یادداشت مهمان؛ لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی

    Home  /  جشن  /  یادداشت مهمان؛ لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی

یادداشت مهمان؛ لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی Image

یادداشت مهمان؛ لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی

به گزارش صد کادو، فضای بسترهای تلگرام و خبر ضمن نشر خبر و تصاویر این اتفاق، بر داشتن ابعاد پنهان اجتماعی و امنیتی این مورد تاکید کرده و آنرا به مثابه اعلام مخالفت و لجاجت فرهنگی دانسته اند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: چند روزی است رفتار برخی نوجوانان شیرازی که گفته می شود تجمع اسکیت بازان بوده اما پررنگ بودن کشف حجاب و رفتارهای در تضاد با عرف و قانون جامعه سلطه معنایی ویژه تری داشته، بازخوردهای مختلفی در شبکه های اجتماعی و میان افکار عمومی بوجود آورده است.
البته این اولین بار نیست دهه ۸۰ و ۹۰ در سطح جامعه و در امتداد آن در شبکه های اجتماعی هویت هایی را به رخ می کشند که هم تعجب برانگیز می شود و هم پرده از لایه های پنهانی برمی دارد که گوشزد می کند آقایان مسئول! پدران و مادران! نهادهای آموزشی و پرورشی! و آقای صدا و سیما! بهتر است سر خویش را از زیر برف دربیاورید. جهت سیاست گذاری فرهنگی شما با جهت زیست فرهنگی این نسل همخوانی ندارد. باید نقطه تلاقی و اشتراکات را دریافت و الا باید منتظر سونامی های فرهنگی جدی تر بود.
رصد دیتاک از بستر توئیتر و بررسی میزان درگیری مخاظبان با این مورد نشان از کنشگری ۱۰۵۶۶ کاربر در چارچوب نشر توییت دارد که ۱۰۱۲۳ کاربر دیگر هم با ریتوییت و ۹۰۷۴۰ کاربر هم با لایک درباره این مورد کنشگری داشته اند.
کاربران بسترهای توییتر و اینستاگرام غالباً مبحث را در چارچوب کلیدواژه حجاب الزامی مورد توجه قرار داده اند و بر اساس کنشگری آنها، #حجاباجباری، #کشفحجاب، #شیراز، #حجاب و #شیرازی پرکاربردترین هشتگ های کاربران حول این مورد بوده است.
پرلایک ترین توییت محتوای «امروز بلوار چمران بخاطر مخالفت با حجاب الزامی همه بی روسری و شیک و تر و تمیز اومدن بیرون. یعنی عاشق دهه ۸۰ و ۹۰ هام» بوده که نشان از عدم مواجهه انتقادی مخاطبان فضای توییتر با این رفتار بوده است.
فضای اینستاگرام بعنوان موضع بررسی افکار عمومی نسبت به این مورد نگاهی متفاوت داشته و ضمن بازنشر ویدیوهای در رابطه با این رخداد، معتقد به شکست سیاست های فرهنگی در زمینه حجاب و ترویج آن هستند. این رصد نشان داده است برعکس فضای توییتر که غلبه کابران حول رفتار این نوجوانان با رویکرد غیرسرزنشی بوده است، نقد در اینستاگرام به متولیان امر فرهنگ بازمی گردد.
فضای بسترهای تلگرام و خبر ضمن نشر خبر و تصاویر این اتفاق، بر داشتن ابعاد پنهان اجتماعی و امنیتی این مورد تاکید داشته اند و آنرا به مثابه اعلام مخالفت و لجاجت فرهنگی دانسته اند که حالا مبحث حجاب را نشانه رفته است و امکان دارد در آینده مبنایی دیگر پیدا کند؛ البته این دو بستر نسبت به بازنشر اخبار تکذیبه های بازداشت برخی افراد حاضر در این تجمع هم متمرکز بوده اند.
این رخداد در شیراز و رخدادی دیگر در چارچوب «بغل رایگان» در تهران توسط چند نوجوان و بررسی و رصد سایر روش های بروز و ظهور نوجوانان و جوانان کشور، نشان از آن دارد که در سایه غفلت و عدم درک نظام مسائل و اولویت بندی آنها توسط نهادهای مسئول، فرهنگ سازی برای این قشر توسط دیگرانی در حال انجام می باشد و مسؤلان تا بیایند از اتاق های جلسات خود بیرون بروند، جوان و نوجوان کشور درحال برون داد فرهنگی هستند که سازنده آن شما نبودید.
سهم این جوان و نوجوان در سبد تولیدات فرهنگی کجاست؟ در صدا و سیما کجاست؟ امروز زمان نقطه زنی در امور فرهنگی است نه تدوین سیاست های کلی که اکثراً نظام مسائلشان با نظام مسائل جامعه در تضاد است. آقایان مسئول! همین هم اکنون هم دیر است. سونامی فرهنگی موضوعی جدی است. دیر اقدام کنید آب همه را خواهد برد.
معصومه نصیری، کارشناس رسانه
 

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای یادداشت مهمان؛ لجاجت هویتی یا سونامی فرهنگی بسته هستند Date | 29/06/2022