ایمانی پور مطرح كرد؛ دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود

    Home  /  جشن  /  ایمانی پور مطرح كرد؛ دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود

ایمانی پور مطرح كرد؛ دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود Image

ایمانی پور مطرح كرد؛ دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود یعنی اول یک رصد هوشمندانه در کار باشد، سپس برنامه ریزی اصولی شکل بگیرد.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در نشست خبری اختتامیه دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، ضمن اشاره به این که برگزاری این اجلاس بعد از ۱۰ سال، حاکی از بازگشت باردیگر میدان گرفتن دیپلماسی فرهنگی در کشور است، اظهار داشت: هدف اصلی ما این بود که از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی بازگردیم.
وی اضافه کرد: اساساً این سازمان شکل گرفت تا قرارگاه مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور باشد. این مطالبه مقام معظم رهبری از سازمان است. ایشان کراراً فرمودند این سازمان باید نقش قرارگاهی و نقش راهبری خویش را ایفا کند.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور تاکید کرد: امروز گفتمان انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی خواستار و طرفداران زیادی در کشورهای اسلامی دارد، اما منسجم نیستند. ما اینها را باید منسجم نماییم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر استفاده حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور اظهار داشت: نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که تلاش می نماییم از تمام کنشگران استفاده نماییم. وقتی قرار شد راهبری نماییم باید به دنبال ظرفیت باشیم تا آنها را فعال نماییم.
وی افزود: باید توانمندسازی کنشگران فعال فرهنگی و علمی در داخل و خارج و اتصال اینها به یکدیگر صورت گیرد. این مساله جریان خوبی شکل می دهد. واقعیتش این است که نفس کلام امامین انقلاب به قدری پررنگ است که مرزها را پیموده و خواستار پیدا کرده است و ما باید مروج این گفتمان باشیم.
لزوم شناسایی کانون های اندیشه ورزی در حوزه بین الملل
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور با تاکید بر این که در اجلاس دهم شعار سه گانه و سه وجهی را پیش گرفتیم، خاطرنشان کرد: وجه اول، وجه دانش بنیانی بود. دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود یعنی اولاً یک رصد هوشمندانه در کار باشد، سپس برنامه ریزی اصولی شکل بگیرد. به جهت اینکه به دانش و تجربه خودمان بسنده نکنیم، باید کانون های اندیشه ورزی در حوزه بین الملل را شناسایی نماییم. تشکیل مجمع اندیشه ورزان در حوزه بین الملل از نگاههای اصلی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزیم تا دیدمان از حوزه بین الملل دقیق تر شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: گزاره دوم و شعار دوم اجلاس، همگرایی بود. بنا داریم دستگاههای حاکمیتی و نهادهای غیر غیر حاکمیتی را به هم پیوند دهیم تا بتوانیم هم افزا و رو به جلو حرکت نماییم. در این جلسه سه تفاهم نامه فرهنگی به امضا رساندیم. ایجاد تفاهم با اداره امور استخدامی سبب تقویت ساختار و ساماندهی نیروی انسانی و هم با میراث فرهنگی سبب تقویت اقتصاد فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی می شود. اگر این مهم عملیاتی شود، رایزنان ما نقش نمایندگی سازمان میراث را در سایر کشورها ایفا می کنند.
اجرای رویداد «از ایران» با شرکت بیشتر از ۵۰۰ مؤسسات دانش بنیان در حوزه بین الملل
وی در توضیح وجه سوم اجلاس رایزنان فرهنگی ایران، اظهار داشت: وجه سوم، تقویت صادرات فرهنگی بود. این کار را پیش از اجلاس شروع کردیم. در این خصوص رویداد «از ایران» را شکل دادیم و مؤسسات دانش بنیان و جوانانی را که در حوزه بین الملل استعداد دارند، شناسایی کردیم. بیشتر از ۵۰۰ مجموعه انتخاب و هشتاد از مجموعه از آنها برای برگزاری نمایشگاه گزینش شدند. این نمایشگاه مجالی بود تا رایزنان ما با ظرفیت های فرهنگی آشنا گردند.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از نگاههای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. ما نگاه فرهنگی به این مساله داریم. هر چیزی که جنبه های اقتصادی پیدا کرد، مسیر توزیعش باز می شود. اگر کالای فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه می یابند.
خدمت رسانی به ایرانی ها خارج از کشور از اولویت های ماست
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: حوزه همسایگی برای ما اولویت دار و پر چالش است. تمام تلاش مان را می نماییم تا با دانش کامل سو تفاهمات را به حداقل برسانیم. اخیراً یکی از سیاست هایی که وزیر فرهنگ داشته، دعوت از وزرای فرهنگ کشورها بود که تابحال برخی از کشورها را به ایران دعوت کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت های سازمان، ظرفیت شناسی دستگاه هاست؛ ظرفیت هایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که سراغ شان نرفتیم. بر مبنای گفت وگویی که با این دستگاه ها داشتیم، بنا شد استفاده حداکثری از این ظرفیت ها در داخل و خارج صورت گیرد.
وی در انتها سخنانش، خدمت رسانی به ایرانی ها خارج از کشور را از اولویت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست و اظهار داشت: موج جدید ایرانی ها به خارج از کشور کسانی هستند که علاقمند به ایران و انقلاب هستند. اینها سفیران نظام هستند که مدتی به خارج کشور می روند تا به تقویت بنیه علمی شان بپردازند.
دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که اول مرداد با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تعدادی از مسؤلان و شخصیت های کشور در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافته بود، عصر روز گذشته، پنجشنبه ششم مرداد ۱۴۰۱، با برگزاری آئین اختتامیه و نشست خبری «تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس» پایان یافت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ایمانی پور مطرح كرد؛ دیپلماسی فرهنگی باید دانش بنیان شود بسته هستند Date | 02/08/2022