در گزارش صد كادو مطرح شد؛ نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم

    Home  /  جشن  /  در گزارش صد كادو مطرح شد؛ نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم

در گزارش صد كادو مطرح شد؛ نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم Image

در گزارش صد كادو مطرح شد؛ نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم

مجید پرکار کارگردان سریال منم دوستت دارم که از شبکه سلامت روی آنتن می رفت درباره کمدی های این مجموعه، تاکید کرد که تلاش داشته اند به هر قیمتی از مخاطب خنده نگیرند.

مجید پرکار کارگردان سریال «منم دوستت دارم» درباره ساخت این مجموعه در شبکه سلامت به خبرنگار مهر بیان نمود: ایده اولیه مجموعه «منم دوستت دارم» را آقای قاسمی مدیر شبکه سلامت بیان کرد و قرار شد بر مبنای آن، در این مجموعه به موضوعات بسیار روتین زندگی که سال هاست خانواده ها درگیر آن هستند و آنطور که باید به آن توجه نشده است پرداخته شود. بعد از آن اتاق فکر تشکیل شد و حدود ۵ ماه و با حضور هشت تن از عوامل دست اندرکار موضوعات اصلی مطرح شده و فیلمنامه نوشته شد.
وی درباره مشورت با مشاور و روان شناس در تولید این سریال اظهار نمود: مشاور و راهنمای پروژه رضا پورحسین بود که سال هاست در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت دارد و درباره همه مباحث روانشناسی، اجتماعی و مذهبی که در این مجموعه مطرح گردیده است از مشاوره های وی و دیگران کمک گرفتیم.
شأن پدر و مادر اولویت بود
پرکار به اهمیت جملات و دیالوگ ها در زندگی اشاره نمود و بعنوان نمونه اظهار داشت: در این مجموعه هیچ وقت شخصیت ها نمی گویند «باز هم این وقت شب دیر اومدی؟» بلکه به جای آن همچون های استفهامی مانند «فکر نمی کنی دیر اومدن تو سبب ناراحتی و نگرانی من می شه؟» استفاده می شود. همینطور تلاش شد شأن پدر و مادر در این سریال اولویت باشد و هیچگاه دیده نمی گردد که مثلاً والدین مورد شماتت فرزندان قرار گیرند. یا مثلاً در این مجموعه هیچگاه دیده نمی گردد پدر و مادر در حضور فرزندان با هم جر و بحث و جدل داشته باشند و اگر با اختلاف نظری مواجه شوند از فرزندان شان می خواهند به اتاق خود بروند. در خانواده «منم دوستت دارم» قوانینی وجود دارد که همه به آن پایبند هستند و احترام می گذارند.

