خسروپناه مطرح كرد؛ سندنویسی کاری صحیح اما سندبسندگی اشتباه است

    Home  /  جشن  /  خسروپناه مطرح كرد؛ سندنویسی کاری صحیح اما سندبسندگی اشتباه است

خسروپناه مطرح كرد؛ سندنویسی کاری صحیح اما سندبسندگی اشتباه است Image

خسروپناه مطرح كرد؛ سندنویسی کاری صحیح اما سندبسندگی اشتباه است

به گزارش صد کادو، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سندنویسی کار درست و لازمی است اما سندبسندگی غلط است، باید تقسیم کار و گفتمان سازی کرد و سراغ برنامه ریزی های عملیاتی رفت.

به گزارش خبرگزار، مهر اولین جلسه هم اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر روز سه شنبه ۲۵ بهمن با عنوان «بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در مجتمع فرهنگی سرچشمه اجرا شد.
در بخش ابتدایی این جلسه تعدادی از فعالان فرهنگی صحبت و نکاتی را بیان کردند، در ادامه هم حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی کرد.
حجت الاسلام خسروپناه اظهار داشت: این جلسات باید به صورت عملیاتی ادامه پیدا کند؛ نخستین موضوعی که می خواهم بدان اشاره کنم اینست که ظرفیت های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست. کنار نقص ها و ضعف هایی که اشاره شد می خواهم به ظرفیت هایی که وجود دارد اشاره کنم تا بدانیم در کدام نقطه قرار داریم؛ اول، ظرفیت هایی است که در متون اسلامی ما قرار دارد که اگر آنها را بازخوانی و بازمعرفی نماییم، حتما اثرات خوبی خواهد داشت. سبب تأسف است که ما مفاهیمی نظیر حکمت و سلامت را که از آموزه های اسلامی ماست، رها کرده ایم، از سویی دیگر، مفهوم ولایت را داریم که اگر موشکافانه به آن نگاه نماییم، به حکمرانی ولایی و ارتباط آن با مردم پی می بریم.
وی افزود: ظرفیت دیگر، متونی است که در علوم اسلامی بخصوص عرفان اسلامی، معارف تفسیری و حدیثی و… داریم، اینها ظرفیت های بزرگی است، بطوریکه جهان غرب هر روز مطالب جدیدی از عرفان اسلامی را مورد بحث قرار می دهد و منتشر می کند اما ما از آن غافلیم. ظرفیت سوم، نظریه های جدید علوم انسانی و اسلامی است که باید از آنها استفاده نمائیم. ظرفیت چهارم، ظرفیت های فرهنگی ماست. این روزها بحث زن و زندگی داغ است اما با مروری بر متون کهن ادبی و تاریخی خود نظیر شاهنامه یا بوستان و گلستان سعدی متوجه می شویم که زنان چه جایگاه والایی داشتند. با مطالعه این آثار متوجه می شویم که هویت زن ایرانی، عفاف، حیا، انسانیت و خانواده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: باید ظرفیت های مردمی را در موضوعات مختلف دید و دوستان در این نشست به ظرفیت های مردمی اشاره کردند که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. بنده اصلاً نگاهم به مردم این گونه نیست که ظرفیت های مردمی را در تصدی گری ببینم، بلکه در همه حوزه ها شامل گفتمان سازی، ساختارسازی، تنظیم گری و… می توانند حضور داشته باشند. جبهه مردمی ما ظرفیت های بسیار زیادی دارد. بنده در ده سال گذشته سفرهای استانی گوناگونی داشتم و در این سفرها با جبهه های مردمی جلساتی داشته ام و از این ظرفیت آگاهم.
