راه اندازی همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام

    Home  /  جشن  /  راه اندازی همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام

راه اندازی همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام Image

راه اندازی همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام

صد کادو: در افتتاحیه هم اندیشی بین المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام اظهار امیدواری شد که با تشکیل این اتحادیه، کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند و به مسائل انسان امروز بپردازند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، همایش بین المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام به عنوان یکی از بخش های چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بامداد ۹ بهمن ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر راه اندازی شد.
این همایش با حضور پژوهشگرانی از کشورهای الجزایر، ایران، تونس، عراق و مصر، میهمانان خارجی حاضر در جشنواره و با سخنانی از مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دبیر این همایش انجام شد و در همین برنامه از پوستر همایش هم رونمایی گردید.
در شروع صادق رشیدی، دبیر همایش با خوشامدگویی به حاضران، اظهار داشت: نخستین همایش کار خودرا آغاز نموده و امیدواریم موجب گسترس روابط ملل اسلامی و توسعه تئاتر در جهان اسلام شود.
در ادامه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ابراز امیدواری کرد: در این هم اندیشی اتفاقات خوبی رخ دهد و موجب شکل گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام شود برای اینکه جای آن خالی احساس می شود.
او افزود: امیدواریم این اتحادیه بتواند مقر، شیوه نامه، اساسنامه و اعضا داشته باشد تا بتواند برای بسط تئاتر در جهان اسلام برنامه ریزی کند.
پس از این سخنان با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر پوستر هم اندیشی رونمایی گردید.
زارعی نیز خطاب به میهمانان و حاضران خارجی حاضر در همایش اظهار داشت: از اجراها و نمایش های شما هم مردم و هم مخاطبان ایران لذت بردند و امیدواریم با شکل گیری این اتحادیه اتفاقی بزرگ در تئاتر جهان اسلام رخ دهد.
وی با اشاره به نقش مهم تئاتر در ایجاد اربطه و دوستی میان کشورها افزود: امیدوار هستم بواسطه تئاتر بتوانیم به هم نزدیک تر و واحدتر شویم و صلح و دوستی را در جهان بسط و گسترش دهیم. کشورهای اسلامی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد رشد شایان توجهی در جهان داشته اند و تئاتر نیز باید این توسعه و پیشرفت را داشته باشد و ما با هم و در کنار هم می توانیم تئاتر جهان اسلام را گسترش دهیم.
زارعی، تئاتر را هنر ایجاد گفتگو دانست و اضافه کرد: با تئاتر می توانیم بین تمدن ها، کشورها و فرهنگ های مختلف گفتگو و ارتباط برقرار نماییم. همچنانکه تئاتر هنری است که به انسان می پردازد و با این وصف می توانیم با آموزه های اسلامی خود، صلح و دوستی را که حلقه مفقوده و گمشده جهان امروز است، پیدا نماییم و بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با تأکید بر این که امروز جهان نیازمند پرداختن به ارزش های والای انسانی و اخلاقی است، از نقش مهم تئاتر دراین زمینه سخن گفت و یادآوری کرد: تئاتر چیزی جز پرداختن به اخلاق و انسان نیست و امیدواریم این اتحادیه محوری برای گردهم آیی هنرمندان تئاتر جهان اسلام باشد تا به انسان امروز بپردازیم و نقش مان را در جهان تئاتر به درستی ایفا نماییم.
در ادامه، پژوهشگران و سخنرانان حاضر در این همایش به ارائه مقالات خود می پردازند.
جمال الکرمی، کارگردان تئاتر و رئیس بخش هنری تئاتر ملی الجزایر، نخستین سخنران این همایش بود که مقاله خودرا با عنوان امکانات تئاتر در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) ارائه کرد.
همین طور علی اصغر فهیمی فر، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ایران دیگر استاد حاضر در این همایش است که مقاله ای با عنوان «فلسفه تئاتر» دارد.
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با موضوع جهان اسلام سخنرانی می کند.
ریاض زمال، استاد دانشکده عالی موسیقی و تئاتر تونس مقاله ای با عنوان توانمندی های موجود در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) دارد و عبدالکریم عبود، رئیس دانشکده هنرهای زیبای بصره، با موضوع «در هم تنیدگی فرهنگ های تئاتری در تئاتر اسلامی» (عبور از ریشه یابی به ابداع) مقاله خودرا ارائه می کند و سرانجام این که محمود کحیله، رئیس اداره آموزش نمایشی، آموزش شارکیا، مصر، با مقاله «ویژگی های اندیشه اسلامی در شکل گیری تئاتر اصیل در جهان اسلام» در این همایش حضور دارد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای راه اندازی همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام بسته هستند Date | 29/01/2023