این کارگردان مجموعه های نمایشی درباره فیلمنامه «منم دوستت دارم» بیان نمود: فیلمنامه این مجموعه توسط یک تیم نوشته شد و زمان نوشتن هر قسمت از زوایای مختلف به آن پرداخت می شد. تمام تلاش مان بر این بود که شخصیت های مجموعه واقعی باشند و اتفاقاتی که در دل این خانواده رخ می دهد شبیه به آنچه باشد که در جامعه امروز دیده می شود. دل مان می خواست وقتی یک زن و شوهر مجموعه را می بینند به هم بگویند «ببین این همان کار خوبی است که تو انجام می دهی» یا «این عادت بدی است که تو داری و آنرا دوست ندارم» و بدین سان بتوانیم حرف های ناگفته را بگوییم و تغییری هرچند کوچک در جهت مثبت در زندگی آنها ایجاد نماییم. مردی که به همسرش نمی گوید دوستش دارد، زنی که شرایط همسرش را درک نمی کند و… شاید موضوع هایی تکراری به نظر برسند اما باید آنقدر روی آنها تاکید داشت که به تغییر منجر شود و تکرارشان همیشه ضروری می باشد.
وی درباره اینکه چرا در این مجموعه کمدی از طنزنویسان حرفه ای بهره نگرفته است، اظهار داشت: عنصر طنز و فضای کمدی می توانست به ما کمک نماید تا مخاطبان را هرچه بیشتر به فضای مجموعه و قصه ها نزدیک نماییم. بهرحال «منم دوستت دارم» یک مجموعه آموزشی به حساب می آید. فضاهای طنازانه می توانست به ما کمک نماید تا از فضای صرفا آموزشی یا احیاناً شعاری بودن دور شده و جاذبه نمایشی ایجاد نماییم. در بعضی از قسمت ها چنین پتانسیلی وجود نداشت که فضای شوخی را باز نماییم و به این نکته هم اشاره کنم که در خیلی از مواقع می توانستیم از مخاطب خنده بگیریم اما ممکن بود پایبندی به ارزش های مورد نظرمان را کمرنگ کند ازاین رو ارزش ها را قربانی خنده گرفتن از مخاطب نکردیم.
پرکار در ادامه خاطرنشان کرد: در بعضی از فیلمهای کمدی که اخیراً ساخته می شوند می بینیم برای خنده گرفتن از مخاطب متوسل به راه هایی می شوند که خارج از عرف جامعه ماست. ما چنین فضایی را مناسب نمی دانستیم و کاملاً آگاهانه از آن فاصله گرفتیم. مثلاً ممکن بود بعضی از شوخی هایی که به ذهن مان می رسید از مخاطب خنده بگیرند اما شخصیت والدین به اصطلاح جلوی فرزندان ضایع می شدند و این چیزی نبود که ما می خواستیم. مخاطب ما همه اعضای خانواده هستند و برای مان مهم بود وقتی اعضای یک خانواده کنار هم این مجموعه را تماشا می کنند احساس رضایت داشته باشند و به هر بهایی نخندند.
به خاطر کرونا بازه تولید را فشرده کردیم
کارگردان «سوریخ» در ادامه درباره چالش های برنامه سازی در زمان کرونا هم خاطرنشان کرد: ما ناچار شدیم بخاطر شرایط کرونایی بازه زمانی تولید را بسیار فشرده کرده و در کوتاه ترین زمان کار را به سرانجام برسانیم. اگر یکی از اعضای گروه به کرونا مبتلا می شد این مخاطره برای همه به وجود میامد که مبتلا شوند و ترجیح ما این بود که زمان تمرین ها را کوتاه تر نماییم و به سلامت همه اعضای گروه الویت دهیم. سعی کردیم تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت نماییم. به صورت مثال صحنه فیلمبرداری مدام ضدعفونی می شد، همه از ماسک استفاده می کردیم و شرایطی مهیا شده بود که دوستانی که کار نداشتند در حیاط و در محیط باز حضور داشته باشند. خوشبختانه توانستیم به سلامت از این ماجرا عبور نماییم و مجموعه تولید شد.
پرکار درباره انتخاب بازیگران هم بیان نمود: بعضی از بازیگران بخاطر شرایط فعلی و انتشار کرونا علاقه ای به کار کردن نداشتند و برخی شرایط زمانی شان با ما هماهنگ نبود و در مواردی هم شرایط درخواست مالی به شکلی نبود که منجر به همکاری شود.
سازنده برنامه استعدادیابی «موج شب» درباره بازخورد مخاطبان «منم دوستت دارم» اظهار داشت: هر قسمت قصه مستقل را دارد و بدین سان فرقی نمی کند که مثلاً مخاطب قسمت ۵ یا ۷۰ را ببیند و می تواند از تماشای همان قسمت لذت و بهره ببرد. خدا را شکر بازخورد مخاطبان خوب است و آنهایی که سریال را دنبال می کنند ارتباط خوب و موثری با آن داشته اند و قصه ها را دوست دارند و مهم تر از آن با شخصیت های سریال همذات پنداری کرده بودند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در گزارش صد كادو مطرح شد؛ نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم بسته هستند Date | 05/03/2021