دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد كاهش ۱۰۰۰ میلیاردی اعتبار فرهنگ در بودجه ۹۹

    Home  /  جشن  /  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد كاهش ۱۰۰۰ میلیاردی اعتبار فرهنگ در بودجه ۹۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد كاهش ۱۰۰۰ میلیاردی اعتبار فرهنگ در بودجه ۹۹ Image

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد كاهش ۱۰۰۰ میلیاردی اعتبار فرهنگ در بودجه ۹۹

به گزارش صد كادو دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به كاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اعتبار حوزه فرهنگی كشور در لایحه بودجه ۹۹ اظهار داشت:  ما نباید در عرصه فرهنگ جرم سازی نماییم، بلكه باید مسئولیت اجتماعی در عرصه فرهنگ تقویت شود.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، دكتر سید رضا عاملی در نشست با معاونین فرهنگی دستگاه ها كه امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با تاكید بر اینكه باید قلمروهای شاخص حوزه فرهنگ را به خوبی شناسایی نماییم، اظهار نمود: ما در حوزه های مختلف همچون حوزه علم و فناوری نیز فاكتورهای قطعی نداریم و معمولا تولید مقاله، پایان نامه به منظور رتبه بندی های علمی بعنوان شاخص مطرح می شود. در صورتیكه بحث نشاط و شادابی در محیط دانشگاهی باید بعنوان یك شاخص كیفی حوزه علم و فناوری به شمار برود.
ایشان سپس اشاره كرد: وقتی از شاخص نشاط و شادابی در محیط دانشگاه ها صحبت می شود، معمولا برگزاری جشنواره های موسیقی، هنر، سینما یا رنگ آمیزی محیط دانشگاهی، فضای سبز و یا مبلمان دانشگاه را بعنوان شاخص در نظر می گیرند. در صورتیكه آنچه كه در شادابی و نشاط این مراكز اهمیت دارد، قراردادهای پژوهشی آن دانشگاه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره كرد: هر دانشگاهی كه قراردادهای پژوهشی گسترده تر داشته باشد، معمولا فضای بانشاط تر و شاداب تری دارند. چونكه این قرادادها موجب ایجاد درآمد دانشگاه شده و نشست ها، سمینارها و كنفرانس های مختلف را می توانند برگزار كنند و دانشگاه توانسته در امتداد ماموریت خود قدمی بردارند.
دكتر عاملی همین طور اشاره كرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان قرارگاه فرهنگی كشور بحث محوری سند مهندسی فرهنگی را در برنامه های كاری خود قرار داد و بر اساس فاكتورهای این سند می توانیم عملكرد و فرآیندهای این حوزه را بسنجیم؛ البته ما هم از نظر نیروی انسانی امكان این سنجش را نداریم و هم اینكه روش درستی به شمار نمی رود كه بخواهیم در دستگاه ها گزارش تهیه نماییم و عملكرد فرهنگی آنها را بسنجیم.
وی افزود: تمامی دستگاه ها باید ضامن تهیه گزارش و سنجش عملكرد فرهنگی خود باشند و در این جهت نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی همفكری و همكاری لازم را انجام می دهد. ضمن اینكه خانواده فرهنگ در كشور پیوند خورده یكدیگر هستند و رابطه بالا و پایین دراین زمینه وجود ندارد. چونكه در این صورت شكننده خواهد بود. به همین جهت همه دستگاه ها باید در این عرصه با یكدیگر همكاری و به اولویت های حوزه فرهنگ توجه نمایند.
بحث حجاب و عفاف از اولویت های فرهنگی جامعه
دكتر عاملی بحث حجاب و عفاف را از اولویت های فرهنگی جامعه دانست و اظهار داشت: رهبری نیز تاكید نمودند كه اگر این قسمت فرهنگ گرفتار چالش شود، به امور دیگر نیز كشیده خواهد شد. به همین جهت بعضی از راهكارهای تحقق آن با قواعد و مقررات صورت می گیرد كه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دراین زمینه چهار مصوبه داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جلسه آخر شورا كه در حوزه عفاف و حجاب برگزار شد، ما مسئولیت تامین حجاب و عفاف را بر عهده وزارت كشور گذاشتیم و این مسئولیت از وزارت ارشاد به وزارت كشور واگذار شد.
دكتر عاملی اشاره كرد: ما در حوزه حجاب و عفاف نباید فقط به قوانین و مقررات تكیه نماییم، بلكه توجه به بخش اقنایی هم لازم است و باید ذهنیت و نگرش جوانان در این عرصه اصلاح گردد.
ضرورت توجه به “فرهنگ مصرف” در جامعه
او همینطور بر لزوم توجه به فرهنگ مصرف در جامعه اصرار كرد و اظهار داشت: هم اكنون بودجه حاصل از یارانه ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان است اما كل بودجه سال ۹۹، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است یعنی دو برابر بودجه كشور ما بودجه یارانه داریم اما به سبب بی توجهی به فرهنگ مصرف خیلی از بودجه ها دراین زمینه هدر می رود و ما برای یك واحد انرژی شش واحد انرژی مصرف می نماییم و اگر به بخش فرهنگ توجه گردد می توانیم شاهد معجزه اقتصادی در كشور شویم.
بگفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ما در سند مهندسی فرهنگی ۱۳ راهبرد تدوین كردیم كه راهبرد هشتم این سند به فرهنگ مصرف مربوط می شود و اگر این حوزه تقویت شود، اعتماد ملی نیز در جامعه شكل می گیرد.
دكتر عاملی اشاره كرد: ما در كشور نیازمند كار جمعی در حوزه فرهنگ هستیم. ما كمیسیون فرهنگی را در شورا تشكیل دادیم و همه دستگاه ها با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور مسئول فرهنگی خودرا به این كمیسیون معرفی می كنند كه مصوبات آن كمیسیون دستور كار ستاد مهندسی فرهنگی می شود.
وی با تاكید بر اینكه تعدد نهادهای فرهنگی در كشور ما یك مسئله است، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۹، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی كشور كاهش یافته است. بااینكه این كاهش منابع به سبب كاهش اعتبار در كشور اتفاق افتاده است.
ضمانت های اجرایی در حوزه فرهنگ مهم است
دكتر عاملی با تاكید بر اینكه سزاوار نیست متولی گری در حوزه فرهنگ داشته باشیم، اظهار داشت: نباید بخواهیم همه كارهای این حوزه را خودمان انجام بدهیم. ضمن اینكه ضمانت های اجرایی در حوزه فرهنگ نیز مهمست و باید دقت كنیم.
وی با تاكید بر اینكه ما نباید در حوزه فرهنگ جرم سازی نماییم، اظهار داشت: باید در این عرصه جرم زدایی داشته باشیم، اما تشویق ها و تنبیه هایی نیز لازم است كه در نظر گرفته شود؛ البته دیوان عدالت اداری می تواند دراین زمینه كمك كننده باشد، اما از جانب دیگر جنبه مسئولیت اجتماعی باید تقویت شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد كاهش ۱۰۰۰ میلیاردی اعتبار فرهنگ در بودجه ۹۹ بسته هستند Date | 10/12/2019