در نشست خبری با خبرنگاران؛ برنامه های کانون پرورش فکری برای تابستان ۱۴۰۲ تشریح شد

    Home  /  جشن  /  در نشست خبری با خبرنگاران؛ برنامه های کانون پرورش فکری برای تابستان ۱۴۰۲ تشریح شد

در نشست خبری با خبرنگاران؛ برنامه های کانون پرورش فکری برای تابستان ۱۴۰۲ تشریح شد Image

در نشست خبری با خبرنگاران؛ برنامه های کانون پرورش فکری برای تابستان ۱۴۰۲ تشریح شد

به گزارش صد کادو، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: سال جاری برای نخستین بار طرح مراکز الگو را خواهیم داشت که بر مبنای سه رویکرد مهارت فکر و اندیشه، مسائل تربیتی و سلامت ذهنی و جسمی برگزار می گردد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست خبری «تشریح برنامه ها و کارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۲» قبل از ظهر امروز سه شنبه ۳۰ خرداد در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جلسه اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن تابستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همه امکانات و ظرفیتهای معنوی و مادی را برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بسیج کرده است؛ هر چند معتقدیم اوقات فراغت مختص تابستان نیست و در طول سال است که در این خصوص برنامه داریم.
وی با اعلان اینکه فرصت تابستان فرصت خوبی برای پایه ریزی کارهای فرهنگی است، اضافه کرد: شروع فعالیت تابستانی، شروع کارهای یکسال است.
علامتی با تکیه بر این که اعضا و مخاطبان مستقیم کانون حدود نیم میلیون نفر است و مخاطبان غیرمستقیم حدود ۲ میلیون نفر است، افزود: ۱۰۳۹ مرکز ثابت و سیار در ۳۱ استان و ۲۵۰۰ روستا داریم. مساحت کتابخانه های ما در سراسر کشور ۴۰ هزار هکتار است و ۳ هزار عنوان کتاب در قالب ۹ میلیون کتاب در کتابخانه های کانون داریم.
وی با اشاره به این که کارهای تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «در مسیر قله» با شعار «ایمان، امید و دانایی» در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: تمام ادارات استانها و ۴ هزار مربی کانون و کارشناسان آماده پذیرایی کودکان و نوجوانان هستند.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار طرح مراکز الگو را خواهیم داشت که برمبنای سه رویکرد مهارت فکر و اندیشه، مسائل تربیتی و سلامت ذهنی و جسمی انجام می شود. تمام کارهای فرهنگی، هنری و ادبی در سطح یک بصورت رایگان ثبت نام می شود که شامل مواردی چون کتابخوانی، قصه گویی و سرود است.
علامتی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی، مهارتی و تربیتی بصورت حضوری و مجازی برای کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: برگزاری ۱۲ هزار کارگاه در طول تابستان پیش بینی شده است که البته برنامه سطح ۲ است که هر کارگاه بین ۸ تا ۱۲ جلسه است. همین طور ارائه خدمات آموزشی و پرورشی بصورت مجازی داریم که ۱۳ کارگاه بصورت آفلاین و ۱۶۰ کارگاه برخط پیش بینی شده است.
وی از برگزاری کارگاه های «حال خوش زندگی» در قالب مهارت های هشت گانه امیدواری، خوش بینی، معنویت، شادی و نشاط، هوش هیجانی و جرأت مندی آگاهی داد و اضافه کرد: یکی از اصلی ترین کارهای کانون و پایه فعالیت ها، کتاب و کتابخوانی است که کارهای ویژه ترویج و توسعه کتابخوانی بصورت ثابت، پستی و سیار در نظر گرفتیم؛ فقط ۱۷۷ کتابخانه سیار پیش بینی شده است. برگزاری طرح مسابقه کتابخوانی «یک قاچ کتاب» در بستر اپلیکیشن شاد از دیگر برنامه هاست. در این مسابقه در قالب یک کتاب کودکانه و یک کتاب نوجوانانه برای همه کودکان و نوجوانان است.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در تابستان مناسبت های ملی و مذهبی داریم که برای این مناسبت ها برنامه ویژه داریم. اجرای طرح «یاریگران زندگی» با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کودکان و نوجوانان لطمه دیده در اعتیاد و لطمه های اجتماعی از دیگر برنامه هاست که در این جهت اقدامات فرهنگی داریم که در مراکز منتخب کانون اجرا می شود. امسال برای نخستین بار در کانون، خانواده ها را به سبد کارهای کانون وارد می نماییم چون معتقدیم یکی اضلاع تربیت و محور آن، خانواده است که بر این اساس برنامه هایی برای والدین خصوصاً مادران داریم به عنوان مثال طرح «خانواده آگاه» بصورت حضوری و مجازی در شاد انجام می شود.
