هشدار مالیاتی به هنرمندان قانون جدید برای همه هنرمندان است نه سلبریتی ها

    Home  /  جشن  /  هشدار مالیاتی به هنرمندان قانون جدید برای همه هنرمندان است نه سلبریتی ها

هشدار مالیاتی به هنرمندان قانون جدید برای همه هنرمندان است نه سلبریتی ها Image

هشدار مالیاتی به هنرمندان قانون جدید برای همه هنرمندان است نه سلبریتی ها

به گزارش صد کادو یک تهیه کننده و سینمادار با تاکید بر این که قانون جدید مصوب مجلس برای مالیات هنرمندان به تمام فعالان عرصه های مختلف هنر مربوط می شود، اظهار داشت: این مصوبه به سبب متناسب نبودن با شرایط اقتصادی موجی از نارضایتی ها را به وجود خواهد آورد و اساسا عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
منوچهر محمدی در گفت وگویی با ایسنا درباره تصویب قانونی بر حسب حذف معافیت های مالیاتی و گرفتن مالیات از هنرمندانی که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، بیان کرد: من روز گذشته (سه شنبه ۵ اسفند) بطور مستقیم گزارش جلسه مجلس را از رادیو گوش می کردم و به تحقیق می توانم بگویم از معدود سینماگرانی بودم که صحبت ها درباره مالیات هنرمندان را که نماینده مجلس آنرا عنوان نمود شنیدم و بلافاصله بعد از ساعت ۱۰ بامداد ماجرا را به اطلاع اصنافی از سینما که موضوع برایشان مهم می باشد، رساندم. نماینده ای که تبصره های بودجه را قرائت می کرد دقیقاً به این عبارت اشاره نمود که بند ل ماده ۱۳۹ بدین سان اصلاح می شود که کسانی که تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند، معاف هستند و پس از آن مشمول مالیات می شوند. (البته این عدد بعدا به ۲۰۰ میلیون کاهش پیدا کرد)
او اضافه کرد: در این زمینه لازم است جهت اطلاع همکاران سینمایی خودم عرض کنم که در تبصره های بودجه بند ل حسب کتاب قانون مالیات های مستقیم و اصلاح موادی از آن که موجود است، به این شکل نوشته شده که کلیه کارهای فرهنگی و هنری شامل سینما، تئاتر و موسیقی در این بند گنجانده می شوند یعنی در ادامه این بحث به مشاغل سینمایی اشاره شده و پس از آن چند نقطه چین گذاشته شده که در حقیقت کلیه صنف های سینمایی و هنرمندان را دربرمی گیرد، حال چه در عرصه سینما باشند، چه تئاتر و چه موسیقی. نماینده محترم مجلس هنگام قرائت، فقط اسم بازیگران را ذکر کرد در صورتیکه در خود ماده نوشته شده بازیگر، کارگردان، فیلمبردار، صدابردار و… چون اگر قرار بود همه مشاغل را بنویسند حجم خیلی زیادی می شد. اما نکته قابل توجه این جاست که وقتی تا بعدازظهر خبرها را نگاه می کردم متوجه شدم به جز کاهش یافتن سقف معافیت، به اشتباه در فضای رسمی رسانه ای و نیز در فضای اخبار صنفی و مجازی عنوان “سلبریتی” قید شده است در صورتیکه اساساً این طور نیست و مجلس نمی تواند قانونی را برای یک گروه مشخص که هویت روشن صنفی، حقوقی و قانونی ندارند بنویسد.
او در این زمینه افزود: سلبریتی می تواند قصاب باشد یا بقال یا یک راننده. سلبریتی یک عنوان غیرحقوقی است و اصلا یک مفهوم ماندگار نیست. سلبریتی کسی است که ممکنست به دلایلی در یک برهه زمانی که ممکنست بین شش ماه تا چند سال باشد دارای شهرت شود و آن شهرت به دلیلهای عدیده اش ممکنست از بین برود. بدین سبب نفس این قانون نویسی ایراد دارد.
تهیه کننده فیلم های «بوسیدن روی ماه» و «ارتفاع پست» اظهار داشت: درباره این که تصور شده این مالیات فقط شامل بازیگران سینماست، می خواهم تاکید کنم و در حقیقت به همه هنرمندان کشور به خصوص سینماگران که همکاران مستقیم بنده هستند، یک هشدار و توجه جدی بدهم که آن چه روز گذشته در مجلس تصویب گردید شامل کلیه کارهای سینمایی همچون سینماداری، پخش، تهیه کنندگی، تولید، فیلمبرداری، صدابرداری، بازیگری، مونتاژ، چهره پردازی و غیره است؛ یعنی تمام صنف های تعریف شده در صنعت سینما را شامل خواهد شد. این در حالیست که تعدادی از همکاران ما در سینما تصور می کنند این قانون مالیاتی فقط برای بازیگران و بعد هم فقط برای عده ای از آنها تصویب شده در صورتیکه اصلا این طور نیست.
