وزیر ارشاد در افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان: ۷۰ درصد ۱۵ تا ۱۸ساله ها كتاب غیردرسی نمی خوانند

    Home  /  جشن  /  وزیر ارشاد در افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان: ۷۰ درصد ۱۵ تا ۱۸ساله ها كتاب غیردرسی نمی خوانند

وزیر ارشاد در افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان: ۷۰ درصد ۱۵ تا ۱۸ساله ها كتاب غیردرسی نمی خوانند Image

وزیر ارشاد در افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان: ۷۰ درصد ۱۵ تا ۱۸ساله ها كتاب غیردرسی نمی خوانند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه کشوری فعالیتهای تابستانی دانش آموزان سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در نظرسنجی سال ۱۳۹۸، ۳۰ درصد دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته اند که کتاب غیردرسی می خوانند و این آمار خوشایند نیست.
به گزارش صد کادو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این مراسم که قبل از ظهر امروز (ششم تیرماه ۱۴۰۰) با حضور وزیر آموزش وپرورش و تعدادی از مدیران دو وزارت خانه به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد، با گرامیداشت سالروز شهدای هفتم تیر، بیان نمود: در گذشته نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه در یک شبکه به هم متصل بود اما امروز شاهد ازهم گسیختگی و عدم اتصال این چهار نهاد هستیم و باید توجه داشته باشیم که عوامل این عدم اتصال برای خروجی و کارنامه فعالیتهای آموزش و پرورش چه تاثیری دارد.
صالحی همینطور اظهار داشت: اگر می خواهیم به طرف هم گرایی این چهار نهاد حرکت نماییم، به این نکته باید توجه داشت که بستر و زمینه های آن کجاست. کانون شروع این هم گرایی کجاست که تمرین شود و پس از آن استمرار و عمر پیدا کند. ازاین رو اوقات فراغت یکی از کانون های این هم گرایی است که با داشتن خصوصیت انعطاف پذیری میتوان از راه آن به وسعت این هم گرایی پرداخت.
وی در ادامه اضافه کرد: در نظرسنجی ای که در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته ۷۵ درصد از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال درباره مدت زمان اوقات فراغت خود در زمان تحصیل گفته اند که ۲ ساعت فرصت فراغت دارند و بیشتر از ۲۰ درصد هم گفته اند بالای ۴ تا ۵ ساعت اوقات فراغت دارند.
این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در عین حال خاطرنشان کرد: در حوزه اوقات فراغت اتصال این چهار نهاد (خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه) نکته مهمی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف نقطه های تلاقی و همکاری با وزارت آموزش و پرورش را دارد و نهاد دین به صورت خاص یکی از نهادهایی است که این ارتباط را عمیق تر می کند و کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یکی از ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هم اکنون یک میلیون دانش آموز در آن عضویت دارند و این امر یکی از حوزه های قابل توجه برای هم گرایی چهاد نهاد عنوان شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر اینکه توجه به فرصت های ارتباطی بین مسجد و مدرسه مهم می باشد، اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند حلقه های وصل بین دو وزارت خانه را فراهم می آورد.
صالحی افزود: حوزه کتاب و کتابخوانی هم یکی دیگر از حلقه های وصل بین دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش وپرورش است.
او با بیان اینکه مدرسه قفس کتاب درسی نیست، اضافه کرد: قفس کتاب درسی مانع خلاقیت می شود. در نظرسنجی سال ۱۳۹۸، ۳۰ درصد دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته اند که کتاب غیردرسی می خوانند و این آمار خوشایند نیست. ازاین رو یکی از نکته های قابل توجه هم گرایی عنوان شده این است که چطور میتوان از کتاب درسی نقطه پرش فراهم نمود که دریچه باشد نه پنجره بسته. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیتهای مختلفی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد و توجه به این مورد که چگونه بین مدرسه و مسجد از منظر کتاب میتوان در اوقات فراغت ارتباط ایجاد کرد، دارای اهمیت است.
