توسط سازمان فرهنگی هنری؛ جلوه سوگ در ماه های محرم و صفر راه اندازی

    Home  /  جشن  /  توسط سازمان فرهنگی هنری؛ جلوه سوگ در ماه های محرم و صفر راه اندازی

توسط سازمان فرهنگی هنری؛ جلوه سوگ در ماه های محرم و صفر راه اندازی Image

توسط سازمان فرهنگی هنری؛ جلوه سوگ در ماه های محرم و صفر راه اندازی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه برنامه های جلوه سوگ به مناسبت محرم و صفر آگاهی داد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه برنامه های «جلوه سوگ» به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر آگاهی داد و اظهار داشت: این بسته برنامه شامل ۱۳ عنوان برنامه فرهنگی و هنری با ۶۵۲ اجراست که افزایش شناخت و علاقه مردم به امام حسین (ع)، تعظیم شعائر مذهبی و گسترش آئین عزاداری بر امام حسین (ع) و افزایش آگاهی مذهبی و تاریخی مردم در واقعه عاشورا رویکرد های محتوایی آن خواهد بود.
وی با اعلان اینکه مطابق معمول، میدان آئینی امام حسین (ع) کانون برنامه های سازمان فرهنگی هنری در ماه های محرم و صفر است، اضافه کرد: رویداد «عطر سیب» با هدف خدمات رسانی و تامین اقلام محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مرداد ماه در میدان امام حسین (ع) درحال برگزاری است و بعد از اختتام این رویداد نیز مراسم آئینی محرم و صفر شروع می شود. تجمع شیرخوارگان حسینی، تجمع نوجوانان حسینی، مراسم سفره حضرت رقیه (س)، تجمع عزاداران شهر تهران در ایام تاسوعا و عاشورا، مراسم شام غریبان، تجمع آذری های مقیم تهران، تجمع افغانستانی های مقیم تهران و تجمع زنان عاشورایی برخی برنامه های این میدان در روزهای عزای سید و سالار شهیدان است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری افزود: در قالب سوگواره «تعزیت خورشید»، در روزهای محرم و صفر در ۱۲ نقطه شهر تهران، فرهنگ سراها میزبان ۱۰ مجلس تعزیه حضرت اباعبدالله (ع) هستند و در ویژه برنامه «نی ناله»، موسیقی و آئین های عزاداری اقوام ایرانی در دهه دوم و سوم ماه محرم در ایستگاه های متروی تهران اجرا می شود. همین طور در سوگواره «بلندا» نوجوانان دختر و پسر در مناطق مختلف شهر تهران هیئت نوجوانی خودرا با کمک تسهیلگران دینی راه می اندازند و برای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین با هم رقابت می کنند. در این سوگواره هر هیئت نوجوانی باید پنج ماموریت تعریف شده را تا اختتام محرم انجام داده و فیلم و عکس آنرا ارسال نماید تا برمبنای نظر داوران ۱۰ هیئت برتر انتخاب شده و هدیه کمک هزینه سفر مشهد به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال را دریافت نمایند. نوجوانان علاقمند برای ثبت نام در این سوگواره که تا اختتام محرم برگزار می شود، می توانند عدد ۱ را به شماره ۰۲۱۹۶۶۵۰۰۰۰ در پیامرسان واتساپ ارسال نمایند.
فاطمیان پور با اشاره به پویش میدانی «روضه خوان» اظهار داشت: در این برنامه پویشی برای ترویج روضه خانگی در فضای رسانه های اجتماعی راه اندازی می شود و ضمن تولید و انتشار محتوای مجازی و بسته های تشویقی محصولات فرهنگی، نسبت به تسهیلگری و کمک به برگزاری روضه های خانگی با مشارکت گروههای جهادی و مردمی اقدام می شود. در قالب سوگواره «تکیه ملت» نیز ظرفیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تحقق ایده ها و طرح های مردمی برای ترویج فرهنگ حسینی به کار گرفته می شود و از طرح های پیشنهادی برگزیده نیز حمایت مادی و معنوی صورت خواهد گرفت. پویش «سلام بر حسین» دیگر برنامه سازمان فرهنگی هنری به مناسبت محرم و صفر است که در امتداد ترویج فرهنگ سلام دادن به امام حسین (ع) بعد از نوشیدن آب راه اندازی شده و به کودکان مشارکت کننده در آن نشان سلام بر حسین اهدا می شود.
وی از برگزاری سوگواره «نوگلان حسینی» آگاهی داد و اظهار داشت: بیستمین دوره مسابقه مدیحه سرایی در دو مرحله مقدماتی و نهایی برای دانش آموزان تهرانی مشتاق مداحی برگزار می گردد و نوجوانان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به رقابت با یکدیگر می پردازند. در چالش میدانی «علمدار» نیز شهروندان داوطلب می توانند پرچم عزای حسینی دریافت نمایند و با نصب در خانه ها و ارسال عکس آن در چالش شرکت نمایند. آئین تجلیل از مفاخر حسینی شهر تهران نیز در مناطق ۲۲ گانه با عنوان «پرده عشاق» برگزار می گردد و پیرغلامان و افرادی که اقدام ارزشمندی در ترویج و توسعه فرهنگ حسینی انجام داده اند معرفی و تجلیل خواهند شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در آخر اظهار داشت: در قالب بسته محتوای مجازی «جلوه سوگ» بیش از ۳۰۰ عنوان محتوای مجازی در قالب های متنوع محصولات فرهنگی تولید و منتشر خواهد شد. همین طور امسال نیز مانند سالهای قبل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دبیر اجرائی آئین پیاده روی جاماندگان اربعین در شهر تهران خواهد بود که در آن مردم از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم پیاده روی می کنند و با مشارکت هیئت ها و گروههای جهادی مذهبی در طول مسیر موکب های پذیرایی از مردم راه اندازی.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای توسط سازمان فرهنگی هنری؛ جلوه سوگ در ماه های محرم و صفر راه اندازی بسته هستند Date | 03/08/2022