حمیدرضا حافظی ارائه كرد؛ كارگاه فیلمنامه نویسی در جشنواره پویانمایی، قصه ها درون ما هستند

    Home  /  جشن  /  حمیدرضا حافظی ارائه كرد؛ كارگاه فیلمنامه نویسی در جشنواره پویانمایی، قصه ها درون ما هستند

حمیدرضا حافظی ارائه كرد؛ كارگاه فیلمنامه نویسی در جشنواره پویانمایی، قصه ها درون ما هستند Image

حمیدرضا حافظی ارائه كرد؛ كارگاه فیلمنامه نویسی در جشنواره پویانمایی، قصه ها درون ما هستند

به گزارش صد كادو حمیدرضا حافظی فیلمنامه نویس آثار سینمایی در كارگاه فیلمنامه نویسی یادزهمین جشنواره پویانمایی تهران عنوان نمود كه قصه ها در درون ما هستند.

 به گزارش صد كادو به نقل از مهر، بامداد امروز ۱۴ اسفندماه كارگاه فیلمنامه نویسی حمیدرضا حافظی در خلال یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار گردید.
حمیدرضا حافظی در ابتدا از هنرجویان این كارگاه خواست كه بر مبنای تصاویری كه روی مانیتور نقش می بندد قصه ای بسازند كه هر یك از آنها به انجام این كار پرداختند.
بعد از آنكه چند هنرجو قصه خویش را خواندند، حافظی اظهار داشت: ما در گام اول به صورت ناگهانی و بدون اینكه به مناسبات تصویر دقت كنیم، باید قصه ای بسازیم و در گام دوم با فكر بیشتر به آن سر و شكل بیشتری بدهیم.
سپس رو به هنرجویان بیان كرد: تلاش كنید قصه های درونی خویش را بنویسید ما قرار نیست به صورت استدلالی به این تصاویر نگاه نماییم ازاین رو باید با دیدن این تصاویر هر آنچه را كه در ابتدا به ذهنمان رسید، بیان نماییم.
حافظی در ادامه با نمایش یك تصویر دیگر از هنرجویان خواست كه هركسی داستانی برای آن بسازند.
هفت دقیقه فرصت دارید!
در ادامه وقتی چند هنرجو قصه خویش را خوانند، حافظی درباره بیان آنها اظهار نمود: این كاری كه شما انجام می دهید در واقع یك تمرین بیان شفاهی است كه برخی سرمایه گذاران برای ساخت آثار به صورت جدی بر آن تاكید دارند. برای مثال چند دقیقه به یك فیلمساز وقت می دهند تا خودش و اثرش را معرفی نماید. از همین رو او باید در نهایت در هفت دقیقه، قصه خویش را به گونه ای بیان كنید كه نظر سرمایه گذار جلب شود به یاد دارم یك مرتبه من این دوره را زیر نظر جن میلر گذارندم و این شانس را داشتم طرح من جزو ۱۸ طرح برتر از بین هفتاد طرح باشد. در واقع من این شانس را داشتم در این نشست پیچینگ كنم و این تجربه به درد من خورد هرچند من آن زمان سی سال تجربه داشتم ولی همین جلسه بسیار برایم مفید واقع شد ازاین رو بیان شفاهی یك هنر است و اگر این مورد را تمرین نماییم قصه ما بهتر جلوه می كند.
این مدرس عنوان كرد: در پیچینگ های بین المللی حتی افرادی وجود دارند كه پول می گیرند و داستان فیلمسازان را به صورت شفاهی بیان می كنند چون این یك هنر است.
در ادامه وقتی چند هنرجو قصه های خویش را با یك بیان خوب ارائه دادند، حافظی اظهار نمود: من از توانایی های شما لذت می برم و حقیقتاً قابلیت های شما جهانی است. همانطور كه گفتم بیان شفاهی بسیار مهم می باشد ازاین رو وقتی تمام قصه را از روی كاغذ بخوانید نشانی از عدم اعتماد به نفس در شما دیده می شود در پیچینگ باید نیم نگاهی به یادداشت هایمان داشته باشیم و بهتر است تیتر موضوعات نوشته شود و با نگاه به آنها بقیه قصه روایت شود. درهمین باره باید بگویم قصه های تان را رو به من نخوانید بلكه رو به هنرجویان دیگر بخوانید تا تمرینی هم برایتان باشد.
تصاویر بهانه هستند
وی در ادامه درباره هنرجویی كه حین گوش دادن به قصه ها، نقاشی كشیده بود، اظهار داشت: این كارها خلاقیت است و می شود از این كارها بیشتر انجام داد.
حافظی درباره قصه هایی كه عرضه می شد، اظهار نمود: این تصاویر بهانه است چراكه این قصه ها در درون ما بوده اند ولی هیچگاه ننوشته ایم.
در آخر این كارگاه نوبت به گروه آخر از هنرجویان برای ارائه قصه شان رسید كه زمان كمتری در اختیار داشتند. حافظی در این بخش اظهار داشت: این خودش یك مهارت است كه بتوانید در یك زمان كوتاه موضوعات را بیان كنید.
وی سپس در بخش دیگر از صحبت هایش درباره لزوم تشویق هنرمندان اظهار داشت: برای من عجیب است كه مدیران متوجه نمی شوند باید هنرمندان را تشویق كنند در حالیكه تشویق در روحیه همه موثر است.
این مدرس در ادامه درباره سخن یكی از هنرجویان كه گفت هنرمندان بیشتر نیاز به حمایت دارند تا تشویق، اظهار نمود: تشویق هم می تواند مالی و هم معنوی باشد اما دوستان حتی از این نوع تشویق هم خودداری می كنند.
وی در انتها بیان كرد: در كارگاه بعدی هم همین شیوه را ارائه می دهیم و امیدوارم طراحی قصه را ادامه بدهید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای حمیدرضا حافظی ارائه كرد؛ كارگاه فیلمنامه نویسی در جشنواره پویانمایی، قصه ها درون ما هستند بسته هستند Date | 05/03/2019