توسط بنیاد رودكی؛ تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود

    Home  /  جشن  /  توسط بنیاد رودكی؛ تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود

توسط بنیاد رودكی؛ تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود Image

توسط بنیاد رودكی؛ تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود

بنیاد فرهنگی هنری رودکی ۲ اثر پژوهشی در حوزه تاریخچه تشکیل ارکسترهای سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو پژوهش تازه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در چارچوب کتاب های «تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران» و «گنجینه نت نوشت های رودکی» منتشر می شود.
به منظور ثبت چگونگی شکل گیری و روند فعالیتهای دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، طرح پژوهش و تدوین تاریخچه دو ارکستر از اواخر سال قبل توسط سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی و با حمایت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی شروع شده است.
هدف و روند تشکیل ارکستر، مراحلی تاریخی و تداوم فعالیت ارکستر، برنامه ها و نحوه اداره و ساختار ارکسترها در دوره های مختلف همچون مواردی است که در پژوهش و تدوین تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ثبت می شود.
همچنین کیاوش صاحب نسق، دبیر هنری و اجرایی سامان دهی کتابخانه بنیاد رودکی «گنجینه نت نوشته های رودکی» را در دست تدوین دارد.
درباره این پژوهش آمده است: «هویت موسیقی ارکستری ایران وابسته به خلق و اجرای آثاری از آهنگسازان ایران است؛ هر اثر که خلق و اجرا شده، برگی از تاریخ پویای موسیقی است که با وجود دغدغه های متفاوت خالق اثر آن، اشتراک ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن و تلاش مشترک برای حفظ ریشه های هنر و فرهنگ ایران را در دل خویش جای داده است.
از نگاه ژرف و بدیع آهنگسازانی که نواهای محلی ایران را در قالبی تازه و جهانی به رنگ ارکستر مزین کردند تا جاودانی کردن آثار ادبی کهن ایران در چارچوب موسیقی تیاتر و اپرا ها و یا موسیقی های بدون کلام با بدنه محض و انتزاعی تر، همه و همه در راه تکامل تاریخی زبان موسیقی این مرز و بوم در خلال کمتر از ۸۰ سال از تاسیس ارکستر سمفونیک تهران خلق، اجرا و به آرشیو و کتابخانه این ارکستر اضافه شده است.
برای هرچه بیشتر شناساندن این آثار به جامعه دانشگاهی، آهنگسازان، نوازندگان و پژوهشگران موسیقی، ۲۰ اثر منتخب از گنجینه نت نوشت های رودکی از آهنگسازان صاحب نام و تراز اول در تیراژ محدود توسط انتشارات بنیاد رودکی منتشر می شود تا یاد تمام نغمه ها و نواهای آنان به دست فراموشی سپرده نشود و قدردان هنرشان باقی بمانیم».

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای توسط بنیاد رودكی؛ تاریخچه اركسترهای دولتی كتاب می شود بسته هستند Date | 23/06/2021