وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس: كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند

    Home  /  جشن  /  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس: كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس: كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند Image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس: كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند

به گزارش صد كادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اصرار كرد كه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی كارهای متنوع و مختلفی را در حوزه فرهنگ و خصوصاً در حوزه نهاد كتابخانه ها در دستور داشته و اظهار داشت: امروز كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی مسائل حوزه فرهنگی ضمن ارائه گزارش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ابتدا از شما متشکرم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا گزارشی به مجلس ارائه کرده و زمینه تعامل و همکاری بیشتر نمایندگان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم گردد.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چندین حوزه در حال فعالیت است. حوزه اول موضوع فرهنگ است که می توان به فعالیت نهاد کتابخانه ها اشاره نمود. این نهاد کارهای متنوع و مختلفی را در سه سال قبل داشته است و ۳۴۵ کتابخانه ساخته شده که پنج کتابخانه نیز مرکزی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نمود: امروز کتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته است. در سال قبل بیش از ۱۰۰ نشست کتابخوانی برگزار شده و طرح کتابخوانی رضوی با بیش از یک میلیون شرکت کننده در رتبه نخست قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۵ پروژه ناتمام در دست دارد که ۳۳ پروژه بالای ۶۵ درصد پیشرفت دارند. کمک مجلس شورای اسلامی در سرعت بخشیدن به پایان این پروژه ها می تواند موثر باشد. امروز نهاد کتابخانه ها با بیش از ۷۴۰۰ پرسنل حدودا سالانه به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای پرداخت حقوق نیاز دارد که حالا بودجه تخصیص یافته تکافی حقوق پرسنل را نمی نماید. دولت پیگیر این مساله بوده و با کمک مجلس شورای اسلامی می تواند اطمینان امنیت معیشتی به پرسنل نهاد کتابخانه ها دهد. ان شاءالله تعامل مثبتی بین مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته تا گام های بلندتری برداشته شود.
صالحی بیان کرد: در حوزه گسترش کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارتخانه کارهای جدی را پیش گرفته است که بیش از ۳۰ هزار باشگاه کتابخوانی شکل گرفته و در کنار آن شکل گیری نمایشگاه های کتاب در اقتصاد نشر نیز موثر بوده است. هم سازمان اوقاف و هم سازمان حج و هم کانون های فرهنگی – هنری مساجد در حوزه دین کارهای جدی را پیش گرفته اند. حدود ۵۵ جشنواره ملی قرآنی و ۶۰۰ نمایشگاه استانی در حوزه قرآن و عترت شکل گرفته است و بیش از ۲۴۰۰ موسسه قرآنی در کشور فعال می باشند. کانون فرهنگی و هنری مساجد نیز با بیش از ۲۵ هزار کانون در سطح کشور و دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو همیشه کارهای موثری را دنبال کردند. در حوزه های مختلف فرهنگی و دینی دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو مسجدی در حوزه های مختلف فعالیت داشته اند و فرصت قابل توجهی از طرف کانون مساجد به وجود آمده تا به ستاد قرارگاهی برای کارهای فرهنگی تبدیل گردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به کارهای سازمان اوقاف بیان کرد: این سازمان توانسته با بخش دانش بنیان ارتباط فعالی را در حوزه احیای اوقاف و مصارف آنها داشته باشد و امور خیریه نیز جایگاه ویژه ای را در این بخش پیدا کرده است. در سازمان حج و زیارت نیز در چند سال قبل شاهد برگزاری عزتمندانه و سلامت حج بوده ایم و این حاصل کوشش های این سازمان است. درباب اربعین نیز بیش از دو میلیون تا حدود سه میلیون نفر در سامانه سما ثبت نام کردند و این سازمان کوشش های خوبی داشته است.
