مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها پاسخ داد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها باقی خواهد ماند؟

    Home  /  جشن  /  مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها پاسخ داد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها باقی خواهد ماند؟

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها پاسخ داد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها باقی خواهد ماند؟ Image

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها پاسخ داد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها باقی خواهد ماند؟

به گزارش صد کادو، خراسان رضوی مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها اظهار داشت: قرارداد شهر جهانی گوهرسنگ ها در ابتدا ۴ ساله بود اما از آنجا که پایان زمان این قرارداد به دوران کرونا متصل شد و هنوز تصمیمی توسط داوران برای تغییر این عنوان گرفته نشده، مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها را داراست.
ملیحه سلطانی در گفت و گو با ایسنا درباب اقدامات ۴ ساله دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها اظهار داشت: در سال ۹۵ مشهد امتیاز شهر جهانی گوهرسنگ ها را به دست آورد که با این عنوان باید زیرساخت هایی فراهم و آماده می شد.
وی افزود: دلیل انتخاب مشهد برای این عنوان ساختارهای سنتی شهر بود اما بعد از نام گذاری باید زیرساخت های جدید برای توسعه پایدار در بخش هایی فراهم می شد که این ۴ سال برای آماده سازی همین زیرساخت ها تدارک دیده شده بود.
سلطانی عنوان کرد: در بحث زیرساخت های فرهنگی بحث موزه بسیار اهمیت دارد و مشهد بدین سبب که سابقه ۵۰۰۰ ساله در عقیق و فیروزه دارد و استقبال از سنگ ها در این سال ها در مشهد زیاد بوده نیازمند مجموعه ای موزه در این حوزه می باشد.
وی افزود: در مدت ۴ سال ابتدایی که مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها نام گرفت ۲ موزه گوهر سنگ به وجود آمد که یکی از آنها در دل موزه بزرگ خراسان تاسیس شده که نمونه گوهرهای ایران و جهان را در خود جای داده است.
سلطانی اضافه کرد: موزه دیگری اسفند ۹۷ در پارک موزه علوم زمین تاسیس شد که بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه است و سالنی اختصاصی به نام گوهرسنگ های ایران دارد، در این سالن ۷۴۰ قطعه گوهر از حدود ۱۰۰ نوع گوهر کلی طبقه بندی شده که این کار بصورت آکادمیک انجام شده است.
مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها در مورد روند اقدامات دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها در مشهد اشاره کرد: باتوجه به چشم انداز ۴ ساله دوم و در ادامه اقدامات قبلی مقرر است تا از گنجینه آستان قدس رضوی نیز در این راه استفاده گردد. در گنجینه آستان قدس اساسا موارد اهدایی وجود دارند که می توان به آنها نگاه هنری داشت.
سلطانی درباب راه اندازی موزه گوهر سنگ در موزه آستان قدس رضوی عنوان کرد: به جهت اینکه بتوانیم برمبنای نگاه های هنری و دینی موارد این گنجینه را در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم، تصمیم به راه اندازی موزه ای دیگر در آستان قدس رضوی گرفته شد که این استان نیز موافقت اولیه خودرا اعلام نموده است. درحال بررسی مخزن و گنجینه آستان قدس رضوی هستیم تا ببینیم برای راه اندازی موزه جدید با دیدگاه فرهنگی، مذهبی و هنری به چه فضایی احتیاج داریم.
وی در مورد تاریخ تاسیس این موزه اظهار داشت: نمی توان تاریخ دقیقی برای تاسیس این موزه در نظر گرفت؛ چونکه تصمیمات نهایی در این عرصه با آستان قدس رضوی است.
سلطانی در مورد تمدید عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها اظهار داشت: مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها را یدک می کشد و این پروسه هنوز تمام نشده است. این قرارداد در ابتدا ۴ ساله بود اما از آنجا که پایان زمان این قرارداد به دوران کرونا متصل شد هنوز داوران جهت بررسی و امتیازدهی به مشهد نیامده اند.
وی افزود: ما اما همچنان به کار خود ادامه می دهیم و گزارش های لازم را بصورت منظم ارسال می نماییم و چون هنوز تصمیمی توسط داوران گرفته نشده، مشهد همچنان عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها را داراست.
مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها اشاره کرد: ما تلاش نموده ایم که تحت عنوان سند استراتژیک داوران در این عرصه حرکت نماییم اما اساسا کمبودهایی نیز در این راه وجود داشته است. ما تمام اقداماتی را که باید انجام داده ایم و دستانمان خالی نیست. ما تلاش نموده ایم روند زیرساخت ها در زمینه گوهرسنگ ها را در راه درستی به جلو هدایت نماییم. برای مثال در این عرصه توانستیم موزه ها و رشته جواهرسازی و سنگ تراشی در هنرستان ها را ایجاد نماییم و در بهترین حالت دیدگاه ها را نسبت به این رشته تغییر دادیم.
سلطانی اشاره کرد: البته در بعضی از حوزه ها مانند واردات و صادرات موفق نبودیم تا تعدادی از قوانین دست وپا گیر را تغییر دهیم، اما در بخش هایی چون آموزش، فرهنگ، زیرساخت هایی برای جذب توریست و معرفی خوب عمل کرده ایم و باید منتظر بمانیم تا داروان باتوجه به اقداماتی که در این چند سال اخیر انجام شده است قضاوت و تصمیم گیری کنند.

مشهد قطب طلا و جواهر کشور است
وی بیان کرد: مشهد قطب طلا و جواهر کشور است و تقریباً حدود ۶۰ درصد از طلای مصرفی کشور در مشهد بر روی مصروف طلا نشانده می شود، بنا بر این نهادهایی چون آموزش و پرورش، شهرداری، بانک مرکزی، اتاق تجاری و در نهایت دولت باید در کنار ما باشند و بیشتر حمایت کنند.
سلطانی افزود: ما در طول این مدت زیرساخت ها را فراهم کردیم و افراد را پرورش دادیم تا در منطقه به ارائه خدمت مشغول باشند، هم اکنون طراحان ما برای کشورهای عربی و روسیه خدمات طراحی ارائه می کنند و همین مورد در بخش ساخت تحول به وجود آورده است. هم اکنون چیزی حدود ۱۰۰ طراح در مشهد مشغول به کار هستند اما باید اظهار داشت که این حوزه تا ۲۰۰۰ طراح نیز گنجایش دارد.
وی درباب ایجاد اشتغال در زمینه سنگ ها عنوان کرد: از آنجا که مشهد قطب طلا و جواهر است در نتیجه با کمبود نیرو در این عرصه رو به رو هستیم و نیاز داریم نیروی بیشتری برای این حوزه تعلیم داده شود که این اتفاق در صورت معرفی و تبلیغ رشته هایی چون طراحی، ساخت و… رخ خواهد داد.
سلطانی افزود: در همین راستا و باتوجه به موارد گفته شده این حوزه نیازمند همکاری و هم افزایی تمام نهادها و ارگان های مرتبط می باشد تا با این کار مشهد بطور کامل به شهر جهانی گوهرسنگ ها تبدیل گردد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها پاسخ داد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها باقی خواهد ماند؟ بسته هستند Date | 30/01/2023