صالحی با تکیه بر لزوم توجه به زیست مذهبی دانش آموزان افزود: بخشی از زیست مذهبی دانش آموز در افق حضور در مناسک مذهبی است. در زیست های جمعی و مذهبی، تربیت مذهبی در کودکی شکل می گیرد. در همان نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال سوالات مختلفی در این حوزه شده که از آن جمله میتوان به اینکه چقدر در مولودی شرکت می کنید، چقدر در روضه و جلسات قرآنی شرکت می کنید، چقدر در دعای ندبه و کمیل حضور می یابید و همینطور آیا این حضور هر روز، هفته ای یک مرتبه، هر ماه یک مرتبه و تا سالی یک مرتبه است، اشاره نمود.
او اضافه کرد: بالاترین آمار این نظرسنجی ۶۴/۲ و پایین ترین آن حدود ۴۰ درصد است که درصدی سالی یک مرتبه فقط به این مناسک می روند و عده ای حتی در سال هم به این مناسک مذهبی نمی روند و حتی به سخنان مذهبی گوش فرانمی دهند. جامعه ما یک جامعه دینی است و دین بخشی از هویت اجتماعی کشور ما است. اگر دین تضعیف شود، هویت ایرانی هم از بین می رود. ازاین رو مناسبات مسجد و مدرسه و کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند زیست مذهبی را ارتقا دهد و این امر احتیاج به برنامه ریزی دارد و در فضای همگرایی می تواند شکل بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به زیست اجتماعی را از دیگر موارد مورد توجه برشمرد و با تکیه بر اینکه بدون شک دانش آموز در محیط ایزوله تربیت نمی گردد، اظهار داشت: نیاز زیادی به تربیت اجتماعی داریم. یکی از متغیرهای تربیت اجتماعی، عضویت در تشکل های اجتماعی است که جمعی شدن و اجتماعی شدن را آموزش می دهد و دانش آموز از این طریق مهارت هایی را می آموزد. مهارت های زندگی جمعی مهم می باشد و در یک تشکل اجتماعی است که گفتگو و زندگی اجتماعی تمرین می شود و شکل می گیرد.
او افزود: طبق نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ۶/۴۱ درصد از آنها گفته اند که در تشکل های اجتماعی حضور و مشارکت فعال دارند و بخش قابل توجهی نه مشارکت دارند و نه در یک تشکل اجتماعی عضو هستند. ازاین رو مسجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد فرصتی است برای تشکل ها و مشارکت اجتماعی دانش آموزان و این امر هم یکی از نکته های مهم در هم گرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه است. دانش آموز در این مشارکت های اجتماعی یاد می گیرد که چگونه تربیت اجتماعی خویش را ارتقا دهد. یادگیری کمک و احسان به دیگران احتیاج به یادگیری جمعی دارد. اینکه دانش آموز از راه تربیت اجتماعی و با کمک به دیگران احساس رضایتمندی پیدا کند مهم می باشد و مسجد می تواند یک خط ارتباطی با مدرسه در این حوزه داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت هنری و خلاقیت در دانش آموزان را از دیگر موضوعات دارای اهمیت برشمرد و اظهار داشت: در نظر سنجی سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته اند که یک کار هنری انجام می دهند. ازاین رو این خلاقیت ها باید ارتقا یابد چونکه خلاقیت هنری صرفاً تولید یک اثر هنری نیست بلکه راهی برای ارتقای وجودی است.
صالحی با تکیه بر اینکه توجه به چهره های مورد علاقه در بین دانش آموزان یکی دیگر از موضوعات مهم می باشد افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانش آموزان در افق ذهنی خود به کدام چهره های معروف و مشهور توجه و علاقه دارند. اینکه دانش آموز چقدر به چهره های علمی و مذهبی توجه دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد. امروز دانش آموزان در ۱۰ نفر اول چهره های مورد علاقه خود چهره علمی و مذهبی ندارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها تصریح کرد: اینکه تعلیم و تربیت فقط مختص وزارت آموزش وپرورش است نگاه اشتباهی است و باید به هم گرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه توجه داشته باشیم و وزارت آموزش و پرورش در این حوزه باید افق ها را سیاست گذاری و برنامه ریزی کند و نهادهای موثر در این حوزه را پای کار بیاورد چونکه فضای هم گرایی بین این چهار نهاد وجود دارد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر ارشاد در افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان: ۷۰ درصد ۱۵ تا ۱۸ساله ها كتاب غیردرسی نمی خوانند بسته هستند Date | 30/06/2021