اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران است

    Home  /  جشن  /  اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران است

اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران است Image

اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران است

وزیر ارشادبابیان این که مخالف دوقطبی سازی هستیم، اظهار داشت: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی وهویتی ایران عزیز بوده ودشمن می خواهد با کنارزدن این مؤلفه هویتی جامعه را گرفتار استحاله فکری و فرهنگی کند.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد که عصر چهارشنبه ۲۹ تیر، در کوشک باغ هنر تهران برگزار شد، جشنواره ملی گوهرشاد را ابتکاری پرارزش ارزیابی کرد و اظهار داشت: نگاه دولت مردمی در مقوله عفاف و حجاب، نگاهی هویتی است و پوشش بعنوان یکی از مؤلفه های فرهنگی و چندین هزار ساله در ایران زمین به شمار می آید. تمدن ایران زمین و تمدنی که ما با افتخار از آن یاد می نماییم به چند هزار سال پیش از میلاد می رسد و از زمانی که اسلام وارد ایران شد هم یک تمدن بزرگ ایرانی اسلامی را سده ها تجربه کرده ایم و حوزه پوشش هم جزئی از این هویت تاریخی چند هزار ساله به شمار می آید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۰۰ سال است که با هجوم فرهنگی غربی ها مواجه هستیم از سویی روشنفکری غربی در ایران در نخستین آثار خود از اوایل دوره قاجار به وجود آمد و تقابل تمدن مغرب زمین با سنت ها و تمدن ایران اسلامی را ایجاد کرد و این زمان، دوره ضعف اساسی در حوزه سیاست کشور بود و در همان دوره ضعف که درباریان برای حفظ تاج و تخت خود مجبور بودند در یکی از سفارتخانه های بیگانه اقامت کنند، دشمن با نهایت حیله گری قصد چنگ اندازی بر عفاف و حجاب بعنوان هویت تاریخی ایران را داشت.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران عزیز بوده و دشمن می خواهد با کنار زدن این مؤلفه هویتی جامعه اسلامی را گرفتار نوعی استحاله فکری و فرهنگی کند. در همان دوره ضعف، مردم ایران مقاومت قهرمانانه ای از خود نشان دادند و پروژه دشمن دراین زمینه که از راه دیکتاتوری خشن درحال اجرا بود، با شکست مواجه گردید.
وزیر فرهنگ افزود: دشمن در آن زمان با این اقدام در ظاهر قصد داشت با نگاهی دموکراسی و ایجاد پارلمان و انحرافی که در مشروطه ایجاد کرد به مقاصد خود برسد اما با شکست مواجه گردید و قهرمانانی مانند مدرس در مجلس شورای ملی و علمای بزرگی در ایران و عراق در مقابل طرح های سلطه گرایانه فرهنگی آنها ایستادند و از راه شخص بدنامی در تاریخ معاصر که امروز دشمن در جهت تطهیر او اقدام می کند، تلاش کردند تا قانون اجبار به کشف حجاب را عملیاتی کنند.
اسماعیلی افزود: دشمن در آن برهه از تاریخ با عنایت به وجود یک جامعه خسته از سلطه که در بدترین وضعیت زیست فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود بود، تصور کرد می تواند اهداف خویش را در این مرز و بوم پیش ببرد اما چون ریشه های عمیق فرهنگی در ایران وجود داشت زنان و مردان ایرانی در مقابل اهداف آنها مقاومت کردند و اتفاق گوهرشاد به وجود آمد و این اتفاق تنها یک کشتار بی رحمانه در جوار نورانی حضرت امام رضا (ع) به شمار نمی آید بلکه یک تقابل فرهنگی ریشه دار و ادامه دار است.
وی اضافه کرد: جریان فرهنگی در ایران به رغم همه ضعف های آن روز و با تمام کسری ها به واسطه ریشه های عمیق تاریخی خود مقاومت کرد و آن افتخار بزرگ در گوهرشاد را به نام خود ثبت نمود. امروز جامعه ایرانی به واسطه ایثار ایثارگران، رهنمون های امام عظیم الشان و رهبر عزیزمان و همینطور به واسطه حضور قوی مردم به یک جامعه قدرتمند و پرنشاط تبدیل گشته است.
