نجابتی در نشست خبری مطرح كرد؛ تغییر رویكرد جشنواره هنر مقاومت

    Home  /  جشن  /  نجابتی در نشست خبری مطرح كرد؛ تغییر رویكرد جشنواره هنر مقاومت

نجابتی در نشست خبری مطرح كرد؛ تغییر رویكرد جشنواره هنر مقاومت Image

نجابتی در نشست خبری مطرح كرد؛ تغییر رویكرد جشنواره هنر مقاومت

به گزارش صد کادو مسعود نجابتی دبیرکل ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از تغییر رویکرد هنرمندان جبهه مقاومت در برخورد با غرب اطلاع داد و تصریح کرد آثار هنری از قالب دفاعی خارج شدند و تهاجمی عمل می نماییم.

به گزارش صد کادو به نقل از مهر، نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت بامداد شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور دبیرکل، دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی این رویداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.
مسعود نجابتی دبیرکل ششمین جشنواره هنر مقاومت در نشست خبری این رویداد ضمن اشاره به اینکه روز جمعه اختتامیه این دوره جشنواره و اعلام برگزیدگان است، اظهار داشت: جز معدود نهادهایی هستیم که بنا داریم آثاری را در جشنواره هنر مقاومت بپذیریم که کاربردی باشند و تمام تلاش مان این است که هنر در راه کاربردی خودش قرار بگیرد و صرفا این نباشد که در نمایشگاه ارائه شود و زمان دار باشد. نگاه مان در جشنواره هنر مقاومت تاکنون، کاربردی بود و سال جاری هم این گونه بود.
وی در مورد رشته ها و آثاری که در هر رشته پذیرش شد، بیان نمود: در هر رشته با عنایت به قابلیت و ظرفیتی که داشت و همینطور با عنایت به رویکرد جوان گرایی و تأکیدی که بر حضور جوانان مستعد داشتیم، آثار انتخاب و داوری شدند. همینطور در کنار اینها، آثار پیشکسوتان را هم داریم.
نجابتی با تاکید مجدد بر جوان گرایی این دوره جشنواره، اظهار داشت: توجه ویژه به جوانان را سال جاری هم داشتیم و آقای حبیبی با حضور در تمام استان های کشور آثاری هنرمندان جوان بخصوص در رشته نقاشی که به علت فقدان رسانه جایی برای عرضه ندارند، برای حضور در جشنواره برگزید. خصوصیت دیگر جشنواره، تمرکززدایی است که بر مبنای آن، هر هنرمندی که با هر عیاری اثر تولید کرده، زیر چتر جشنواره گرفت.
وی تصریح کرد: با عنایت به این که نگاه مان به آثار کاربردی بود، رشته های طراحی صنعتی و پرچم و کتیبه سال جاری به جشنواره اضافه شدند. چون نگاه مان کاربردی است، هر رشته ای که بتواند اثری کاربردی و در چارچوب محصول عرضه کند، پذیرفتیم. محصولات هم آماده تولید انبوه شده است که توزیع خواهد شد.
نجابتی ضمن اشاره به حضور آثار این دوره در فضای رسانه ای و مجازی، اظهار داشت: لازمه حضور در فضای مجازی، متحرک شدن آثار بود که این مورد را اعلام کردیم و تعدادی آثار در برخی از رشته ها برای مان ارسال شد که انتظارش را نداشتیم اما آثاری که به دست مان رسیده فتح بابی برای پیوند هنرهای تجسمی با رسانه های مجازی است.
محمد حبیبی دبیر اجرایی ششمین جشنواره هنر مقاومت هم در این جلسه در توضیح رشته ها اظهار داشت: در ۴ رشته هنرهای حجمی، نقاشی، پرچم و کتیبه، از ۸ رشته به سیره و شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخته شده است. فلسطین و قدس هم مبحث دیگری است که مورد توجه جشنواره قرار گرفت. کرونا و مدافعان سلامت و کمک های مومنانه و پشتیبانی از تولید و کار از دیگر موضوعاتی بود که در بخش های مختلف به آن پرداخته شد. در بخش نقاشی که کیفیت بالایی هم داشت، ۶۰ درصد آثار از جانب اساتید این رشته دریافت شده است که از آن جمله می توان به عبدالحمید قدیریان و حسن روح الامین اشاره نمود.
وی بیان نمود: در مجموع ۴ هزار و یک اثر دریافت کردیم که ۹۳۹ اثر خارجی و ۳۰۶۲ اثر داخلی بود. از ۸ رشته جشنواره، ۴ رشته بین المللی بود و از میان برگزیدگان، یک هنرمند در حوزه کاریکاتور است که غیرایرانی است و مقرر است از او با صنایع دستی ایرانی تقدیر نماییم. همینطور از ۴ هنرمند پیشکسوت هم تقدیر خواهیم کرد.
