در یك نشست بررسی می شود؛ عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر

    Home  /  جشن  /  در یك نشست بررسی می شود؛ عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر

در یك نشست بررسی می شود؛ عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر Image

در یك نشست بررسی می شود؛ عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر

به گزارش صد کادو، دومین، نشست از سلسله نشست های تخصصی اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی با منطقه قفقاز و آناتولی با عنوان عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر ۳۰شهریور برگزار می گردد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی با منطقه قفقاز و آناتولی با عنوان «عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر» انجام می شود.
در این جلسه مسعود صدرمحمدی دکتری مطالعات عثمانی دانشگاه آنکارا و مهدی جمالی فر عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، حضور خواهند داشت و دبیری این جلسه را مرتضی ولی نژاد دانشجوی دکتری جامعه شناسی برعهده خواهد داشت.
در توضیح این جلسه آمده است:
«حادثه عاشورا به مثابه یکی از حیاتی ترین مقاطع و حوادث تاریخ اسلام در طول اعصار گذشته محل توجه مسلمانان بوده است. طبیعی است که جامعه ترکی امپراتوری عثمانی نیز از این امر مستثنا نبوده و مساله عاشورا و مصائب دوده عصمت و طهارت موضوع توجه ادیبان و هنرمندان به ویژه در ادبیات علویان ترکیه بوده است. در طول چند قرن حاکمیت دولت عثمانی مراثی گوناگونی برای حادثه کربلا به زبان ترکی سروده شده و آثار منثور مختلفی نیز تألیف شده است که در بسیاری موارد همراه با نگارگری ها و تصویرسازی های اصیل و ارزشمندی بوده است. این آثار هم از نظر تاریخ اندیشه و هم از نظر تاریخ هنر از اهمیت و اصالت غیرقابل چشم پوشی برخوردار می باشند.
سنت توجه به حادثه کربلا در ادبیات مدرن ترکیه نیز ادامه یافته و در صد سال اخیر در دوره جمهوریت علاوه بر اشارات مختلفی که بر این حادثه در آثار ادبی منظوم و منثور شده است آثار ادبی مختلفی بصورت اختصاصی در مورد حادثه کربلا و شخصیت اباعبدالله الحسین (ع) تالیف شده است که در بعضی موارد ده ها چاپ از این آثار انتشار یافته است».
این نشست چهارشنبه ۳۰ شهریور از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بصورت نیمه حضوری انجام می شود.
علاقه مندان به حضور در این جلسه می توانند به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مراجعه یا بوسیله اسکای روم زیر بصورت مجازی شرکت نمایند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در یك نشست بررسی می شود؛ عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر بسته هستند Date | 25/09/2022