چهره های ماندگار ایران مستند شدند

    Home  /  جشن  /  چهره های ماندگار ایران مستند شدند

چهره های ماندگار ایران مستند شدند Image

چهره های ماندگار ایران مستند شدند

صد کادو: مستند «چونان سرو» به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی گروهی از مستندسازان جوان که روایتی از چهره های ماندگار ایران داشته است، از شبکه مستند سیما روی آنتن خواهد رفت.
به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مجموعه مستند «چونان سرو» از تولیدات جدید شبکه مستند سیماست که آماده پخش از این شبکه شده است. این مجموعه به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی گروهی از مستندسازان تولید و آماده پخش از تلویزیون شده و یکشنبه ها ساعت ۲۱ پخش می شود.
رزاق کریمی درباره سوژه این مجموعه ۱۰ قسمتی توضیح داد و اظهار داشت: «چونان سرو»، مجموعه مستندهای پرتره از چهره های شاخص فرهنگ و ادبیات کشورمان است. البته توجه من به این مساله خاص به سالهای قبل برمی گردد، چونکه سال ها پیش مستندهای پرتره ای در اتریش و ایران ساخته ام.

وی افزود: معتقدم که ما خیلی زود تاریخ را دفن و چهره های ماندگار کشورمان را فراموش می نماییم. بنا بر این است که نسل جوان ما شناخت کمی از مفاخر فرهنگی کشورمان دارند. در مجموعه مستند چنان سرو سعی کردیم این مشاهیر فرهنگی را معرفی کرده و ناگفته هایی از زندگی، فعالیت و اثرگذاری اجتماعی آنان را در قالب فیلم مستند به مخاطبان خود ارائه بدهیم.
رزاق کریمی با اشاره به طراحی ایده ساخت چنین مجموعه ای اظهار داشت: پیشنهاد ساخت مجموعه «چونان سرو» را خودم به شبکه مستند ارائه کردم، به نظرم ساخت چنین مجموعه هایی نیاز امروز سینمای ماست، چونکه باید بزرگان این کشور که در علم و فرهنگ شاخص بودند به عموم مردم و خصوصاً نسل جوان معرفی شوند.

تهیه کننده مجموعه «چونان سرو» درباره سوژه های این مجموعه اظهار داشت: در این مجموعه، مستند پرتره هایی درباره چهره های ماندگار ایران مثل محمدعلی اسلامی ندوشن، شهریار، دکتر شهیدی، علامه قزوینی، دکتر محمد معین، نیما یوشیج، غلامحسین بنان، ملک الشعرای بهار، غلامحسین امیرخانی (هنرمند خوش نویس) و دکتر سیدمحمدحسین مبین تولید شده است. این افراد کسانی اند که در زمینه های مختلف به کشورمان خدمت کردند. برای مثال دکتر مبین پزشک، بنیانگذار آسایشگاه جذامیان بابا باغی و نیز از اهالی قلم است که به جهت کارهای گسترده برای درمان و ریشه کنی بیماری جذام در ایران، از وی بعنوان «پدر جذامیان ایران» یاد می کنند. البته در گذشته فروغ فرخزاد هم فیلم مستند «خانه سیاه» را درباره این شخصیت ساخته بود.
رزاق کریمی درباره همکاری خود با مستندسازان جوان در این مجموعه اظهار داشت: برایم بسیار مهم بود که در ساخت چنین اثری از مستندسازان جوان دعوت به همکاری کنم و کارگردان هایی که در تولید این مجموعه مرا همراهی کردند قربانعلی طاهرفر، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، مریم طالبی انارکی و… هستند.

این مجموعه امشب با پرتره ای از محمد علی اسلامی ندوشن ادیب، مترجم و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی روی آنتن می رود.
در این مستند پرتره چهره هایی چون امیربانو کریمی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تهران، منصوره اتحادیه تاریخ نگار برجسته و استاد بازنشسته دانشگاه تهران و امیراسماعیل آذر ادیب و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره جایگاه و اهمیت «اسلامی ندوشن» در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان سخن گفته اند.

در این قسمت چهره هایی چون امیربانو کریمی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تهران، منصوره اتحادیه تاریخ نگار برجسته و استاد بازنشسته دانشگاه تهران و امیراسماعیل آذر ادیب و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره جایگاه و اهمیت «اسلامی ندوشن» در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان سخن گفته اند. کارگردان آن هم عطیه زارعی آرندی است.
بر طبق این گزارش، مصطفی رزاق کریمی تهیه کنندگی مجموعه مستند «چونان سرو» را برعهده داشته و سعید وزیری نیز مجری طرح است. از دیگر عوامل آن می توان به صدرا صدوقی مشاور رسانه اشاره نمود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای چهره های ماندگار ایران مستند شدند بسته هستند Date | 23/05/2022