کتاب اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه

    Home  /  جشن  /  کتاب اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه

کتاب اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه Image

کتاب اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه

صد کادو: کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» اثر علی اکبر علیزاده در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» که اثر علی اکبر علیزاده است، به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر این پژوهشگاه در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.
بی شک تاریخ فلسفه اخلاق با تامل بر فضایل اخلاقی و نقش آن در سپهر حیات فردی و اجتماعی پیش رفته است. می توان نظریه هنجاری اخلاق فضیلت را بازتاب با اهمیت ترین رسالت اخلاق در پرورش ملکات و فضایل اخلاقی به دور از اصول و قواعد وظیفه گرا یا غایت نگر اخلاقی برشمرد.
رسالت اصلی کتاب حاضر، مقایسه ارسطو و ابوعلی مسکویه در دو کتاب مهم اخلاقی ایشان یعنی اخلاق نیکوماخوس و تهذیب الاخلاق است که این دو فیلسوف به صورتی بنیانگذار اخلاق فضیلت در غرب و اسلام هستند. در تعیین مقایسه و سنجش دانسته می شود که اخلاق اسلامی چه مقدار از اخلاق یونانی و ارسطو تاثیر پذیرفته و چه اندازه ابتکار و نوآوری خود فیلسوفان اسلامی است.
اهمیت این مقایسه و سنجش از آنجا بیشتر می شود که از یک سو نمی توان نقش و تاثیر ارسطو در مبانی اخلاق نظری در اسلام را از نظر دور داشت و از طرف دیگر مسکویه بر فیلسوفان اخلاق پس از خود تاثیر به سزایی داشته و کتاب های اخلاقی متاخر از او، تا اندازه بسیاری مرهون دیدگاه های وی بوده است.

ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است در فصل اول این اثر که به کلیات پرداخته، ضمن تعریفی از فضیلت و پیشینه اخلاق فضیلت، معیار فضیلت و همین طور اهمیت اخلاق فضیلت نیز تشریح شده است؛ در ادامه، فضیلت گرایی در غرب و اسلام تبیین شده و مروری بر آثار ارسطو و ابوعلی مسکویه نیز شده و در آخر این فصل به تاثیر ارسطو بر اخلاق اسلامی نیز اشاره شده است.
«چیستی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه”، عنوان دومین فصل از این اثر است؛ در ابتدای این فصل، پس از بررسی فضیلت از دیدگاه این دو، فضایل از دیدگاه ارسطو و مسکویه طبقه بندی شده و مبادی اخلاق فضیلت نیز از دیدگاه هر دو فیلسوف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در سومین فصل این کتاب، «عوامل درونی و بیرونی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه» را تشریح کرده است.
سپس، «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» در فصل چهارم به تفصیل تبیین شده است.
در پنجمین و آخرین فصل از این کتاب، مقایسه و نقدی نسبت به دیدگاه هر دو فیلسوف انجام شده است. در این فصل به وجوه تشابه و تفاوت هر دو دیدگاه پرداخته شده است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس اینترنتیhttp: //shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای کتاب اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه بسته هستند Date | 17/08/2022