میراث هزار ساله قزوین مستند شد

    Home  /  جشن  /  میراث هزار ساله قزوین مستند شد

میراث هزار ساله قزوین مستند شد Image

میراث هزار ساله قزوین مستند شد

صد كادو: ساخت مستند ماریان به كارگردانی حامد كلجه ای شروع شد.

به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مراحل ساخت مستند سینمایی «ماریان» با موضوع تاریخچه و تهدیدات باغستان سنتی قزوین در چارچوب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی به کارگردانی حامد کلجه ای شروع شد.
باغستان های سنتی قزوین در گذشته با چهار هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت گرداگرد این شهر را فراگرفته بود و در واقع قزوین شهری بوده که در بین باغ ها قرار داشته است.
از این باغستان ها، امروزه به دلیلهای مختلف تنها ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باقی مانده و این مجموعه باغ ها حالا به سه بخش سبز، نیمه سبز و خشک تقسیم می شوند و بخش های عمده سرسبز آنها در نقاط جنوبی شهر قزوین قرار گرفته و بقیه به سمت خشکی و نابودی پیش می روند.
باغستان های سنتی قزوین بیش از یک هزار سال قدمت دارند و وصف آنها در کتاب سفرنامه ناصرخسرو آمده است.
در گذشته این باغ ها به وسیله آب ۵ رودخانه به اسامی ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می شدند ولی حالا به سبب توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه ها، باغستان های سنتی قزوین با مشکل کم آبی و نابودی رو به رو هستند.
باغستان مهم ترین و وسیع ترین ظرفیت اکولوژیک استان و منطقه و ریه های تنفسی شهر قزوین است که محصولات محلی و سنتی قزوین، شامل بادام و پسته و انگور را در خود جای داده است و از مرغوب ترین انواع جهانی است و باتوجه به شیوه «داشت»، محصول سالم شمرده می شود.
«ماریان»؛ نام یکی از محل های باغستان سنتی قزوین است که اینک از بین رفته است، مستند «ماریان» در چارچوب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی تا اواسط سال ۱۳۹۹ تولید خواهد شد.
مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه ای و تهیه کنندگی احمد شفیعی، تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای میراث هزار ساله قزوین مستند شد بسته هستند Date | 02/05/2020