سعید صادقی با مهر مطرح كرد؛ عكسی كه شهید همت بانی ثبت آن شد، نقطه عطفی در عكاسی جنگ

    Home  /  جشن  /  سعید صادقی با مهر مطرح كرد؛ عكسی كه شهید همت بانی ثبت آن شد، نقطه عطفی در عكاسی جنگ

سعید صادقی با مهر مطرح كرد؛ عكسی كه شهید همت بانی ثبت آن شد، نقطه عطفی در عكاسی جنگ Image

سعید صادقی با مهر مطرح كرد؛ عكسی كه شهید همت بانی ثبت آن شد، نقطه عطفی در عكاسی جنگ

صد كادو: عكاس باسابقه دفاع مقدس سپس فروش ۷۵ میلیون تومانی عكسی كه از فتح خرمشهر گرفته بود در دهمین حراج تهران، خاطرات و نكاتی را درباره این تصویر بیان نمود.

سعید صادقی از عكاسان و فیلمبرداران باسابقه دوران دفاع مقدس سپس آن كه عكس «فتح خرمشهر» وی در دهمین حراج تهران به قیمت ۷۵ میلیون تومان فروخته شد و در قیاس با رقم بیشینه درنظر گرفته شده برای آن، شگفتی ساز شد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: شاید جالب باشد بدانید كه من تازه شب گذشته از راه تماس یكی از دوستانم متوجه شدم كه عكس «فتح خرمشهر» به این موفقیت دست پیدا كرده و به همین جهت اصلا فكر نمی كردم فضای كار به این گونه هدایت شود كه این عكس در كنار آثار دیگر همكارانم در حوزه جنگ با استقبال مجموعه دارها مواجه شود.
وی اضافه كرد: البته من دلیل اصلی این مساله را بدون هیچ گونه جانبداری شخصی، مدیون مدیریت حراج می دانم كه اساسا اقتصاد هنر را خوب می شناسد. این نوع دیدگاه به اعتقاد من در روح بی جان هنرمندی كه فقط در اصطلاح واژه هنرمندی را یدك می كشد به مثابه تزریق خونی می ماند كه ربطی هم به سیاست و سیاسی بازی ندارد.
صادقی با اشاره به عرضه آثار در رابطه با دفاع مقدس در حراج تهران افزود: این یك اتفاق بسیار خوبی است كه چنین آثاری می توانند در كنار آثار هنرمندانی چون منیره فرمانفرماییان و عباس كیارستمی كه آوازه جهانی دارند، قرار بگیرند. این كارها در نگاه من حضور در یك سكوی مهم در حوزه اقتصاد هنر است كه موجب دمیدن روحی تازه در كالبد انسان های فراموش شده جنگ میگردد. این كارها اساسا موجب میگردد كه برندهای دیگر دنیا تا حدی با سوژه مهم دوران دفاع مقدس و هنرمندانی كه در این عرصه نیازمند تزریق حركتی نو در این زمینه هستند به دنیای خارج از ایران باز معرفی شوند؛ كاری كه مدیریت سیاسی توان آنرا ندارد و به سبب كمبود آگاهی لازم در این زمینه تابحال نتوانسته معرف خوبی برای عكاسان جنگ باشد. باور كنید برای خود من هم عجیب بود كه بالاخره مدیریت یك بدنه مهم هنری عكس جنگ را باز وارد رویداد مهمی چون حراج تهران می كند.
نقطه عطف برای عكاسی جنگ
سعید صادقی با اشاره به نحوه مدیریت حراج تهران برای ورود آثار عكاسی در رابطه با حوزه جنگ اظهار نمود: آثار من به مدت سه سال است كه در حراج تهران حضور دارد، اما اتفاق روز گذشته اساسا نقطه عطفی برای عكاسی جنگ طی سال های اخیر است كه مدیریت هنری در آن تلاش نموده كه می توان با این حركت جامعه هنری را حركت داد. به هر صورت عكس من در گوشه ای افتاده بود اما خوشحالم كه با این حركت یك عكس از دوران دفاع مقدس زنده شد. این اتفاق می تواند ثابت كند كه عكاسی جنگ در ایران زاویه جهانی دارد و در زمانی كه كشورهای عربی در حوزه های مختلف اهتمام در القای مركزیت قرار دادن فعالیت های فرهنگی و ورزشی دارند این حضور امتیازی است كه نباید آنرا از دست داد. حالا سوژه جنگ آرام آرام وارد میدان های مهم اقتصاد هنر شده و البته مشخص است كه این حركت باز آهسته به جلو هدایت میگردد. حركتی كه بالقطع آینده درخشانی پیش روی آن است.
این عكاس پیشكسوت جنگ در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جزئیات محتوایی و فنی عكس «فتح خرمشهر» توضیح داد: چاپ عكسی كه در حراج تهران ارائه شد بیشتر از ۱۰ میلیون تومان هزینه داشت و طبق نظر كارشناسان چاپ این عكس تا ۲۰۰ سال بعد هم عمر مفید خواهد داشت. این عكس به اعتقاد من در حدی می تواند مهم باشد كه تلاش نموده از حالت رومانتیك بودن و مصادره ای خارج و دوباره در جامعه دیده شود. این عكس بیان كننده نقش یك ملت در دوران هشت سال دفاع مقدس است؛ این مساله به اعتقاد من برجسته تر از خودِ عكس است كه باید بیشتر به آن توجه گردد.

