دیگری زندگی می کنند که باید به آن دقت کنیم و اگر به این درک و توجه نرسیم می رویم در طبیعت و فکر می نماییم فقط خودمان هستیم پس حق داریم هرجور دلمان می خواهد رفتار نماییم. اگر به درک و توجه در مورد اخلاق محیط زیست نرسیدیم پس حتما احتیاج به آموزش داریم. در مورد حیوانات خانگی هم همچنین است در بسیاری از مواقع ما کارهایی می نماییم که فکر می نماییم داریم به حیوانات لطف می نماییم اما نمی دانیم داریم آنها را آزار می دهیم. خیلی هم ربطی به ایران و خارج ندارد و در غرب هم از این صدمه ها دیده می شود و انگار همه انسان ها فکر می کنند که زمین برای آنها مسخر شده و لاغیر؛ به همین خاطر هم توجهی به سایر موجودات ندارند.
این کارشناس حوزه اخلاق اظهار داشت: حقیقت اینست که امروزه آموزش ها در حوزه اخلاق خیلی گسترده شده و اطلاعات همه ما هم نسبت به محیط زیست بیشتر شده اما با این وجود هنوز هم شاهد بی اخلاقی هایی با طبیعت هستیم. بسیاری از مواقع به خاطر یکسری از خرابکاری های ما طبیعت و محیط زیست صدمه می بیند نمونه اش ریختن پسماند در مناطق بیرون شهری و نتیجه این که با ریختن پسماند در این مناطق پوشش گیاهی آن منطقه نابود می شود. البته در مورد این گونه موارد، بیشتر تصمیمات حاکمیتی اهمیت دارد تا تصمیمات فردی اما این به مفهوم سلب مسئولیت از افراد نیست. همین مبحث تفکیک زباله هم چند درصد ما آنرا جدی می گیریم و واقعی آنرا انجام می دهیم؟! چند درصد ما مطالبه گر حاکمیت هستیم؟ این درحالی است که مساله زباله یک مساله کوچک است و مسائل محیط زیستی خیلی بزرگ تری وجود دارد مثل مبحث آلودگی هوا.
وی اضافه کرد: یک نکته دیگری هم که مطرح است این که انسان و زمین قرن هاست در کنار یکدیگر زندگی می کنند چی شده که امروز ما فکر می نماییم برای انجام بسیاری از کارها محیط زیست مانع ماست؟ یکی از دلایلش اینست که ما همیشه فکر می نماییم نخستین چاره برای انجام یک کار استفاده از منابع محیط زیست است علاوه بر این که مسائل محیط زیستی برای ما جزو مسائل سطح پایین و فانتزی است و دقیقا مشکل ما با محیط زیست زمانی حل می شود که از این دیدگاه فاصله بگیریم.
غلامی اظهار داشت: یکی از بهترین کارهایی که می توانیم برای محیط زیست بکنیم اینست که ببینیم چطور قرن ها روی این زمین کشاورزی می شده و سالم هم به دست من رسیده است؛ ما هم همان کار را بکنیم. نکته مهم اینست که مساله محیط زیست از توسعه جدا نیست و درهم تنیده است پس برای رسیدن به توسعه پایدار لاجرم باید محیط زیست را حفظ نماییم. تصویر ما از ایران مطلوب، تصویری است که در آن اوضاع محیط زیستش خوب است و مطابق با تصویری که در سالهای اخیر از محیط زیست وجود دارد نیست. در سالهای اخیر بسیاری از کارهای محیط زیستی به نام توسعه انجام شده اما در واقع برای سود یکسری افراد بوده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای حجت الاسلام غلامی مطرح كرد؛ مسائل اخلاقی فانتزی محسوب می شوند اما دنبال تعالی هستند بسته هستند Date | 13/07/2023

categories & tags