از همکاریهای ایران و صربستان چه خبر؟

    Home  /  جشن  /  از همکاریهای ایران و صربستان چه خبر؟

از همکاریهای ایران و صربستان چه خبر؟ Image

از همکاریهای ایران و صربستان چه خبر؟

رشید حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان به اتفاق امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی با رئیس دانشگاه بلگراد و روسای پنج دانشکده دیدار و درمورد نتایج سفر و نحوه اجرایی کردن توافق های صورت گرفته گفتگو کردند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، در این دیدار که عطایی، مسئول مناسبات دوجانبه سفارت و سعید صفری، استاد زبان فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد هم حضور داشتند، جوکویچ، رئیس دانشگاه بلگراد، “سازماندهی عالی و برنامه ریزی دقیق و حرفه ای سفر” را مورد ستایش قرار داد و اظهار داشت: در همه نهادها در عالی ترین سطح مورد استقبال قرار گرفتیم.
رئیس دانشگاه بلگراد اضافه کرد: در این سفر دو تفاهمنامه، یکی با دانشگاه تهران و دیگری با دانشگاه جامع علمی-کاربردی امضاء شد و در اصفهان نیر مذاکراتی برای امضاء تفاهمنامه با دانشگاه اصفهان انجام شد.
چتکوویچ، رئیس دانشکده امنیت ضمن اشاره به سفر اصفهان اظهار داشت: این سفر تأثیر زیادی گذاشت و من امیدوارم در فرصت های آتی از سایر شهرهای ایران هم دیدار کنم.
او اضافه کرد: ما آمادگی داریم اثر علمی یکی از استادان دانشگاهی ایران را در مورد مسائل ژئوپولتیکی از فارسی ترجمه و منتشر نماییم، چونکه می خواهیم با دیدگاه های آکادمیک استادان ایرانی مستقیما آشنا شویم.
او همینطور پیشنهاد کرد که آموزش زبان فارسی برای استادان گذاشته شود.
میرکوویچ، رئیس دانشکده حقوق هم بیان نمود: در فرصت کم سفر ما، فقط بخش کوچکی از یک تمدن بزرگ را از نزدیک دیدیم و با ظرفیت های عظیم علمی در ایران آشنا شدیم.
پپوویچ، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک هم اظهار داشت: من شیفته اصفهان شدم، اصفهان زیباترین شهری است که من تابحال دیده ام. دانشگاه اصفهان آمادگی همکاری با دانشکده ما را دارد.
همچنین بویوویچ، رئیس دانشکده مهندسی حمل و نقل اظهار داشت: به همه جنبه ها توجه شده بود و من چند روز پیش که میهمان یک شبکه تلویزیونی بودم درباره این سفر صحبت کردم.
در این دیدار دراشکیچ ویچانوویچ، رئیس دانشکده ادبیات با ابراز تاسف از اینکه نتوانسته بود در مسافرت به ایران این هیات را همراهی کند اظهار داشت: با عنایت به اینکه بخشی از گفت وگوهای این سفر در ارتباط با ادبیات و مبحث زبان و ادبیات فارسی بوده است، باید بگویم که بخش شرق شناسی دانشگاه بلگراد با زبان فارسی در سال ۱۹۲۵ آغاز شد و این زبان جایگاه مهمی در این دانشکده دارد.
در ادامه، حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران با ابراز شادمانی از رضایت هیات دانشگاهی در این سفر اظهار نمود: سفر شما در این سطح، نقطه عطفی در گسترش همکاریهای علمی به حساب می آید. شما از نزدیک با ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران آشنا شدید و ما این تحول را به فال نیک می گیریم. آمادگی داریم برای تحقق توافقات صورت گرفته همکاری و تلاش نماییم.
حسن پور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: این سفر در ایران هم مورد توجه قرار گرفت و من امیدوارم به صورت مشترک، مسئولیت ها را جلو ببریم. افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در صربستان و جهشی که در این حوزه صورت گرفته از موارد حائز اهمیت می باشد.
او همینطور مبحث بورسیه در رشته زبان و ادبیات فارسی در قالب اراسموس را مطرح و آمادگی سفارت برای پیگیری راه اندازی رشته زبان فارسی را اعلام نمود.
پورپزشک، رایزنی فرهنگی در این جلسه اظهار داشت: این سفر با ابتکار و تلاش سفیر و برنامه ریزی و حمایت همکارانم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بخصوص شخص رئیس سازمان انجام شد. آن چه اهمیت دارد کوشش برای اجرایی کردن تفاهمات صورت گرفته است و هر دو طرف باید طرح ها و برنامه های عملیاتی و اجرایی را به یکدیگر اعلام کنند.
او دلیل توجه به مبحث گسترش زبان و ادبیات فارسی را سابقه طولانی و تلاش مستمر در خلال سالهای متمادی و علاقه مندی بسیار دانشجویان برای یادگیری زبان فارسی دانست و بیان نمود: وضعیت زبان فارسی و تثبیت جایگاه مرکز مطالعات فارسی در دانشکده ادبیات، در تقویت روابط علمی با دانشگاه از اهمیت ویژه برخوردار می باشد.
سعید صفری، استاد زبان فارسی در دانشکده ادبیات هم در این دیدار اظهار داشت: دانشکده ادبیات همکاری خوبی دارد. با کمک دانشکده کتاب فارسی را تهیه کردیم و با حمایت رئیس دانشکده برنامه مدرسه تابستانی را در دست اجرا داریم. دانشجویان ما از تمام گروههای زبانی هستند. با گروه شرق شناسی هم ارتباط و همکاری خوبی داریم و از ترم آینده چند درس جدید به زبان فارسی اضافه می شود. همینطور برخی از دانشجویان ما سال جاری در جشنواره فیلمهای دانشجویی دانشگاه تهران شرکت کردند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای از همکاریهای ایران و صربستان چه خبر؟ بسته هستند Date | 29/05/2022