قابی كه آغازین بار با غم و اضطراب در دوم مهر ماه ۵۹ ثبت گردید
این عكاس دفاع مقدس درباره خاطره ثبت این تصویر هم اظهار داشت: این عكس برای من صحنه بسیار شیرینی بود كه خلق آنرا مدیون ابراهیم همت می دانم. جالب است بدانید چنین قابی ۲ مهر سال ۵۹ در همین صحنه با تعداد اندكی رزمنده گرفته شد كه در آن تراژدی، غم و اضطراب كاملا مشهود بود. اما چند ماه پس از خلق این عكس بود كه ابراهیم همت در منطقه تنومه كه ۱۰ كیلومتر با خرمشهر فاصله داشت من را سوار موتور كرد و دوباره به مسجد خرمشهر رساند.
سعید صادقی افزود: در لحظاتی وارد این صحنه شدم كه هنوز خرمشهر به صورت كامل آزاد نشده بود و می دانم همین تعداد رزمندگانی كه ساعت یك ربع به ۸ بامداد روز سوم خرداد در این عكس ثبت شدند تا ساعت ۱۹ بعدازظهر كه خبر رسمی آزادی خرمشهر اعلام شد، به شهادت رسیدند و دقیقاً در این اوضاع و احوال بود كه با وجود آتش سنگین توپخانه دشمن در طول راهی كه ابراهیم همت همراهم بود از من خواست تا این لحظه شادی را ثبت كنم. ماجرایی كه احمد متوسلیان باز در جریان آن بود.
صادقی در بخش پایانی صحبت های خود بیان كرد: این عكس به معنا و مفهوم مطلق كلمه دربرگیرنده غرور ملی است كه عكاس در آن كمترین نقش را دارد. این عكس نفس همه ملت ایران است كه بیان كننده نشاط ملی برای رسیدن به یك پیروزی ملی بود. این عكس اساسا در مقابل جایی چون حراج تهران ادعایی برای نگاه زیبایی شناسانه ندارد و من می دانم كه مدیریت هنری حراج، به تاریخی بودن عكس كه در آن زمان معرف وحدت ملی بود اهمیت داده است. موضوعی كه باید خیلی بیشتر از این ها به آن توجه داشته باشیم.
دهمین حراج تهران در حالی شب گذشته با مجموع فروش ۳۴.۴ میلیارد تومان برگزار گردید كه فروش ویژه دو عكس سعید صادقی و محمد فرنود از خرمشهر جنگ زده، از اتفاقات شگفتی ساز این رویداد بود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای سعید صادقی با مهر مطرح كرد؛ عكسی كه شهید همت بانی ثبت آن شد، نقطه عطفی در عكاسی جنگ بسته هستند Date | 12/01/2019