ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار: حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید تقویت شود

    Home  /  جشن  /  ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار: حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید تقویت شود

ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار: حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید تقویت شود Image

ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار: حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید تقویت شود

به گزارش صد كادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، اظهار داشت: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تقویت شود؛ حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در كشور پیشرفت نداشته است، مدلهای حقوقی و ترمیم های حقوقی تاكنون برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت كرد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا و به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز (سه شنبه ۱۵ مرداد ماه) در آئین گشایش مجتمع شماره ۳۵ شورای حل اختلاف تهران (ویژه فرهنگ، هنر و رسانه) با گرامیداشت یاد شهید صارمی و تبریك روز خبرنگار، اظهار نمود: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه حوزه خاصی از حوزه های اجتماعی هركشور است خصوصاً برای ایران كه یك جامعه خاصی است و پس از انقلاب این مساله بیشتر از پیش شرایط را خاص تر كرده است.
او افزود: نوع نگاه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تمایزات و مزیت هایی را پیدا می كند، تاثیرگذاری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه صرفا محدود به حیطه خودش نیست و تمام جامعه از محصولات آن تاثیر می پذیرند، حوزه هایی چون امنیت، سلامت، رفاه، آموزش و… به نحوی ارتباط با محصولات فرهنگی دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: حوزه فرهنگ نباید ضلعی از زندگی باشد بلكه این حوزه با تمام اجزای زندگی اجتماعی در هم آمیخته است و اگر این حوزه پُرتوان، آرام و خلاق باشد، اساسا در سایر بخش های زندگی اثرات خودرا خواهد گذاشت.
صالحی با اشاره به گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، تصریح كرد: برای گشایش این شورا از سال های گذشته گفت وگوهای مختلفی با همكاران قوه قضائیه داشته ایم تا ساختارسازی ها و مناسبت های اهالی فرهنگ و قوه قضائیه صریح تر شود.
او با اشاره به اینكه «در مورد مسائل قضایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه چند نكته مدنظر است»، اضافه كرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از منظر شخصیتی و منزلتی روحیات خاصی دارند، برخی اقشار جامعه امكان دارد در روابط كاری و نظام ارتباطی خود با قوه قضائیه و پلیس سر و كار داشته باشند و جامعه نسبت به آنها واكنشی ندارد، اما در مورد این قشر حساسیت ها بیشتر است و حضور آنها در بعضی مكان ها امكان دارد سوءبرداشت ها را پدید بیاورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مسیر دادرسی ما در نهاد قضایی به دلیلهای مختلف طولانی است و این مسیر سبب می شود كه در بعضی حوزه ها خصوصاً حوزه فرهنگ، هنر و رسانه كارها در همان ابتدا رها شود و یا مسیر آن پر هزینه باشد، همین امر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را گرفتار اختلالات وسیعی می كند، برای نمونه در حوزه قاچاق كتاب و محصولات هنری گاهی مولف حس می كند اگر بخواهد به مسیر طولانی دادرسی وارد شود زمان بر است یا هزینه آن زیاد است.
صالحی با اشاره به تخصصی شدن حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، اضافه كرد: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با شاخه های وسیع و گسترده ای همراه می باشد، این تكثر موجب تخصصی تر شدن و عمیق شدن این حوزه ها شده است، از منظر دامنه و عمق درونی، این گستردگی نظام عدالت قضایی را به سمت این تكثر و گستردگی می برد، بدین سبب ما حتما به مسیرهای تخصصی تر نیاز داریم كه شأن و منزلت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حفظ شود.
او افزود: ساختار شورای حل اختلاف می تواند به كمك این گستردگی بیاید، گزارشات ریاست محترم قوه قضائیه نشان داده است كه ۳۰درصد پرونده های قضایی در شورای حل اختلاف مرتفع می شود و این بسیار عالی است، بدین سبب با تعامل هرچه بهتر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و شوراهای حل اختلاف جای امید است كه مشكلات سریع مرتفع شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان كرد: در حوزه صنوف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترمیم هایی در دستورالعمل ها و قوانین نیاز داریم، خلاء در این مسائل موجب اختلافات می شود؛ بدین سبب نگاه درست به این موضوعات میتواند با شفافیت اختلافات را برطرف كند، در واقع قوانین درست موجب می شود اختلافات كم شود و قوانین به درستی برای طرفین تنظیم شود، دستورالعمل های صنفی اگر اصلاح گردد می تواند به كاهش اختلافات بینجامد.
صالحی اضافه كرد: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تقویت شود، در واقع حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در كشور پیشرفت نداشته است، مدلهای حقوقی و ترمیم های حقوقی تاكنون برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت كرد.
او درانتها تصریح كرد: حتما نظام ارتباطی اصحاب فرهنگ هنر و رسانه در كنار روابط عاطفی باید به دور از سوءتفاهم باشد، بدین سبب باید به طرف پیش كارشناسی موضوعات رفت و بر طبق سه ضلع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و صنوف فرهنگ، هنر و رسانه می توان داوری عادلانه را رقم زد، هرمقدار كه در نظام كارشناسی صنوف فرهنگ، هنر و رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام قضایی در پست كارشناسی درست عمل نماییم به عدالت نزدیك تر خواهیم شد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار: حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید تقویت شود بسته هستند Date | 15/08/2019