حجت الاسلام خسروپناه در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت ظرفیت کانونی اظهار داشت: علاوه بر همه این ظرفیت ها، می خواهم به ظرفیت دیگری اشاره کنم و آن هم ظرفیت کانونی است. باید بگویم که مصوبات بسیار خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته ایم، اما بنظر می رسد که دوستان نگاه بدبینانه ای نسبت به این اسناد دارند. سندنویسی کار درست و لازمی است اما سندبسندگی غلط است، باید تقسیم کار کرد، گفتمان سازی کرد و سراغ برنامه ریزی های عملیاتی رفت. شورای عالی انقلاب فرهنگی ده سند نوشته است، در صورتیکه برخی کشورها مثل ژاپن بیشتر از یکصد سند دارند. دوستان ما در این نشست مباحثی نظیر الگوی سوم زن، مسجد جامعه پرداز، صنایع فرهنگی و… را مطرح نمودند، همه این موارد سند می خواهد، البته این سندها باید عملیاتی باشد، چون که ما احتیاج به سیاست های عملیاتی داریم، در این سندها باید تقسیم کار و برنامه ریزی لحاظ شده باشد.
وی اضافه کرد: من عقیده ام بر اینست و می خواهیم این رویکرد را در شورا ایجاد نماییم که تشکل های مردمی نخبگانی در حلقه های میانی به صورت دقیق شناسایی شوند. امکان دارد عده ای باشند که کارهای زیاد و خوبی انجام می دهند، اما دیده نمی شوند؛ باید آنها را شناسایی کرد، برای مثال مجاهدت های شهید شهرکی را در سیستان و بلوچستان به یاد آورید. درخواست من از شما و تشکل های مردمی اینست که در سیاستگذاری ها و قانون گذاری ها مشارکت کنید. به نظرم در نظریه های فرهنگی و اجتماعی میتوان از تشکل های مردمی کمک گرفت. البته نظریه های فرهنگی و اجتماعی ما برگرفته از منظومه فکری اندیشه های امامین انقلاب اسلامی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تکیه بر این که شبکه شوراهای فرهنگی عمومی استان ها و شهرستان ها ظرفیت خوبی است، اظهار داشت: باید پرسید که تشکل های مردمی کجای این شوراها هستند؟ بنده بزودی سفرهای استانی خویش را آغاز خواهم کرد و می خواهم از همه ظرفیت های آنها در شورا استفاده کنم. حال سوال مهمی وجود دارد و آن هم این است؛ از این ظرفیت ها چگونه می توانیم استفاده کنیم؟ در ابتدا باید شورای چهار ستاد ما در دبیرخانه یعنی شوراهای «علم و فناوری»، «تعلیم و تربیت»، «فرهنگی اجتماعی» و «خانواده و زنان» با حضور حلقه های میانی برگرفته از شخصیت های فکری فرهنگی تشکیل بشود. در رابطه با انتخاب این شوراها هم همان جبهه ها مردمی باید نظر بدهد. اعتقاد من اینست که کارهای زمین مانده زیاد است، باید یک محور اصلی را انتخاب نماییم و همه ما دور آن جمع بشویم و کار نماییم. فکر می کنم محور اصلی آموزش وپرورش است و فکر می کنم نظر حضرت آقا هم همین است، به همین دلیل باید همه مباحثی را که دوستان فرمودند روی همین مبحث متمرکز نماییم.
حجت اسلام خسروپناه در انتها اظهار داشت: ازاین رو گام اول کارها اینست که ستادها راه بیفتد، متفکرین فعال در میدان جبهه های مردمی نماینده های خویش را معرفی و کار را آغاز کنند. بنده معتقدم از راه هدایتگری جبهه مردمی میتوان هدایتگری مدنظر رهبر معظم انقلاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی را تسهیل کرد.
مسجد شبکه بسیار قوی است
در بخشی از این مراسم تعدادی از فعالان فرهنگی نکاتی را مطرح نمودند. حجت الاسلام میرمحمدیان مسئول بنیاد هدایت در رابطه با مسجد جامعه پرداز صحبت کرد.
