آرزویی كه موزه ها برآورده اش می كنند

    Home  /  جشن  /  آرزویی كه موزه ها برآورده اش می كنند

آرزویی كه موزه ها برآورده اش می كنند Image

آرزویی كه موزه ها برآورده اش می كنند

صد كادو: فعال شدن ۲۵ موزه جدید در كشور از شروع امسال تا كنون را می توان از اقداماتی دانست كه در امتداد برآورده شدن آرزوی مدیر كل موزه های كشور برای ایجاد هزار موزه تا پیش از اختتام كار دولت دوازدهم در جلسات مختلف مطرح كرده است.
در آماری كه اداره كل موزه های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موزه های فعال شده یا در دست راه اندازی در سراسر كشور در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، از تعداد ۲۵ موزه، ۱۵ موزه خصوصی توسط بخش خصوصی، ۹ موزه توسط بخش های غیر وابسته به وازتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دو موزه وابسته به این وزارتخانه اعلام شده اند.
این موزه ها در ۹ استان ِ تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و یزد مختلف این طور معرفی شده اند؛
خانه موزه «انتظامی» كه وسایل شخصی عزت الله انتظامی را به معرض نمایش گذاشته است، موزه «رویا پارك» با موضوعیت “علوم”، موزه «شهاب سنگ های ایران» كه گفته می شود جوان ترین و قدیمی ترین شهاب سنگ شناسایی شده در ایران را در این موزه نمایش داده است، موزه «دخانیات» كه اسناد و مدارك مربوط به كارخانه دخانیات در كشور را در خود دارد، كافه – موزه «لقانطه» با موضوعیت تاریخی و موزه مجازی «هنر كودكـ» با موضوعیت هنر كودكان كه در تهران راه اندازی شده اند.
موزه «عصار خانه شاهی» كه ادوات روغن كشی را نمایش می دهد، موزه «نجوم و سنجش»ِ كاشان كه ادوات نجوم و اندازه گیری در آن به نمایش درآمده و موزه «هنرهای زیبا» كه هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان را در معرض دید قرار داده و موزه «عروسك های محلی» بادرود كه عروسك های محلی این منطقه از استان اصفهان را نمایش داده است.
موزه «تاریخ طبیعی»، موزه «مجسمه آقای ازی محمدی» و موزه «ملت» كه اشیای اهدایی دكتر صالحی را در استان قزوین به نمایش درآورده است.
موزه «بنزین خانه» و موزه «كارآموزان» آبادان كه هر دو موزه در شهرستان آبادان در استان خوزستان، مستندات صنعت نفت را نمایش می دهند.
موزه «مازاری» در تربت حیدریه و خانه موزه «قرآیی» در رشتخوار در خراسان رضوی كه هر دو كاربری مردم شناسی دارند.
موزه تخصصی «كبریت» از آذربایجان شرقی، موزه «عكس و سینما» در شهرستان مشكین شهر استان اردبیل، موزه «تاریخ» شهر بهاباد استان یزد و قنات موزه «قاسم آباد» كه تمدن كاریزی را در همدان نشان می دهند، نیز از موزه های راه اندازی شده در طول سال ۹۸ هستند.
همین طور چهار موزه «پرشین كت» در تهران كه می خواهد تاریخ و نژاد گربه ایرانی را بررسی كند، موزه «چاپ و نشر، تعلیم و تربیت» در شهرستان تبریز استان آذربایجان غربی كه می خواهد تاریخ صنعت چاپ را بررسی كند و دو موزه «هنر» و «ژازه تباتبایی» كه توسط یك مالك در تهران در دست راه اندازی هستند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آرزویی كه موزه ها برآورده اش می كنند بسته هستند Date | 05/10/2019