علامتی در ادامه اظهار داشت: معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه های تولیدی را مدنظر قرار داده است و در بخش کتاب، ۵۰۰ عنوان کتاب چاپ کردیم که ۱۵۰ عنوان کتاب، چاپ اول است و حدود ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ داریم که یکی از فاکتورهای تجدید چاپ، پرمخاطب بودن است. در عرصه فیلم و پویانمایی، دو فیلم ما در جشنواره فجر سیمرغ گرفتند که فیلم «در آغوش درخت» همچون بود که امسال در صدد اکران آن هستیم و پویانمایی «بچه زرنگ» را داریم که بهترین سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در عرصه پویانمایی کسب نمود. در صدد هستیم تا بازار پردازی فرهنگی و الگوسازی برای این پویانمایی داشته باشیم و در نظر داریم که شهریور امسال اکران شود.
وی اضافه کرد: مراکز تئاتر کانون توسط معاونت تولید فعال گردیده است. همین طور تریلی های سیار در مناطق محروم، لطمه پذیر و روستایی و عشایری یکروز هم تعطیل نشده است. بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی بصورت منطقه ای، ملی و بین المللی از تابستان شروع می شود. امسال توانستیم ثبت ملی قصه گویی را به نام کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان داشته باشیم که در این جهت از سال گذشته، کار پژوهشی و میدانی انجام شد. فیلم کوتاه سمپاش تا امروز ۱۴۲ جایزه ملی و بین المللی را گرفتن کرده است. کانون زبان هم در تابستان ۸ زبان دارد و امسال در نظر داریم برای نخستین بار زبان فارسی را برای ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم که با همکاری بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی درحال بررسی است.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال وارد کارهای صددرصد استراتژیکی خواهیم شد. یعنی با سازمان سینمایی وزارت ارشاد، بنیاد فارابی، حوزه هنری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، وزارت کار، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و سازمان مدارس استثنایی وارد همکاری و مشارکت شده ایم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها برای دانش آموزان، کودکان و نوجوانان قشر خاص نیست بلکه کودکان کار را هم زیر چتر خود دارد ما حتی برای دانش آموزان سمپادی هم برنامه ریزی داریم.
علامتی با اشاره به سیاست های وزیر جدید آموزش و پرورش، صحرایی اظهار داشت: سیاست وزیر جدید آموزش وپرورش در خصوص هم افزایی ارگان های مختلف دستگاه تعلیم و تربیت بسیار باارزش است و ما در کنار معاونت های مختلف وزارت آموزش وپرورش مقرر است کارهای بزرگی انجام دهیم. ما در حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان برنامه ریزی داریم که اخبار مربوط به آن متعاقباً برای اصحاب رسانه اعلام خواهد شد و همین طور نگران سلامت جسمی، روحی و ذهنی کودکان و نوجوانان هستیم و بنا بر این به مربیان سخت گیری می نماییم تا کسانی که حائزشرایط مربیگری هستند در این جایگاه قرار بگیرند چونکه فرزندان در نزد ما امانت هستند و باید مراقب سلامت جسمی و روحی آنها باشیم.
