نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

    Home  /  جشن  /  نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد Image

نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

به گزارش صد کادو، یک استاد حوزه و دانشگاه درباره ی ی عملکرد رسانه های ایران در قبال تجمع اربعین حسینی، معتقد می باشد که رسانه های ما در زمینه اربعین و معرفی آن، کم کاری های جدی دارند و می گوید: هنوز نتوانستیم اربعین را به دنیا را معرفی نماییم.
یحیی جهانگیری ـ استاد حوزه و دانشگاه ـ در گفت و گویی با ایسنا در رابطه با عملکرد رسانه های ایران در برابر تجمع عظیم اربعین حسینی، اظهار نمود: در ارتباط با بازخورد رسانه های ما، طبق پژوهش هایی هم که به تازگی در ایران انجام شده، متاسفانه تولید محتوا ضد اربعین در شبکه های اجتماعی توسط جریان های معاند بیشتر از جریان های ما بوده است؛ این یعنی این که ما هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید در حوزه اربعین اثرگذار جدی باشیم.
رسانه های ما در حوزه اربعین کم کاری های جدی دارند
ایشان در ادامه با اعتقاد بر این که رسانه های ما در حوزه اربعین و معرفی آن کم کاری های جدی دارند، اظهار نمود: اربعین خود رسانه ای بود در دنیایی که جریان هایی می خواستند شیعه فوبیا و اسلام فوبیا را رقم بزنند و خود اربعین بعنوان یک رویداد این فوبیا را شکست. اما چیزی که هست هنوز آن چهره که باید از اربعین برای دنیا معرفی شود، آن حقیقت معارف حسینی به دنیا معرفی شود، اتفاق نیافتاده است. ما در معرفی اربعین به یک جهاد نیاز داریم و مستلزم جهاد رسانه ای برای اربعین هستیم. این بدان معنا نیست که اربعین خود رسانه نیست، اربعین خود، رسانه ما بود و توانست آن هژمونی فوبیایی که ضد ما رقم می خورد را بشکند، اما این که هنوز در معرفی خود اربعین چه اتفاقی در دنیا رقم می خورد، باید اظهار داشت که هنوز نتوانستیم آنطور که باید و شاید آنرا معرفی نماییم.
این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است
این استاد دانشگاه و حوزه بیان نمود: یکی از اتفاقاتی که در اربعین رقم می خورد، فرهنگ بخشش است. شاید طرف چیزی نداشته باشد ولی همان اندک را می بخشد و با افتخار می بخشد. در دنیای کاپیتالیسم و سرمایه داری که همه برای منافع شخصی خودشان نبرد می کنند، ما بیاییم فرهنگ بخشیدن را یاد بدهیم. اینها مفاهیمی است که در دنیای قرن ۲۱ اتفاق می افتد. در همین عراق جنگ و ناامنی می شود، ولی همین که نام اربعین می آید یک اجتماع بزرگ اتفاق می افتد و این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است. امروز درد دنیا درد خشونت و یافتن صلح است. ما صلح را فقط از نهادهای دولتی می خواهیم و این صلح همزیستی، برادری و کنار هم بودن است که در اربعین اتفاق می افتد چیزی که به دنیای امروز باید معرفی نماییم.

مزیت دست اول بودن در روایت ها
این استاد دانشگاه در رابطه با ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا تاکید می کند: پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران، درس نیست بلکه الگو، معیار و متدولوژی است.
ایشان در ادامه در رابطه با ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا اینچنین اظهار داشت: یکی از خصوصیت های مهم در بحث خبر اینست که ما دست اول روایت باشیم و سرعت داشته باشیم. یکی از دلایل شهادت امام حسین(ع) این بود که دشمن روایت دیگری داشت، دشمن امام حسین (ع) را خارجی می دانست، امام حسین(ع) را بعنوان کسی که از اسلام خارج شده معرفی کرده بود. حضرت زینب(س) دید که چقدر روایت و خبررسانی متفاوت می تواند حتی فضا را ضد فرزند پیامبر تغییر دهد اینجا بود که حضرت زینب بلافاصله وقتی که دید قصه این گونه رقم خورده آغاز کرد و ما می بینیم از ظهر عاشورا روایتش را آغاز می کند و شروع می کند بگوید آنچه که شما می پندارید نیست و چقدر جالب می بینیم که فضا را هم در کاخ یزید در شام و هم در کاخ عبیدالله ابن زیاد در کوفه تغییر می دهد.
الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س)
جهانگیری در رابطه با ی الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س) برای بیان حقایق و ابتکار عمل اظهار نمود: یکی از درس هایی جدی حضرت زینب(س) دست اول و سرعت عمل در روایت است که رسانه های ما معمولاً در این عرصه عقب هستند. اگر حضرت زینب(س) روایتش را آغاز نمی کرد، شاید اتفاقات دیگری رقم می خورد و اتفاقی که مطلوب بود نمی افتاد. ولی ایشان زود آغاز به روایت فوری و دست اول کردند و این درس بزرگی است که ما از ایشان می آموزیم. متاسفانه در رویدادهای خبری گاه شبکه های فارسی زبان معاند پیشی می گیرند و رسانه های ما تازه شروع می کنند و می گویند نه آن نیست.
عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران صرفاً درس نیست
جهانگیری با اشاره به اینکه پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران صرفاً درس نیست بلکه الگو و معیار و متدولوژی است، اظهار داشت: بنابراین حضرت زینب(س) می بینند، بیشتر از این که حقیقت ها مساله باشد، روایت ها مساله است. حضرت زینب (س) می بینند که بسیاری از افرادی که امام حسین(ع) را قبول دارند، گرفتار شست و شوی مغزی می شوند، می بینند که روایت مساله جدی است. حضرت زینب عاشورا را در کنار این که دعوای حسین(ع) و یزید می داند، دعوای دو روایت می داند؛ یک روایت فیکی که دشمن از امام حسین (ع) ساخته بود و یکی روایت درستی که باید معرفی می شد و معرفی نشده بود. حضرت زینب می بیند که اگر این تبیین و روایت زودتر شروع می شد شاید قصه ی امام حسین (ع) به اینجا نمی رسید که مسلمانان با امام این گونه برخورد کنند.
از هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید
این استاد دانشگاه در انتها در رابطه با درس های دیگری که از حضرت زینب (س) می آموزیم، اظهار داشت: درس دیگر اینست که از هژمونی رسانه ای دشمن، هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید. درست است که کاخ و کوفه در دست آنها بود و چندین مدت فضا را تغییر داده بودند، اما حضرت زینب (س) نمی گوید که من باید ببازم، اتفاقا با یک کنشگری جدی و درست، فضا را تغییر می دهد. در دنیای امروز هم در فضای رسانه ای ما می بینیم که دنیای رسانه دست چه کسانی است و صدای مظلومان و حقیقت طلبان عالم به گوش جهان نمی رسد. حضرت زینب(س) به ما یاد می دهد که نباید منفعل عمل کرد بلکه باید کنشگر و جدی وارد عمل شد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد بسته هستند Date | 17/09/2022