آیت الله تألهی عالمی بصیر و پارسا

    Home  /  جشن  /  آیت الله تألهی عالمی بصیر و پارسا

آیت الله تألهی عالمی بصیر و پارسا Image

آیت الله تألهی عالمی بصیر و پارسا

به گزارش صد كادو ایسنا/همدان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری آیت الله تألهی بقیه السیف علما بوده اند و این عالم گرانقدر مایه بركت جهان بشریت هستند.
سیدعباس صالحی پنجشنبه ۲۸ آذر در كنگره ملی آیت الله تألهی كه در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشكی برگزار شد، با اشاره به اینكه آیت الله تألهی از لحاظ اخلاق نظری و اخلاق عملی شخصیتی است كه صدها شاگرد را تربیت كرده است، اضافه كرد: در سراسر جهان تشیع در ۱۵۰ سال گذشته، هزار نفر بر سفره علم، اخلاق و عرفان این عالم والاقدر نشسته اند.
وی افزود: آیت الله تألهی مكتب اخلاقی و عرفانی را پدید آورد كه از نظر عملی و نظری نقاط برجسته متمایزی با سایر مكاتب قبل از او داشت ازاین رو عرفان اسلامی در ۱۴۰۰سال پیش شاخه های گوناگونی داشته كه یكی از برجسته ترین آنها به وسیله ملاحسین قلی آخوند همدانی پدید آمد و شاگردان بسیاری مسیر او را ادامه دادند همینطور این مكتب در سیر تحول و تكامل خود مسیری را به وجود آورد كه به مرحله تأسیس رسید.
صالحی با اشاره به اینكه جریان بوجود آمده توسط آیت الله تألهی در عرفان و اخلاق عملی خصوصیت های مشخصی دارد، اظهار داشت: تعبد به شریعت در مكتب او از جایگاه والایی برخوردار بوده و دغدغه مرحوم ملاحسین قلی همدانی و شاگردانش هم این مهم بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با تاكید بر اینكه تكرار این بزرگداشت ها می توانند راهگشای نسل آینده باشند، اظهار داشت: این كنگره فرصتی برای بازسازی فكری و سلوكی این شخصیت والا به علاقمندان عرفان و بخصوص آیندگان است همینطور تجلیل از بزرگان جدای از تكلیف در نشر علم، الگوسازی برای نسل جوان هم به شمار می آید.
دكتر منصور غلامی با اشاره به اینكه عارفان و عالمان كه جانشینان پیامبران هستند، مانند مشعل هایی می مانند كه راه مردمان عصر خود را روشن می سازند، اظهار نمود: آیت الله تألهی همچون عارفان و عالمان بزرگ است كه در همدان پرتو افكنده و جذبه الهی او دل ها را به هم نزدیك ساخته است.
غلامی همینطور اضافه كرد: دانش، بصیرت و پارسایی سه مورد از خصوصیت های وجودی این عالم برجسته است كه با مراتب معنوی خود از زمانه خویش غافل نبود و همواره با آرمان های انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب هم همگام بود.
امام جمعه موقت تهران هم اظهار نمود: عارف چیزی جز خدا نمی بیند و این انسان دلداده تحت ولایت مطلق خداوند قرار می گیرد وجود عارف بوی خدا می دهد، افرادی كه به این مرحله می رسند یك دفعه جذب خداوند می شوند.
حجت الاسلام كاظم صدیقی با اشاره به اینكه انبیاء كارهای خویش را در چارچوب عبودیت و مأموریت انجام می دادند و خداوند به آنها نظر كرده بود، اظهار داشت: امام(ره) قدرت دین را در فراز تمام قدرت ها قرار دادند همینطور ایمان، قدرت های بزرگ را مهار می كند و تمام قدرت هایی كه كنار هم بودند نتوانستند مقابل انقلاب اسلامی بایستند.
امام جمعه موقت تهران افزود: قدرت های بزرگ سیاسی، مالی و جاسوسی هشت سال تمام تلاش خویش را به كار گرفتند اما امام خمینی(ره) هیچ گاه متزلزل نشدند چون كه به خدا نزدیك شده بودند.
وی با اشاره به اینكه اوج عرفان در كربلا قابل مشاهده می باشد، بیان كرد: كسانی كه خویش را بدهكار دین و ولایت می دانند، عارف هستند.
صدیقی افزود: قدرت ها از جوانان ایرانی كه ولی فقیه به آنها افتخار می كنند، بی اطلاع هستند و علمای ما به مرحله ای رسیدند كه عقل ما برای رسیدن به این مرحله ناتوان است و آیت الله تألهی توانستند به این مرحله برسند.
وی افزود: آیت الله تألهی ولی فقیه را حجتی بر حجت خدا می دانست همینطور این عالم بزرگوار خویش را بر ولی فقیه مقدم نمی شمرد كه این نه تنها یك امر قراردادی در شرع است بلكه نقش تكوینی هم دارد.
امام جمعه موقت تهران در انتها تصریح كرد: كنگره آیت الله تألهی با عظمت برگزار گردید و این اقدام پرارزش ماندگار خواهد بود و آثار خویش را بر آیندگان خواهد داشت.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آیت الله تألهی عالمی بصیر و پارسا بسته هستند Date | 20/12/2019