نظامی در آینه سخن اهل فرهنگ و هنر ایران، ۳ شاهسواری: قصه های نظامی ظرفیت بالای سینمایی دارند

    Home  /  جشن  /  نظامی در آینه سخن اهل فرهنگ و هنر ایران، ۳ شاهسواری: قصه های نظامی ظرفیت بالای سینمایی دارند

نظامی در آینه سخن اهل فرهنگ و هنر ایران، ۳ شاهسواری: قصه های نظامی ظرفیت بالای سینمایی دارند Image

نظامی در آینه سخن اهل فرهنگ و هنر ایران، ۳ شاهسواری: قصه های نظامی ظرفیت بالای سینمایی دارند

به گزارش صد کادو مدیرعامل خانه سینما، اظهار داشت: قصه های حکیم نظامی قابلیت تبدیل شدن به فیلم و بیان سینمایی را دارد و باید در این راه قدم برداریم.
منوچهر شاهسواری در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره حکیم نظامی اظهار داشت: آنچه از حکیم ابوالقاسم فردوسی یا حکیم نظامی باقی مانده، متکی به داستان سرایی و قصه گویی است. این داستان سرایی ها و قصه ها قابلیت تبدیل به تصویر دارند و می توانند در چارچوب های مختلف شامل سریال، فیلم، فیلم کوتاه، تئاتر، نمایش های اپرا و… به تولید برسند.
این تهیه کننده سینما با تکیه بر این که برای نگهداری از آثار، مفاخر و بزرگان تاریخ و فرهنگ این باید در این راه قدم بگذاریم، اضافه کرد: اساسا در طول تاریخ و نیازهای بشر، هویت یک عنصر همیشگی بوده است. هویت در واقع به ما می گوید تو کیستی، از کجایی و این تو کیستی و از کجایی برای همه آحاد بشر یک نیاز فطری است. مجموعه اعتقادات مردمان، بخش عمده ای از این هویت است. یک پدیده غریبی که از ابتدا بشر با آن همراه بوده است. زبان، جغرافیای زیستی و تاریخ و حافظه تاریخی، این ها در واقع مولفه های اصلی هویت اند.
وی افزود: جغرافیای فرهنگی ایران و تمدن ایرانی، یا به عبارت جذاب تر جهان ایرانی، فرصت و موقعیتی را بوجود آورده که در درون خودش متکی به یک مجموعه از اعتقادات بر بستر زبان و ادبیات فارسی است. ما یک هویت وسیعی در این جهان ایرانی سراغ داریم. یعنی نشانه های جدی این هویت را از هند و چین گرفته تا کشورهای ماورای قفقاز تا حاشیه های مدیترانه می بینید.
مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد: از نظر من حکیم نظامی متعلق است به زبان فارسی و زبان فارسی روشی برای اندیشیدن و بیان است. این شیوه اندیشیدن و بیان متکی بر مقیاس زبان فارسی است. واقعیتش این است که از نظر من هیچ اهمیتی ندارد که یک ایرانی در کجای این جهان به دنیا آمده و در کجای این جهان دفن شده و معتقدم تغییر و تحولات جغرافیایی سالهای بعد، هیچ تأثیری در بنیان های هویتی این آدم ها نمی گذارد.
شاهسواری خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم حکیم نظامی چه می گوییم؟ داریم از فرزانگی حرف می زنیم. وقتی از حکیم حرف می زنیم در برابری نظر و عمل حرف می زنیم. یعنی کسانی که حکیم اند به آنچه که می گویند عمل می کنند. سوال بعدی یا مبحث بعد این است که چرا بر سر این نیروها، دعواهای فرهنگی صورت می گیرد که این از آن ماست و او از آن شماست و همه تلاش می کنند این جمله «از آن ماست» را وسیع تر به کار ببرند.
وی در اینباره توضیح داد: به نکته اولی که اشاره کردم برمی گردم؛ دلیل این اتفاقات نیاز فطری به هویت است و چون هویت ها متاسفانه در دوران جدید در جغرافیای سیاسی معنا و محدود می شود، کوشش برای به دست آوردن این بزرگان به مثابه این است که انگار می خواهیم سرزمین هایی را فتح نماییم.

این تهیه کننده سینما با اعلان اینکه هیچ سرزمینی این طور فتح و متعلق به هویتی نمی گردد، اظهار داشت: اینجا دلم می خواهد بخش دوم این گفتگو را بنا به حرفه خودم از زاویه صنعت فیلم، سینما و تصویر بگویم و بگویم که رفتاری که ما با خودمان، فرهنگ و هویت مان می نماییم این فرصت را به دیگران می دهد که به سادگی مدعی دارایی های ما شوند.
شاهسواری خاطرنشان کرد: وقتی ما نسبت به دارایی هایمان آگاهی و اشراف نداریم و این دارایی ها را حذف می نماییم، حوزه تمدنی مان را وارد شرایط انقطاع و بخشی از تاریخ و جغرافیای فرهنگی کشور را حذف می نماییم. در این شرایط طبیعی است که دیگران به داشته های ما میل پیدا و فکر می کنند که فرصت مناسبی است که آن را بدست بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: تمدن جدید جهان، بنیان-تصویر است و هر تمدن یا فرهنگی که در درون این تمدن بنیان-تصویر وجود دارد اگر از راه آداب و ادبیات و دانش سینمایی، به دیگران منتقل نشود حفظ نشده و دیگرانی برای تصاحب آن اقدام می کنند.
مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: به جهت اینکه در متن این جهان باشیم باید این آثار که بخشی از هویت است به سینما و فیلم تبدیل نماییم. سینما و دانش سینما برجسته ترین شیوه روایت گری و برای آحاد مردم جهان قابل فهم است.
شاهسواری تصریح کرد: بخشی از قصه ها و داستان سرایی های نظامی را مینیاتوریست های ما تصویر کرده اند. این نیاز حالا در مقیاس امروزی در جهان سینما رقم می خورد و معتقدم در این راه غفلت بزرگی کردیم. من اصلا نمی دانم آیا می توانیم این غفلت را جبران بکنیم یا نه.
منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نظامی در آینه سخن اهل فرهنگ و هنر ایران، ۳ شاهسواری: قصه های نظامی ظرفیت بالای سینمایی دارند بسته هستند Date | 27/02/2022