او اشاره کرد: بدین سبب الان معافیت ها از بین رفته و به سقف ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و پس از آن برمبنای ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم و ضرایبی که طبیعتاً توسط سازمان امور مالیاتی بطور سالانه تعریف خواهد شد، همه مشمول مالیات می شوند که آن هم نمی دانیم با ضریب چند درصد است و اگر ضریب ۲۵ درصد باشد که به نظرم یک فاجعه جدی بر سر راه هنر کشور به وجود خواهد آمد.
محمدی درباره این که چطور در جلسه روز گذشته مجلس ابتدا حرف از همان سقف ۵۰۰ میلیونی بوده و بعد به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است توضیح داد: بخشنامه داخلی مجلس بر این اساس است که یک نماینده از کمیسیون تلفیق مصوبات این کمیسیون را در صحن علنی مجلس مطرح می کند. روز گذشته درباره تبصره های بودجه بند ل ماده ۱۳۹ که معافیت هنرمندان جزء این بند است بحث شد. نماینده ای که موضوع را مطرح می کرد عدد ۵۰۰ میلیون تومان را اعلام نمود و وقتی این پیشنهاد کمیسیون تلفیق در صحن به رای گذاشته شد، قاعده این طور است که نمایندگان موافق و مخالفی وجود دارند و نظر می دهند. آنها نظر کمیسیون تلفیق را اصلاح کردند و سقف را به ۲۰۰ میلیون تومان رساندند تا دامنه و گستره مالیاتی فراتر رود.
او در ادامه اظهار نمود: به نظرم موجی که از نظر خبری راه افتاده به صورتی خلط واقعیت آن قانونی می باشد که در مجلس مصوب شده است. این قانون اساسا درباره سلبریتی ها – یا حتی با تسامح و تساهل هم در نظر بگیریم – درباره بازیگران نیست. این قانون درباره کلیه آحاد هنرمند کشور است، یعنی هر هنرمندی که درآمد سالانه اش بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد. حال این را بگذارید کنار امر دیگری که ما از اواخر سال ۹۸ و احتمالاً تا بخش عمده ای از سال ۱۴۰۰ با آن درگیر هستیم. حوزه اقتصاد هنر بطور کلی و سینما بطور اخص در این سالی که گذشت گرفتار لطمه های بسیار زیاد جدی، کمرشکن و سخت شد. آن چه برای من قابل تامل است این بود که در همه جای دنیا قانونگذاران کشور و کسانی که خصوصاً متصدیان امر مالیات هستند مثل سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی مالیات را همیشه با یک نسبت تعریف شده و روشن با رونق اقتصادی در نظر می گیرند، یعنی هرگاه رونق اقتصادی و شکوفایی داریم قاعدتاً مالیات ها می تواند افزایش پیدا کند و بعنوان درآمد عمومی صرف ایجاد زیرساخت ها، رفاه مردم، مشکلات سلامت و بهداشت، تعلیم و تربیت و خیلی کارهای دیگری شود که می تواند وجوه عام المنفعه داشته باشد، اما وقتی در وضعیت رکود اقتصادی هستیم و از جانب دیگر در یک تحریم کمرشکن قرار داریم که ماه هاست دولتمردان از آن بعنوان جنگ اقتصادی یاد می کنند ایجاد چنین مالیات هایی می تواند به نارضایتی منجر شود که امیدوارم تحقق پیدا نکند.
این تهیه کننده سینما اظهار داشت: هنرمندان باید گوش به زنگ باشند چون از آن جا که این کار از نظر اجرائی به سال ۱۴۰۰ برمی گردد، اساسا سال آینده بخش عظیمی از هنرمندان کشور در رشته های مختلف درگیر این ماجرا می شوند و به نظرم سبب نارضایتی است و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای هشدار مالیاتی به هنرمندان قانون جدید برای همه هنرمندان است نه سلبریتی ها بسته هستند Date | 03/03/2021