وی در ادامه با اشاره به کارهای فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر بیان کرد: هم معاونت هنری وزارتخانه و هم سازمان سینمایی بطور جدی در این عرصه فعال بوده و نتیجه آن در رویدادها نیز قابل توجه است. از لحاظ کیفیت و تعداد آثار هنری نیز می توان به کوشش های این سازمان پی برد. در شبکه شهرهای خلاق ۲۶۰ شهر ثبت نام کردند و هر شهر می تواند جایگاه خودرا در یک یا چند رشته به معرض نمایش گذاشته و سبقه و برند هنری خودرا پیدا کنند. در حوزه سینما نیز شاهد تحولی در اقتصاد سینما بوده ایم. در بخش بین الملل با ۲۰۵ جایزه بین المللی در سال قبل دستاورد خوبی داشته ایم. ساخت سینمای امید در مناطق محروم با نگاه گسترش و دسترسی به محصولات هنری دنبال می شود.
صالحی در ادامه با اشاره به کارهای این وزارتخانه در حوزه رسانه و مطبوعات بیان کرد: ما شاهد اتفاقات خوبی در یک سال اخیر در این عرصه بوده ایم. در روزهای کرونا رسانه ها بعنوان مکمل امنیت و سلامت جامعه پا به عرصه گذاشتند. ما ۱۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی داریم که هر هفته جلسات خودرا می سازند. در اطلاع رسانی کرونا نیز در کنار خدمات اصحاب سلامت شاهد تلاش اصحاب رسانه در کنار آنان بودیم تا شرایط آرامی را در کشور فراهم نماییم. سازمان خبرگزاری ایرنا نیز که یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است کارهای متنوعی را در حوزه زیرساختی و چند رسانه ای داشته است که ان شاء الله این تلاش ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به کارهای این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی اشاره کرد: ما اولین وزارتخانه ای بودیم که اقدامات خودرا در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی تقدیم کردیم که ۷۲ اقدام در آنجا مورد تایید قرار گرفت. هم در فضای زیرساختی و هم در حوزه محتوایی کوشش های مختلفی در حال انجام می باشد. در حوزه بین الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات رایزنی های فعالی را داشته است و ۳۷ برنامه فرهنگی با کشورها امضاء شده است که ۲۶ سند در دست اقدام است که فرصت ارتباط منطقه ای و فرامنطقه ای را فراهم می آورد. بیش از ۸۰ گفت وگوی دینی در ایران و سایر کشورها در سال قبل انجام شده است و مبلغان و قاریان و گروه های فرهنگی از ایران به نقاط مختلف اعزام شدند تا فرهنگ دینی را گسترش دهند. پژوهش های جدی در حوزه فرهنگ و هنر در حال انجام می باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سه رویکرد اساسی این وزارتخانه بیان کرد: رویکرد اول توجه به استانها بوده است؛ ایران فقط تهران نیست ما از ابتدا ۲۰ درصد بودجه را به استانها تخصیص داده و سال به سال آنرا افزایش داده ایم. در سال ۱۳۹۸ کارهای مختلفی در حوزه فرهنگی و هنری و دینی در استانها انجام شد. دومین نگاهی که مورد توجه ما بوده است بحث شفافیت در بودجه ریزی در وزارتخانه است.
وی افزود: درباب حمایت های مالی چه درباب رویدادها و جشنواره ها و چه در حوزه نمایشگاه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت را در اولویت قرار داده است تا با شیشه ای کردن هزینه ها و خدمات دراین زمینه پیشتاز باشد. سومین نگاهی که ما دنبال می نماییم بحث هوشمندسازی است. ما در تلاش هستیم تا خدمات رسانی را در چارچوب دولت الکترونیک و به صورت غیرحضوری انجام دهیم. ان شاء الله از اول مهرماه خدمات رسانی وزارت فرهنگ بدون مراجعه و حدودا به صورت الکترونیکی صورت خواهد گرفت تا ان شاء الله خدمات سرعت بیشتری گرفته و شفاف تر شود. در ابتدا ۱۳۰ مجوز در وزارت فرهنگ وجود داشت که به ۳۶ مجوز تقلیل یافته و ان شاء الله با تکمیل آن گزارش ۳۶ خدمت در فضای سامانه های الکترونیکی در خدمت قرار خواهد گرفت.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس: كتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته اند بسته هستند Date | 14/06/2020