نجابتی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره رویکرد جشنواره در انتخاب موضوعات متناسب با هر رشته اظهار داشت: در بحث گام دوم موضوعاتی مطرح شده بود و با عنایت به آن، نیازهای واقعی جامعه هم مشخص شد و ما هم از دبیران بخش های مختلف خواستیم موضوعات پیشنهادی شان را ارائه نمایند. وقتی شهادت سردار سلیمانی و دکتر فخری زاده و پاندمی کرونا پیش آمد، این موضوعات هم افزوده شد. اما روال جشنواره در انتخاب موضوعات، بر پیشنهاد دبیران و با عنایت به اسناد بالادستی و اهداف جشنواره است.
دبیرکل جشنواره همینطور تصریح کرد: از خصوصیت های دیگر ششمین جشنواره هنر مقاومت این است که دوستان هنرمند از قالب دفاعی بیرون آمدند و تهاجمی عمل می کنند؛ البته دفاع مقوله مقدسی است اما با عنایت به هجمه ها، دوستان طراحی عملیات را شروع کردند که همچون مهم ترین این اقدامات می توان به جشنواره کاریکاتور هولوکاست که توسط مسعود شجاعی طباطبایی راه اندازی گردید، اشاره نماییم که غرب را واقعاً عصبانی کرده است.
اختتامیه ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت جمعه اول اسفندماه ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان ایران سالن استاد شهناز برگزار می شود.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، موزه هنرهای معاصر فلسطین میزبان بخش نقاشی جشنواره هنر مقاومت است، ۸۰ تابلوی نقاشی به معرض نمایش گذاشته شده است. دبیری بخش نقاشی برعهده غلامعلی طاهری بود که در این نشست حضور نداشت اما اطلاعیه ای از وی درباره بخش نقاشی جشنواره قرائت شد که به شرح زیر است:
«ضمن تشکر فراوان از هنرمندان ارجمند و پرانگیزه ای که در بخش نقاشی جشنواره جهانی هنر مقاومت شرکت کرده و آثار قابل قبولی ارسال نمودند به عرض می رسانم که تعداد ۶۰۰ اثر از ۲۹۰ هنرمند شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره واصل شد و از این تعداد ۱۳۱ اثر جهت نمایش و چاپ در کتاب جشنواره انتخاب گردید.
آثار انتخاب شده در دو مرحله در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش در خواهد آمد. در زمان نخست تعداد ۸۱ اثر از ۲۱ بهمن ماه به مدت دو هفته و در زمان دوم هم تعداد ۵۰ اثر از تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ همزمان با روز هنر انقلاب خواهد بود.
از میان آثار انتخاب شده هم تعداد ۸ اثر به مرحله فاینال داوری راه پیدا کرد که یک اثر برگزیده نفر اول دو اثر از دو هنرمند به صورت مشترک دوم و دو اثر از دو هنرمند هم به صورت مشترک سوم شدند، همینطور سه هنرمند هم آثارشان بعنوان قابل تقدیر انتخاب گردید که در انتها نمایشگاه و مراسم اختتامیه اسامی ایشان اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.
لازم می دانم از تمامی تلاشگران و برگزارکنندگان جشنواره صمیمانه تشکر کنم که در این دوران سخت با همت بلند مبادرت به برگزاری این رویداد مهم و تأثیرگذار در عرصه هنر انقلاب داشتند. همینطور از اساتید بزرگواری که با آثار فاخر خود به این جشنواره را اعتلا بخشیدند تشکر می کنم.
بسیار خرسندم که اعلام کنم به بیان صریح هیأت داوران آثاری که در ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت توسط هنرمندان گرامی کشور تولید و ارسال شده به لحاظ هنری از ارزش های بالایی برخوردار می باشد و رشد کیفی قابل توجهی نسبت به دوره های قبل داشته است و بی شک خیلی از آثاری که سایر نمایشگاه های کشور دیده می شود برتر است.
معیارهای داوری هم بسیار سختگیرانه بوده است چنان که چیرگی و توانمندی هنرمند در ایجاد یک ساختار منسجم و استفاده از عناصر بصری ملی و انقلابی و هم چگونگی ایجاد ارتباط میان صورت و مفهوم در اثر هنری مد نظر قرار داشت. همینطور پیوند نمادها و نشانه های تصویری با فضای فرمیک اثر در بیان مبحث مورد نظر هنرمند هم مد نظر داوران قرار داشت. اسامی راه یافتگان به جشنواره هم در بیانیه بعدی منتشر خواهد شد.»

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای نجابتی در نشست خبری مطرح كرد؛ تغییر رویكرد جشنواره هنر مقاومت بسته هستند Date | 13/02/2021