وی در آخر اظهار داشت: یکی از دلیلهای اصلی تعطیلی مراکز کانون پرورش فکری شرایط فیزیکی است که البته ما با سازمان نوسازی شهرداری وارد مذاکره شدیم چونکه بچه ها امانت های ما هستند و ما باید مراقب شأن باشیم تا اتفاقی برای شأن نیفتد همین طور در سالهای قبل برنامه هایمان برای گروه سنی نوجوانان کمرنگ بود که امسال این برنامه ها را پررنگ کرده ایم.
در ادامه این نشست فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: خدمات ما در کانون ۶ تا ۱۸ سالگی است و عمده فعالیت ما حوزه کودک است. طرح ملی کانون مدرسه از شروع مهر امسال آغاز می شود و اعضای ما بازوهای فرهنگی در مدارس و جهت پشتیبانی کارهای تربیتی خواهند بود.
کریمی معاون تولید کانون پرورش فکری نیز در این برنامه اظهار داشت: ۱۱ سالن در تابستان برای سینمای کودکان داریم تا بتوانیم مشکل بیست ساله سینمای کودک را حل نماییم. همین طور ۴ فیلم را آماده تولید داریم که از این تعداد ۲ فیلم را در جشنواره فجر و به فرش قرمز خواهیم رساند و ۲ فیلم و ۸ پویانمایی دیگر را به جشنواره کودک در مهرماه خواهیم رساند.
در این جلسه از کتاب جدید «بازی، شادی، خلاقیت» به نویسندگی سید میثم هاشم زاده و فاطمه آرام جان با حضور مدیرعامل و معاونان تولید و فرهنگی کانون رونمایی گردید که علامتی در رونمایی از آن اظهار داشت: این کتاب چند نکته دارد که با هدف پرورش خلاقیت، رشد و تکامل همه جانبه برای کودکان پیش بینی شده است و ویژه والدین و مربیان است و علاوه بر مهارت های فکری و ذهنی، مهارت های جسمی مورد توجه است.
سید میثم هاشم زاده نویسنده کتاب یاد شده نیز اظهار داشت: بازی به بچه ها کمک می نماید ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشند و باتوجه به شرایط شهرنشینی، ایجاد شرایط برای بازی بچه ها کم شده است و بچه ها نمی توانند هیجانات خودرا تخلیه کنند. بازی ها در کتاب با هر وسیله و در هر مکانی می تواند اجرا شود.
در ادامه فاطمه آرام جان دیگر نویسنده کتاب اظهار داشت: یکی از خاصیت های این کتاب این است که تمام بازی های پیشنهادی، عکس و فیلمبرداری شده است و برمبنای یک هدف گذاری مشخص بوده که در قالب اهداف ۱۱ گانه وزارت آموزش وپرورش است. بازی فقط سرگرمی نیست بلکه بواسطه بازی می توانیم آموزش های مختلفی را در عرصه ریاضی، تربیتی، پرورشی و مهارتی ارائه نماییم. بدین سبب بهتر است برای بازی وقت بیشتری را بگذاریم. همه بازی های پیشنهادی در این کتاب را می توانیم در خانه، مسافرت، مهدکودک و در فضای باز انجام داد و برای گروه سنی دو سال تا ۹۹ سال قابل اجراست. همین طور روش انجام بازی ه بصورت خلاقیت نوشته شده است، یعنی اگر در بخش لوازم مورد نیاز که باید توپ داشته باشند می توانند با چند کاغذ مچاله یا چند پارچه مچاله شده تبدیل به توپ کرد و آن بازی ها را انجام داد.
وی اظهار داشت: همین طور در بخش تجربه جای خالی را قرار دادیم تا مادر و مربی یادداشت خودرا از نخستین تجربه اش در اجرای بازی انجام دهد. این کتاب به عنوان رشد مهارتی بچه هاست.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در نشست خبری با خبرنگاران؛ برنامه های کانون پرورش فکری برای تابستان ۱۴۰۲ تشریح شد بسته هستند Date | 23/06/2023