رئیس شورای هنر در ادامه تصریح کرد: در دوره دیکتاتوری رضاخان، دشمن از راه این دیکتاتور قصد داشت به زور مردم ایران را از ریشه هایشان جدا کند، ولی مردم در حادثه گوهرشاد به صورت جانانه در مقابل اهداف دشمن ایستادگی کردند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروزه در اوج اقتدار خود قرار دارد از طرف دیگر همه شبکه های وابسته به قدرت فرهنگی دشمن با بهره گیری از همه تکنولوژی های جدید در مصاف با هویت تاریخی مردم ایران آمده و می خواهند ملت را از ریشه هایشان جدا کنند و این مسأله یک جنگ تمام عیار فرهنگی است.
وزیر فرهنگ بیان نمود: جامعه ایرانی، جامعه ای عفیف و دین دار است و دو هفته پیش دراین زمینه نتایج افکارسنجی جدیدی اعلام گردید و بر این امر صحه گذاشت.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: دشمن از این که مردم به رغم وجود مشکلات و برخی نارسایی ها پای نظام اعتقادی خود محکم ایستاده اند، ناراحت است و دراین زمینه وظیفه داریم تا در فضایی که دشمن در این حوزه طراحی نموده، گرفتار نشویم چون که دشمن همواره به دنبال ایجاد دوقطبی سازی و گسل میان ملت ایران است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: این دوقطبی سازی طرح اصلی دشمن است، در حالیکه حاکمیت در نظام مردم سالاری دینی همه مقبولیت خویش را از مردم می گیرد و مردم مسیر را انتخاب نموده اند و حاکمیت را به این رویه ملزم کرده اند و نباید گرفتار طرح دوگانه سازی دشمن شویم چونکه جامعه ایرانی یک جامعه عفیف با زنان و مردان خانواده دوست است.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: در فضای عملیاتی و روانی دشمن به این مورد باید توجه کرد که مرکز اصلی پشتوانه کار ما اعتقادات و ریشه های فرهنگی و تاریخی مردم است و ما در حاکمیت به نمایندگی از مردم به دنبال اعمال قانون هستیم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: منشأ مقبولیت حاکمیت، مردم است و به رغم پویش ها و کارزارهای دشمن، مردم بخوبی نشان دادند به ریشه های عمیق فرهنگی خود معتقدند و در میهمانی ۱۰ کیلومتری روز عید غدیر هم میلیونها نفر با انواع تفاوت ها به خیابان آمدند و این نشان از عمق علاقمندی مردم به امامت و ولایت بود.
وی اضافه کرد: همینطور سرود فرهنگی «سلام فرمانده» کار بسیار بزرگی بود و نشان از قدرت فرهنگی انقلاب اسلامی است.
اسماعیلی در ادامه اضافه کرد: رویکرد و برنامه های دولت مردمی دراین زمینه به صورت ایجابی است و معتقدیم زنان و مردان ایرانی با پوشش های مختلف، مردمانی عفیف هستند. نمایشگاه مد و لباس که در ایام اخیر برگزار شد هم نشان داد که زنان عفیف از استانهای مختلف همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان بزرگ و … با انواع لباس های رنگارنگ و دوخت و دوز متنوع به صورت عفیفانه آثار خویش را عرضه کردند که باید همه این آثار به محصول بازار محور تبدیل گردد و وارد بازار شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند چونکه تنوع فرهنگی خود در سطح جامعه را باید تبدیل به لباس غالب در جامعه نماییم.
اسماعیلی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی گوهرشاد اظهار داشت: امیدواریم با حضور مجموعه های مردمی و پشتیبانی نهادهای فرهنگی کشور از ایده ها و تجربیات موفق در حوزه حجاب و عفاف، بتوانیم از بحران ساختگی دشمن عبور کرده و قوام جامعه ایرانی را به نمایش بگذاریم.
وی در انتها به برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم «روز مباهله» اشاره نمود و اضافه کرد: به روز مباهله نزدیک می شویم و سال جاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاههای مختلف درحال تهیه و تدارک ویژه برنامه هایی به مناسبت این روز هستیم و امیدواریم در سال های آتی پر رونق تر از سالهای قبل این مراسم اجرا شود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اسماعیلی در جشنواره ملی گوهرشاد: پوشش همواره از مؤلفه های تاریخی و هویتی ایران است بسته هستند Date | 24/07/2022