پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح كرد؛ جایگزینی ظلم ستیزی با کفرستیزی، پای امویان را در قدرت محکم کرد

    Home  /  جشن  /  پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح كرد؛ جایگزینی ظلم ستیزی با کفرستیزی، پای امویان را در قدرت محکم کرد

پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح كرد؛ جایگزینی ظلم ستیزی با کفرستیزی، پای امویان را در قدرت محکم کرد Image

پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح كرد؛ جایگزینی ظلم ستیزی با کفرستیزی، پای امویان را در قدرت محکم کرد

به گزارش صد کادو، غلامرضا ظریفیان خصوصیت اصلی سیره پیامبر را ظلم ستیزی خواند و اظهار داشت: بنی امیه با جایگزینی کفرستیزی به جای ظلم ستیزی و با استفاده از ظالمان برای مبارزه با کفر، پای خویش را در قدرت محکم کرد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، غلامرضا ظریفیان در هفتمین شب از آئین «عاشورا و امروز ما» که از جانب کانون توحید، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شد، بحث خویش را این گونه آغاز کرد: در ادبیات مدرن، اصلاح و اصلاحگری در مقابل انقلاب و شورش قرار دارد، اما در ادبیات دینی و قرآنی، اصلاح در مقابل فساد و افساد است. تعبیر انقلاب در قرآن، ارتجاع و بازگشت به عقب است. هویت عرب جاهلی بر شرک، قبیله، عصبیت و غنیمت استوار شده بود که پیامبر (ص) به ترتیب توحید، امت، ایمان و قسط را جایگزین این موارد کرد.
وی اضافه کرد: وقتی امام حسین (ع) در وصیت نامه خود خطاب به برادرش محمد حنفیه، عصاره زندگی و حرکت خویش را بیان کرده، می گوید «خارج می شوم برای اصلاح امت جدم»، یعنی فسادی در امت رخ داده است که راهی جز خروج و مهاجرت حسین برای اصلاح آن باقی نمانده است.
ظریفیان با طرح این پرسش که «راه اصلاح چیست؟» افزود: راه اصلاح، امر به معروف و نهی از منکر است که در قرآن، تقریبا معادل ایمان است. پروژه اصلاح امام حسین، پنج سال پیش از عاشورا، یعنی سال ۵۶ هجری آغاز شد، البته امام به دنبال اصلاح حکومت بنی امیه نبود، چون آنرا قابل اصلاح نمی دانست و نیروی کافی برای براندازی آن هم نداشت، بخشی از مردم کوفه هوادار امام بودند و نقاط دیگر هم به دیگران گرایش داشتند؛ ازاین رو امام صرفا به دنبال مشروعیت زدایی از حکومت بنی امیه است. امام خطاب به معاویه می نویسد من حکومت تو را فاسد و جنایتکار می دانم، البته نه به خاطر کم گذاشتن در نماز و روزه، بلکه به خاطر ظلم و فساد. معاویه به امام حسین می گوید: تو فتنه گری! و امام پاسخ می دهد: فتنه ای بالاتر از تو سراغ ندارم اما به دنبال جنگ نیستم.
این پژوهشگر تاریخ، ضمن اشاره به خطبه امام حسین (ع) در منا اظهار داشت: امام در سال ۵۸ هجری و در اوج قدرت دستگاه اموی و معاویه، به حج می رود و نخبگان، علما و گروههای مرجع را فرامی خواند و با آنها سخن می گوید و خواهان بازگشت به سیره پیامبر می شود. امام خصوصیت اصلی سیره پیامبر را ظلم ستیزی عنوان می کند، اما بنی امیه به دنبال این بود که کفرستیزی را جایگزین ظلم ستیزی کند و برای مبارزه با کفر، از ظالمان استفاده می نماید و اینجا پای بنی امیه به قدرت باز و در آن محکم می شود.
وی افزود: فتوحات، نقطه ورود بنی امیه به قدرت است و از ۱۱ لشگر مسلمانان در فتوحات، ۶ لشگر در اختیار بنی امیه بود. بنی امیه به قدرت اصالت داد در حالیکه در حکومت علی، اصالت با حقیقت و عدالت بود و قدرت، کمتر از کفش پاره و عطسه بز اهمیت داشت، اما در حکومت بنی امیه قدرت بالاتر از توحید است و برای قدرت، فقه و کلام و حدیث تولید کردند. انحراف اصلی در جامعه اسلامی این بود که برخلاف دوره پیامبر که حکومت ابزار دین بود، خود حکومت و قدرت به هدف تبدیل گشته بود.
ظریفیان ضمن اشاره به تلاشهای معاویه برای تحکیم پای امویان در قدرت، اظهار داشت: معاویه به مدینه می آید و رسماً می گوید: من زبان خدا هستم و هرکسی از علی تبعیت کند، خونش مباح است.
این استاد دانشگاه، در ادامه با اشاره به اینکه «بنی امیه با سه اشرافیت، کنترل اوضاع را به دست گرفت و قدرت خویش را تثبیت کرد»، این سه اشرافیت را این گونه برشمرد:
۱. با اشرافیت نظامی، سیاسی، امنیتی، به ترور و حذف مخالفان اقدام می کرد.
۲. با اشرافیت اقتصادی مبتنی بر ثروت و رانت، صحابه و نخبگان را آلوده می کرد و می خرید.
۳. با اشرافیت علمی و دینی، گروهی از علما را جذب کردند تا حکومت بنی امیه را توجیه و تطهیر کنند.
وی افزود: معاویه در پاسخ به اعتراض عایشه اظهار داشت که خدا من را عزیز و دیگران را ذلیل کرده و خدا می خواهد یزید را خلیفه کند. امام حسین سال ۵۸ در منا، این اشرافیت علمی و دینی، یعنی علما را مخاطب قرار داده و می گوید» شما به علت ترس و طمع، در خدمت ظلم بودید. امام حسین در رابطه با نماز و روزه و حجاب سخن نمی گوید، در رابطه با ظلم و نقش علما در تقویت این ظلم، سخن می گوید. امام خطاب به علما می گوید: قدرتی که خدا با امر به معروف و نهی از منکر به مردم داده بود تا بر حکومت و قدرت نظارت کنند و جلوی فساد و ظلم و انحراف حکومت را بگیرند، شما از مردم گرفتید و امر به معروف و نهی از منکر را به ابزاری در دست حکومت، برای سرکوب مردم تبدیل کردید.
این استاد دانشگاه، اقدام یزید برای گرفتن بیعت الزامی از امام حسین را یک فرصت طلایی دانست که برای اصلاح جامعه در اختیار امام قرار داده شد و در توضیح آن اظهار داشت: امام می دانست حکومت بنی امیه نه قابل اصلاح و نه قابل براندازی است، مدینه در رخوت بود و امام با هجرت و خروجش این تلنگر را به جامعه زد. اگر امروز اسلامی غیر از اسلام اموی در جهان وجود دارد، به برکت خون امام حسین است که روایت دیگری از اسلام را عرضه داد.
آخرین جلسه از سلسله نشست های عاشورا و امروز با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا زائری برگزار و به صورت زنده از اینستاگرام @kanontohid و @andisheqalam.live پخش می شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح كرد؛ جایگزینی ظلم ستیزی با کفرستیزی، پای امویان را در قدرت محکم کرد بسته هستند Date | 14/08/2022