اسماعیلی در دیدار با بوری بایف مطرح كرد؛ تمدن و زبان سبب پیوند کشورهای عضو اکو می شود

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی در دیدار با بوری بایف مطرح كرد؛ تمدن و زبان سبب پیوند کشورهای عضو اکو می شود

اسماعیلی در دیدار با بوری بایف مطرح كرد؛ تمدن و زبان سبب پیوند کشورهای عضو اکو می شود Image

اسماعیلی در دیدار با بوری بایف مطرح كرد؛ تمدن و زبان سبب پیوند کشورهای عضو اکو می شود

به گزارش صد کادو، وزیر ارشاد در دیدار با رئیس موسسه اکو اظهار داشت: آنچه سبب پیوند کشورهای عضو مؤسسه فرهنگی اکو می شود، عناصری چون تاریخ، تمدن و زبان است.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه شنبه بیست و نهم شهریور با مرادجان بوری بایف، رییس مؤسسه فرهنگی اکو ملاقات و گفتگو کرد.
وزیر فرهنگ در این دیدار با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در تعاملات منطقه ای اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی اکو ظرفیت های فوق العاده ای برای افزایش تعاملات منطقه ای در اختیار کشورهای عضو قرار داده است همین طور علاوه بر تعهدات مرسوم میان مؤسسه اکو و کشورهای عضو می بایست به راهکارهای فعال تر شدن ظرفیت های اکو اندیشید.
اسماعیلی با اشاره به اینکه مؤسسه اکو را جز خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلقی می نماییم، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و بخش های مختلف آن برای همکاری سازنده با مؤسسه اکو و گسترش تعاملات میان کشورهای عضو آمادگی کامل دارد.
وی افزود: آن چه کشورهای منطقه اکو را به هم پیوند می دهد، عناصری چون تاریخ، تمدن و زبان است و از این منظر، فرصت های فرهنگی پیش روی اکو از اهمیت فوق العاده ای برخوردارست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، تسریع در عضویت سایر کشورها به این سازمان و برگزاری جشن مشترک نوروز را همچون مواردی دانست که می تواند در دوره ی جدید مدیریت مؤسسه اکو مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ به شخصیت های تاریخی مهم کشورهای عضو اکو اشاره نمود و اظهار داشت: گاهی چهره های مهم تاریخی بجای آنکه میان اعضای اکو وحدت آفرین باشد، عامل افتراق می شود در صورتیکه باید به این شخصیت ها به چشم میراث مشترکی نگریست که خیلی از اختلافات را مرتفع می کند.
وی از رییس مؤسسه اکو برای حضور فعال این مؤسسه در رویدادهای فرهنگی، هنری و بین المللی ایران و جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت به عمل آورد.
نقش محوری ایران در پیشبرد اهداف فرهنگی «اکو»
در این دیدار همین طور مرادجان بوری بایف، رییس مؤسسه فرهنگی اکو با تأکید بر نقش محوری ایران در منطقه اکو اظهار داشت: ایران، کشور بزرگ و تمدن ساز منطقه است و حمایت های این کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی مؤسسه اکو نقش مهمی دارد.
وی با یادآوری به تعامل مثبت میان مؤسسه اکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در عرصه فرهنگ و هنر، زمینه های فراوانی برای همکاری اکو و وزارت فرهنگ وجود دارد که با هدایت، حمایت و پشتیبانی این وزارتخانه می توان به تقویت آنها اندیشید.
بوری بایف همین طور پیشنهاد کرد کمیته ای برای عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذشده کشورهای عضو اکو تأسیس شود تا شاهد تسریع در اجرای برنامه های مشترک و تفاهم نامه ها باشیم.
سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) یک سازمان منطقه ای است که در سال ۱۹۸۵ میلادی توسط دولت های ایران، پاکستان و ترکیه بمنظور توسعه همکاریهای فرهنگی و اقتصادی میان کشورهای عضو تأسیس شد. همین طور در سال ۱۹۹۲ میلادی سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید همچون افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به آن اضافه شدند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی در دیدار با بوری بایف مطرح كرد؛ تمدن و زبان سبب پیوند کشورهای عضو اکو می شود بسته هستند Date | 27/09/2022