فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

    Home  /  جشن  /  فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر Image

فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

صد كادو: نشست اعلام فراخوان و معرفی طرح راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اجرا شد.
به گزارش صد كادو به نقل از ستاد اطلاع رسانی رویدادهای ترویج كتابخوانی، در نشست اعلام فراخوان و معرفی طرح راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر كه امروز، یكشنبه شانزدهم تیرماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، محمدحسن خوشنویس دبیر علمی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون امور هنری، علی غیاثی ندوشن مدیركل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود غلام پور عضو شورای سیاست گذاری شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انجام شد حاضران به طرح دیدگاه های شان در معرفی و تبیین این طرح پرداختند.
در ادامه جزئیات فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارائه می شود:
متقاضیان شركت باید مدارك لازم را بوسیله پست به «دبیرخانه مركزی شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران» به نشانی تهران، خیابان حافظ، خیابان شهریار، جنب تالار وحدت، ساختمان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبقه دوم ارسال نمایند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرند:
۵۸ و ۰۲۱۸۸۳۱۵۲ و همچنین۰۲۱۶۶۷۳۱۱۱۷
بر طبق فراخوان، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» را با لحاظ اهمیت نگاه آینده محور و آمایشی در جهت توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی، و تقویت و كاربردی سازی زیرساخت های فرهنگی و هنری موجود و پشتیبانی از طرح های خلاقانه برآمده در بسترهای محلی و بومی به اجرا می گذارد. اعضای شبكه شهرهای خلاق در اولویت دریافت مجموعه ای از خدمات، تسهیلات، اعتبارات و منابع قرار می گیرند تا زیرساخت های لازم را توسعه داده و برنامه های معرفی شده را اجرا كنند.
پرونده هر شهر در زمینه های حوزه فرهنگی و هنری كه با همكاری دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری شهر ارائه می شود، مبنای شركت در این طرح است.
برمبنای فراخوان همچون اهداف طرح می توان به این موارد اشاره كرد: كمك به برنامه ریزی برای توسعه پایدار، همین طور كشف، جذب و پرورش فعالیت ها و پیشنهادهای نو، پایدار بومی پشتیبانی از آنها، ساماندهی و بهره گیری از امكانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمركززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت های مردمی در فرهنگ، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و كمك به بهبود كسب وكارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق.
همین طور در توضیح شیوه اجرایی طرح آمده است: در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه ای از دستگاه های فرهنگی و هنری شهرستان تشكیل می شود. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می شود. بعد از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند كرد. هر شهر بعد از امضای فرم های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری مرتبط، آنها را با نامه مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، به دبیرخانه مركزی ارسال می كند. بعد از ارزیابی فرم های رسیده، نمایندگان هر شهر به كارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. بعد از بازگشت گروه آموزش دیده، طرح تفصیلی و پرونده های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند كرد. دبیرخانه مركزی بعد از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبكه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهدنمود.
خاصیت های كلی برنامه های شهرها به شرح ذیل باید باشد:
۱_ برنامه ها، فعالیت ها و اقدام ها بطور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد.
۲_برنامه ها باید متناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی باشد.
۳_ تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد.
۴_ از مشاركت مردمی و پشتیبانی شركت های بزرگ تجاری، كارخانه ها و دستگاه های اجرایی برای تأمین هزینه ها و سرمایه گذاری برخوردار باشد.
۵-قابلیت الگوبرداری داشته باشد.
۶- در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و كیفی باشد.
۷- قابلیت و ضمانت اجرایی داشته باشد.
۸- برآورد كلی از هزینه های برنامه ها داشته باشد. در برآورد مالی به شیوه های تأمین منابع، اصول بهره وری و راه های بیشترین اثرگذاری اشاره شود.
۹_جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری دقیقی را عرضه نماید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای فراخوان راه اندازی شبكه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بسته هستند Date | 11/07/2019