حجت الاسلام میرمحمدیان اظهار داشت: نمی خواهم بگویم که همه چیز کشور را برپایه مساجد بنا نماییم اما به همان اندازه که برای دیگر ساختارهای اجتماعی وقت می گذاریم برای مسجد هم لازم است وقت بگذاریم. مسجد شبکه بسیار قوی است که علیرغم ساختارهای فیزیکی نسبتاً اندک نسبت به دیگر ساختارها، از ظرفیت خیلی خوب فرهنگی برخوردارست.
وی افزود: پیشنهاد اصلی ما جامعه پردازی ولایی با محوریت پیوند مسجد است و باید بر مساجد متمرکز شویم.
چشم انداز ما در حوزه زنان، فرمایشات مقام معظم رهبری است
در ادامه شریعت نژاد دیگر سخنران این جلسه بود. او اظهار داشت: در حوزه زنان مسائل زیادی وجود دارد که البته چشم انداز ما فرمایشات مقام معظم رهبری است. الگوی سوم زن یکی از موضوعات مهمی است که سال ها در حد نظریه مانده و بدان عمل نشده است. ما در جبهه فرهنگی اجتماعی نگاه فمینیستی به زن نداریم اما معتقدیم که در برنامه ها باید نگاه به زنان از یک مساله تبدیل به فرصت شود و از توانمندی های آنان برای حل مشکلات استفاده نمائیم، همینطور پیشنهاد می کنم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحولات ساختاری داشته باشیم و نسبت به شورای زنان بازبینی و بازتعریفی ایجاد شود.
در ادامه رحیم آب فروش دبیر جامعه ایمانی مشعر اظهار داشت: اگر بخواهد کلیدواژه قرارگاه شکل بگیرد، نیازمند ملزوماتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای تحقق آن تلاش کند و به رفع گسل های اجتماعی تمرکز کند. ما نیازمند شبکه مویرگی ارتباطی هستیم که باید به صورت نهضتی باشد نه سازمانی و مبتنی بر حرکت عمومی مردمی باشد. ما هیئت را به مثابه امری اجتماعی و زمینه ای برای تحقق این امور می دانیم و می توانند یک کمک کننده اجرایی باشند.
در ادامه محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت و نوآوری هم در رابطه با فعالیت این ستاد اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که بدانیم ساختارها و تحولات در گام دوم انقلاب چه شکلی خواهد بود، آیا نفی ساختارهای قبلی است یا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ ایده محوری ما مبتنی بر ادبیات پیشرفت و نوآوری است که خود دارای لایه های مختلفی است. معتقدم اگر مقرر است همچنان از تهران برای کل کشور برنامه ریزی نماییم، نتیجه از چیزی که حالا وجود دارد متفاوت نخواهد بود. باید به زیست بوم هر منطقه توجه کرد و بر مبنای ظرفیت های هر ناحیه برنامه ریزی نمود.
سعید حسینی فعال حوزه صنایع فرهنگی و نوشت افزار دیگر سخنران این جلسه بود. وی ادامه داد: باید اشاره کنم که ۹۹ درصد محتواهای فرهنگی که در اختیار کودکان و نوجوانان ما قرار می گیرد خارجی است و به شکلی از کالاهای فرهنگی ایرانی غافل شده ایم. باید راهکارهایی برای تولید صنایع فرهنگی ایرانی اسلامی اندیشید. جالب است بدانید که طی پیمایش ها ۱۰ شخصیت برتر نوجوانان ایرانی آمریکایی اند؛ صنایع فرهنگی را باید در پیشانی و ویترین اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاوریم.
همچنین هانی ایرانمنش، عبدالله اسدی، محمد علیان، حسین افتخاری، محمدرضا سخنگو و… از دیگر چهره هایی بودند که در این نشست نکاتی را بیان نمودند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای خسروپناه مطرح كرد؛ سندنویسی کاری صحیح اما سندبسندگی اشتباه است بسته هستند Date | 18/02/2023