رونمایی از آلبوم آواهای رضوی ایران زمین و نمایشنامه های رضوی

    Home  /  جشن  /  رونمایی از آلبوم آواهای رضوی ایران زمین و نمایشنامه های رضوی

رونمایی از آلبوم آواهای رضوی ایران زمین و نمایشنامه های رضوی Image

رونمایی از آلبوم آواهای رضوی ایران زمین و نمایشنامه های رضوی

صد كادو: آثار هنری رضوی شامل آلبوم آواهای رضوی ایران زمین، مجموعه نمایشنامه های رضوی و كتاب منتخب جشنواره عكس رضوی رونمایی گردید.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر به نقل زا روابط عمومی معاونت هنری، آثار هنری رضوی شامل آلبوم آواهای رضوی ایران زمین، مجموعه نمایشنامه های رضوی و کتاب منتخب جشنواره عکس رضوی بامداد سه شنبه ۱۰ تیر در تالار رودکی رونمایی گردید. در این مراسم آلبوم آواهای رضوی ایران زمین شامل ۵۸۰ دقیقه موسیقی و آواهای نواحی رضوی از ۷۰ هنرمند ۲۱ استان، مجموعه نمایشنامه های رضوی و کتاب منتخب جشنواره عکس در دورههای مختلف رونمایی گردید. سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه اظهار داشت: حرم مطهر رضوی مضجع عالم آل محمد است و منظر تمام نمایی از هنر ایران اسلامی و منظور تمامی هنرمندانی که در همیشه تاریخ هستی از الم و دستی بر قلم داشته اند، حرم گسترده ترین نگارخانه با هزار سال قدمت است سرشار از هور و نور و نوا. وجه ممتازش بر هر نگارخانه کهن دیگری بوی حیاط و زندگی است، گویی هر آنکه هستی خودرا به آستان او نیاز کرده هنوز و همچنان زنده است، هست و حضور دارد. حکایت ها مانده از شوق هنرمندان به آستان رضا مثلا وصفی از سلطان علی مشهدی خطاط که قطعه ای نوشت و در آن نگریست و چون آنرا شایسته یافت نذر کرد تا اثرش در دارالسیاده به احترام و اردات بایستد. امروز نیز این سنت جاری است دست کار هنرمندان راوی استمرار تولی است. نگاهی به ضریح جدید و قلم قابل استاد فرشچیان تا کتیبه های استاد موحد و هزار هزار اثر دیگر قصه نامکرر عشق است. حسینی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) را بیش از ۲ دهه پیش تأسیس کرد تا در کنار مراکز فرهنگی آستان قدس بتواند محفل آفرینش های هنری و کارهای فرهنگی باشد که به نام ثامن الأئمه به وجود می آیند.
معاون هنری وزیر ارشاد افزود: بنیاد امام رضا (ع) در این سال ها بیشتر همتش معطوف به برگزاری جشنواره ها بود و در طول سال بیش از ۳۰ جشنواره برقرار می شد. در این سه سال رویدادها دسته بندی و ساماندهی شدند. جشنواره هایی که استعداد و استطاعت بیشتری داشتند حمایت شدند و مسیر مهمی در کنار آن گشوده شد. راه پشتیبانی از آفرینش های باارزش هنری که با ارادت به آستان مقدس امام رئوف پدید آمده اند. راهی که شاید تبلیغات آن از هر جشنواره ای کمتر و محدودتر باشد ولی ماندگاری آن بیشتر و بهتر است. مسیری که در صورت امتداد می تواند آثار شایسته ای را به گنج خانه هنری ایران بیفزاید. وی ادامه داد: رویکرد دیگر بنیاد امام رضا (ع) در این دوره، معاضدت و همیاری بود. بنیاد در کنار دستگاه های مختلف درون و بیرون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام های تحسین آمیزی برداشته است. همچون امروز و به برکت دهه کرامت و میلاد حضرت، آثار مختلفی در سه عرصه موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی خلق شده است. آواها و نواهای رضوی که خود موزه ای از نغمه هاست و در تهیه و تولید و نشرش مدیرعامل انجمن موسیقی ایران از سال ۹۴ تا به امروز برای مجموعه آواها و نواهای رضوی تلاش نموده است. تا جایی که خاطر دارم بیش از هزار دقیقه از نواهای در رابطه با حضرت امام رضا (ع) ضبط شده که در این مجموعه حدود ۵۸۰ دقیقه آن به تولید رسیده است. حسینی در آخر اظهار داشت: هشت نمایشنامه مختلف خواندنی و دیدنی به قلم نامدارانی نوشته شده است. این مستوره سخنی دارد و می گوید اگر سودای قدم های بلند در سرهاست، ظرفیت هم افزایی و دستیاری آسان ترین طریق تحقق هدف است. از برادران و همکاران عزیز در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صمیمانه سپاسگزارم. در ادامه نماهنگی با نام «پابوس» از ساخته های امیرحسین اسکندری با صدای علیرضا افتخاری از نمایشگر سالن پخش گردید. سپس محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) روی