نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه گذاری در آموزش محقق می شود

    Home  /  جشن  /  نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه گذاری در آموزش محقق می شود

نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه گذاری در آموزش محقق می شود Image

نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه گذاری در آموزش محقق می شود

به گزارش صد کادو خراسان رضوی نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بمنظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی نیازمند سرمایه گذاری در زمینه آموزش هستیم.

غلامرضا منتظری در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استانها که امروز، اول تیر ماه، در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، اظهار نمود: خداوند معجزه جاودانش را از جنس فرهنگ برگزید و در آن میراث مانا به قلم سوگند یاد کرد. غایت فرهنگ، آن گونه که از اجزای ترکیب دهنده آن بر می آید، رشد و بالندگی انسان است.

وی اضافه کرد: فرهنگ سرچشمه تمام تحولات است، مشروط بر این که سرچشمه آن زلال باشد وگرنه اسباب سقوط و تباهی انسان ها خواهد شد. این فرهنگ به چند بخش کلاسیک، رسمی، عامه و عمومی تقسیم می شود که مسئولیت ۲ بخش نخست آن با وزارت خانه های علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی است. تنها قسمتی از فرهنگ که به یک دستگاه خاص متکی نیست، فرهنگ عمومی است و این نشان دهنده اهمیت و اثربخشی فرهنگ عمومی است که نهادهای مختلف باید در این حوزه ایفای نقش کنند؛ پس آنچه در زمینه فرهنگ مهم می باشد، تغییر بینشی است که بواسطه عنصر فرهنگ رخ می دهد.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می کند؛ پس رهبری نیز می فرماید سرچشمه تحول در زمینه فرهنگ عمومی است. اگر در بخش فرهنگ عمومی تحول ایجاد نماییم، جامعه ما متحول خواهد شد. مولفه های بسیاری در امتداد تحول فرهنگ عمومی وجود دارد که مهم ترین آن سهم و نقش اخلاق در اعتلای فرهنگ عمومی است. دین شامل احکام، اعتقادات و اخلاق است و بخش غالب آن اعتقادات و احکام فردی است اما آنچه کاملا اجتماعی شمرده می شود، بخش اخلاق است چونکه اخلاق در رابطه با دیگران معنا پیدا می کند.

منتظری افزود: خلق نیکو فضیلت است چون رشددهنده است اما خلق ناپسند رذیلت است چون انسان را به پستی می کشاند. این مفهوم لغوی است اما منظور من در این بیانات احساس مسئولیت است؛ پس اخلاق در زمینه رفتار اجتماعی معنادار می شود. در زمینه مکاتب اخلاقی جهان ۲ کلید طلایی و نقره ای وجود دارد که هر ۲ ریشه در معارف دینی ما دارد. کلید طلایی می گوید آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند و کلید نقره ای این است که آنچه از ارزش ها برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. در هر دوی این کلیدها واژه دیگران است و اخلاق نگاه انسان را از خود عبور داده و به دیگران معطوف می کند.

وی اشاره کرد: اکثریت دستورات و احکام دینی اجتماعی است و در ارتباط با عبور از خویشتن و معطوف شدن به دیگران است. تنها اندیشیدن به خود انسان را از رشد باز می دارد اما این دیگران نه فقط سایر انسان ها بلکه طبیعت، محیط زیست و… را هم شامل می شود که در احادیث زیادی نیز به این موارد اشاره شده است. فرهنگ عمومی نیز نه در زمینه قانون بلکه در زمینه اخلاق قرار دارد و نیازمند کارهای داوطلبانه است؛ پس به جهت اینکه فرهنگ عمومی را رشد دهیم، باید احساس مسئولیت شهروندان نسبت به یکدیگر تقویت شود که این یک راه کلیدی است و می تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه با شعار، فرهنگ عمومی اصلاح نخواهد شد، اضافه کرد: وقتی بدانم پوشش من اسباب گناه دیگری را فراهم می آورد، باید نوع پوشش خودرا رعایت کنم؛ پس وقتی همه به این باور برسند، آن گاه می توان گفت در فرهنگ عمومی رشد کرده ایم. برای توسعه فرهنگ عمومی نیاز به یک رنسانس در بخش آموزش داریم که در این جهت نیاز است برگزاری کارگاه های موضوعی مختلفی خصوصا در مدارس پیش بینی شود و مبانی و ابعاد مختلف فرهنگ مانند فرهنگ در زمینه مصرف به مردم آموزش داده شود. به همین جهت ما نیازمند سرمایه گذاری در زمینه آموزش بمنظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی هستیم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه گذاری در آموزش محقق می شود بسته هستند Date | 27/06/2022