تهیه كننده برنامه با مهر مطرح كرد؛ تاریخ صد ساله تهران مستند شد

    Home  /  جشن  /  تهیه كننده برنامه با مهر مطرح كرد؛ تاریخ صد ساله تهران مستند شد

تهیه كننده برنامه با مهر مطرح كرد؛ تاریخ صد ساله تهران مستند شد Image

تهیه كننده برنامه با مهر مطرح كرد؛ تاریخ صد ساله تهران مستند شد

تهیه کننده تهران ۱۴ آگاهی داد که شبکه پنج سیما روزهای پنجشنبه، مجموعه مستندی را با محوریت تاریخ تهران و ایران، با روایتی داستان گونه به نمایش می گذارد.

سمیه عظیمی ستوده تهیه کننده مجموعه مستند «تهران ۱۴» با اشاره به این که نخستین قسمت از این مستند پنجشنبه ۱۳ خرداد با موضوع «خانه موزه تیمورتاش»، روی آنتن رفته است به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما تلاش نموده ایم در هر قسمت از این مجموعه مستند، تاریخ و رویدادهای موثر یک بنای مهم تهران را روایت نماییم.
وی با اعلان اینکه بعنوان نمونه در قسمت «خانه موزه تیمورتاش»، از تولد تا قتل عبدالحسین خان تیمورتاش، روایت شده است، افزود: تیمورتاش از رجال مهم عصر قاجار و پهلوی بود و کارهای مهمی در زمان خودش انجام داده است، که از آن جمله می توان به دستور پوشیدن لباسی متحدالشکل برای ایرانیان، یا آوردن کلاه پهلوی به ایران، اشاره نمود.
تهیه کننده مستند «تهران ۱۴» اظهار داشت: تابحال مستندهای بسیاری درباره تاریخ ایران یا تهران تولید شده اما هدف ما در ساخت این مستند، آشنایی مخاطبان با رویدادهای مهم و تاثیرگذاری است که در یک بنای خاص، رخ داده است. درواقع ما یک مثلث مشخص برای روایت تاریخی در نظر گرفته ایم؛ مثلث «بنا، افراد، رویداد» و مشخصه های هر سه ضلع را در بیان تاریخ مدنظر قرار داده ایم.
وی با اشاره به این که تهیه چنین مستندی، در شرایطی که بیماری کرونا در کشور شایع شده، خیلی مشکل و طاقت فرسا بود اضافه کرد: بسته بودن اماکن تاریخی و عدم دسترسی به بناهایی که مدنظر ما بود، موجب شد روند تولید، با دشواری های بسیاری همراه باشد. با این همه، و باوجود عدم دسترسی به عکس ها یا فیلم هایی که بتواند ما را به تاریخ صدساله تهران یا حتی قبل تر از آن نزدیک کند، نویسندگان تلاش کردند کمبود تصاویر را با روایتی شیرین و دلچسب جبران کنند تا تمام اعضای خانواده، بتوانند از تماشای مستند لذت ببرند.
این تهیه کننده در توضیح بیشتر از مستند «تهران ۱۴» عنوان کرد: این اثر مستندی فقط سیاسی یا فقط اجتماعی نیست. این مجموعه، تلفیقی است از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، که با بیانی داستانی روایت شده اند؛ روایتی که تلاش می کند مخاطب را به نحوی با تاریخ آشنا کند که او بتواند مسائل را مثل یک پازل کنار هم بچیند و به تحلیلی درست از مسائل روز، نائل شود.
عظیمی ستوده که علاوه بر تهیه کنندگی، سرپرست پژوهشگران و نویسندگان این مستند را نیز عهده دار است، افزود: نویسنده قسمت اول مستند یعنی «خانه موزه‌ی تیمورتاش» سمیه جمالی، نویسنده و شاعر کشورمان است که کوشش کرد با شخصیت بخشیدن به ایراندخت دختر عبدالحسین خان تیمورتاش، داستان را از دید وی روایت کند.
تهیه کننده «تهران ۱۴» در آخر بیان کرد: هر قسمت از این مجموعه در مدت ۲۵ دقیقه روی آنتن شبکه پنج می رود و اجرای هر قسمت را فریبا باقری به عهده داشته است.
فصل اول مستند «تهران ۱۴»، در ۲۰ قسمت آماده شده و هر پنجشنبه ساعت ۲۰، روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تهیه كننده برنامه با مهر مطرح كرد؛ تاریخ صد ساله تهران مستند شد بسته هستند Date | 19/06/2021