صحنه حاضر شده و ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: امروز توفیق این را داریم که در جمع شما حضور داشته باشیم، بسیاری از ما روزها تلاش می نماییم تا به خدمت این امام رئوف برسیم ما نیز این توفیق را که برای این امام رضا (ع) قدمی برداریم. وی افزود: هدف ما این است که بیانات مقدس را با زیبایی هنر مخلوط کرده و به جامعه برسانیم. هنر نقش زیادی در این میان برای انتقال پیام ها و مضامین باارزش بر عهده می گیرد، این اتفاق در تمام دنیا مرسوم بوده و هنرمندان ایران هم می کوشند با نمایش هنرشان ارادات خودرا به امام هشتم نشان دهند. برازش تصریح کرد: امروز شاهد رونمایی از مجموعه ۸ نمایشنامه رضوی با موضوعات مختلف حول محور شخصیت حضرت رضا مقابل السلام و فرهنگ رضوی به سفارش بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) هستیم که به رشته تحریر درآمده است، این آثار به قلم نادر برهانی مرند، رضا صابری، حسین فدایی حسین، ایوب آقاخانی، سید علی موسویان، علی حاتمی نژاد، مرتضی هاشم پور و محمدرضا آریان فر به رشته تحریر در آمده است. وی اشاره کرد: همین طور در بخش موسیقی هم مجموعه آواها و نواهای ایران زمین مشتمل بر ۵۸۰ دقیقه موسیقی نواحی ایران است که از ۷۰ هنرمند برجسته و فعال در عرصه موسیقی بومی ایران با محوریت شخصیت حضرت رضاعلیه السلا ثبت و ضبط شده است. گردآوری این مجموعه در سال ۱۳۹۴ توسط موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی طی قراردادی با هوشنگ جاوید پژوهشگر عرصه موسیقی آیینی ایران صورت پذیرفت و پروژه با دعوت از هنرمندان ۲۱ استان مرزی کشور شروع شد.
مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) عنوان کرد: ضبط استودیویی و با کیفیت آثار و کوشش برای بر مدار ماندن آواها و نواهای ارائه شده حول مقام های اصیل هر ناحیه از شاخصه های این مجموعه است. بعد از ضبط حدود ۱۰۰۰ دقیقه از مدح ها، مرثیه ها و چاووشی ها حول محور موضوعاتی چون حرم مطهر امام رضا مقابل السلام، زیارت حضرت، میلاد و شهادت حضرت و کرامات ایشان این پروژه در فاز اول متوقف گردید. از آنجائیکه آستان قدس رضوی با تغییر رویکردهای فرهنگی قصد انتشار این مجموعه را نداشت با پیشنهاد بنیاد بین المللی امام رضا مقابل السلام و سرمایه گذاری مناسب در این پروژه مراحل تبدیل مجموعه ضبط شده به آلبومی نفیس و قابل عرضه به عموم در سال ۱۳۹۷ شروع شد. بعد از طراحی گرافیک و بسته بندی امور مربوط به انتخاب و چیدمان آثار در ۱۰ لوح فشرده و ستاندن مجوزهای لازم آلبوم به انجمن موسیقی ایران واگذار شد. این پروژه باتوجه به ملی بودن آن مورد استقبال مسئولان دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت و با نگاهی ویژه و مشارکتی امور بررسی و صدور مجوز در اسرع وقت صورت پذیرفت. برازش اضافه کرد: بی گمان بدون همکاری و هم افزایی این سه مجموعه انتشار چنین گنجینه ای در شرایط کنونی کشور غیرممکن بود. مجموعه حاضر گوشه ای از فرهنگ موسیقی ایران اسلامی است که می توان با تداوم پژوهش، گردآوری و ثبت و ضبط و انتشار قطعاتی بیشتر از این موضوع، این گنجینه شفاهی را بعنوان میراثی ماندگار در این عرصه برای نسل های آینده به یادگار گذارد. باتوجه به طولانی شدن فرآیند تولید و انتشار این آلبوم متأسفانه برخی از هنرمندان ارزشمندی که در این مجموعه هنرنمایی کرده بودند از دنیا رفتند. امید آنکه تا میراث داران این هنر عالیقدر توان و جان در بدن دارند آثارشان ثبت و از ایشان قدردانی به عمل آید. همین طور فیلمی از آواهای رضوی که شامل موسیقی نواحی با حضور هنرمندان نواحی بود از نمایشگر پخش گردید. در آخر مجموعه نمایشنامه ها، آلبوم آوای های رضوی ایران زمین و کتاب منتخب جشنواره عکس رضوی رونمایی گردید.
عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، احمد صدری دبیر کمیته های تخصصی ارزشیابی هنرمندان و حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر همچون حاضران در مراسم رونمایی از آثار هنری رضوی بودند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای رونمایی از آلبوم آواهای رضوی ایران زمین و نمایشنامه های رضوی بسته هستند Date | 30/06/2020