توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛ پیدایش ابر قهرمان ها بررسی می شود

    Home  /  جشن  /  توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛ پیدایش ابر قهرمان ها بررسی می شود

توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛ پیدایش ابر قهرمان ها بررسی می شود Image

توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛ پیدایش ابر قهرمان ها بررسی می شود

به گزارش صد کادو، درس گفتار پیدایش ابر قهرمان ها توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی از ۳۰ مرداد در چارچوب هفت جلسه برگزار می گردد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، درس گفتار «پیدایش ابر قهرمان ها» مطالعه و بررسی فرهنگی و اجتماعی کمیک های ابر قهرمانی قرن بیستم میلادی از ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰ با عرضه محمد حسن یادگاری از ۳۰ مردادماه به مدت هفت جلسه توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می گردد.
کتاب های کمیک از اواخر ۱۸۰۰ میلادی به صورت صنعتی آغاز به فعالیت کردند و رفته رفته قصه گویی تصویری در میان مردم جای خویش را باز کرد. پس از جنگ جهانی اول، در کمیک، ژانرهای مختلفی ایجاد می شود. ژانر ابرقهرمان، در سال ۱۹۳۸ به وجود می آید و نخستین ابرقهرمان به نام سوپرمن خلق می شود.
بستر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بحران سنگین اقتصادی آن زمان، سبب پیدایش کاراکتر سوپرمن می شود.
شرکت های کمیک سازی بر پایه ی مطبوعات کار می کردند. دهه های بعد و در دهه ی ۶۰، کتاب های کمیک به کمیک بوک استور و کمیک بوک شاپ تبدیل می َشوند. ازاین رو این شرکت ها باید کاری می کردند که برای دوام خود، بفروشند. پس باید نبض جامعه را در دست می گرفتند. بدین منظور، جامعه شناسی، تعاملات سیاسی، آمار و ذائقه سنجی لازم داشتند و هم چنین به جامعه می بایست امید می دادند.
کتاب های کمیک همینطور واسط ادبیات داستانی و تصویری به سینما هستند. عمده فیلمهای ابرقهرمانی، قصه ها و خرده قصه های آنها، همه متعلق به کمیک های بیست، سی سال قبل خودشان هستند.
ما در این درس گفتار دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ آمریکا را مورد بررسی قرار می دهیم که ببینیم چه اتفاقاتی می افتد که سوپرمن و دیگر ابرقهرمان ها خلق شدند. ابرقهرمان ها بهانه ای هستند که ما تاریخ آمریکا و جهان را مرور نماییم و ببینیم که مخاطب به چه شکل با جهان پیرامونی کنار آمده و به چه جهان بینی رسیده است که این ابرقهرمانان را می پذیرد؟
در این درس گفتار از پیدایش ابرقهرمان ها و تاریخچه ای از سیر تطوری آنها در قرن ۲۰ م از ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰ گفته می شود. تا با رویکرد مطالعات فرهنگی امکان به وجود آمدن صنایع فرهنگی خرد بررسی شود.
چرا باید به مبحث کمیک ابرقهرمانی بپردازیم؟
جنگ ویتنام که اوج می گیرد، تصمیم گرفته می شود که جوانان آمریکایی کنترل شوند. قوانینِ مصرف ال اس دی و قرص های روان گردان و مواد مخدر را کم می کنند و سبب می شوند که مصرفشان برای توده های مردم تسهیل شوند. پس از آن روابط آزاد جنسی در دهه ۷۰ افزایش می یابد. برای کنترل نخبگان نیز، از مبارزه با انرژی هسته ای، محیط زیست، موج های سبز و… استفاده می شود تا این موضوعات سوپاپ اطمینان شوند. به صورت مثال در همین راستا پنتاگون برای آزادسازی مصرف مواد مخدر، به استنلی مارتین لیبر می گوید که این مورد را روی صفحه یک کار کند و به همین دلیل، ابرقهرمان کماندار سبز، معتاد می شود.
دانستن تاریخ این محصول فرهنگی، بینش دقیق تری از وضع جامعه و سیاست های فرهنگی می دهد. حجم انبوه علاقه مندی کودکان و نوجوانان به آیکون ها، احتیاج به سواد و دانش انتقادی در رویارویی با این شخصیت ها را در جامعه دو چندان کرده است. هم چنین در حوزه صنایع خلاق و هنری کمیک ها و کمیک های ابرقهرمانی، می تواند تجربیات زیادی را در اختیار هنرمندان و سرمایه گذاران در عرصه فرهنگ و هنر قرار دهد. تا بعنوان یک صنعت فرهنگی خلاق مورد توجه قرار گیرد. صنایعی مانند بازی موبایلی و رمان کمیک تعاملی.
رویکرد پرداختی به مبحث در این درس گفتار مطالعات فرهنگی است. در مطالعات فرهنگی، نسبت قدرت و مقاومت در سوژه مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. به عبارت دیگر، یک مبحث روزمره، مورد تحلیل قرار می گیرد. در اینجا تلاش می شود که نسبت ابرقهرمان ها در آن دوره تاریخی با حکومت و جامعه را مشخص نماید.
علاقه مندان، کارشناسان و هنرمندان هنر کمیک، پژوهشگران مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، علاقه مندان و فعالان صنایع فرهنگی و استارتاپ های سرگرمی و در آخر خانواده های کودکان و نوجوانان همچون مخاطبان این درس گفتار به شمار می روند.
«خوانش انتقادی از فیلم مستند سیاسی» مبحث رساله کارشناسی ارشد و «خوانش انتقادی چهار نسل از مخاطبان از محتوای رسانه» مبحث تز دکتری اوست. رسانه، مطالعات فرهنگی و بازی های کامپیوتری همچون موضوعات و حوزه های مطالعاتی و پژوهشی است که او تابحال به آنها پرداخته است. وی همینطور کتاب «ابرقهرمان یا آنها چگونه در آمریکا ساخته می شوند؟» را ترجمه کرده است. محمدحسن یادگاری الان مدیر میز مطالعات بازی پژوهشکده فرهنگ، هنر و اسلامی است.
در این درس گفتار مقرر است با عکس و فیلم، در ۷ جلسه مبحث تشریح شود و با پرداختن به محورهای موضوعی همچون ابرقهرمانان و بحران اقتصادی دهه ۳۰، جنگ جهانی دوم، دوران هسته ای، دهه ۴۰ و ۵۰ رؤیای آمریکایی، قهرمانان از توده مردم / ضد فرهنگی، دوران رخوت آمریکایی دهه ۷۰، محافظه کاران و گاوچرانی ریگان، دهه ۹۰ در جستجوی مسیر جدید، دهه وحشت آغاز قرن ۲۱ تجزیه و تحلیل می شود.
این جلسات از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می گردد و علاقه مندان می توانن به صورت مجازی آنرا دنبال کنند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛ پیدایش ابر قهرمان ها بررسی می شود بسته هستند Date | 17/08/2022