جاذبه ای به نام توالت!، تصاویری از توالت های برتر جهان

    Home  /  جشن  /  جاذبه ای به نام توالت!، تصاویری از توالت های برتر جهان

جاذبه ای به نام توالت!، تصاویری از توالت های برتر جهان Image

جاذبه ای به نام توالت!، تصاویری از توالت های برتر جهان

صد كادو: «توالت» یا به عبارت مصطلح در كشورمان «سرویس بهداشتی» درحالی سال ها است به مهم ترین چالش سفر در ایران بدل شده و گره كوری به همه راهكارهای آن زده شده كه جهان آنرا به یك دانش و حتی جاذبه ای برای گردشگری تبدیل نموده است و برای ترقی آن، هر سال بهترین توالت ها را معرفی می كند.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، حمیرا محب علی، پژوهشگر و كارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی به بهانه روز جهانی توالت به اهمیت آن در نگاه جهانی پرداخته و به دیدگاه ها، رویدادها و هویت جدیدی كه در این باره شكل گرفته، اشاره كرده و نوشته است: “توالت مهمتر از آن چیزی است كه فكر می كنید. ” این عبارت كلیدی را در سایت سازمان جهانی توالت می توان مشاهده كرد. بله سازمان جهانی توالت. حالا چرا این قدر توالت اهمیت دارد؟
۴.۵ میلیارد نفر در جهان از توالت مناسب استفاده نمی كنند.
۱.۸ میلیارد نفر در جهان از آبی استفاده می نمایند كه فاضلاب در آن نشت می كند.
۸۹۲ میلیون نفر از مردم جهان از فضای باز برای توالت استفاده می نمایند.
سازمان ملل متحد در اهداف هزاره سوم (در تشریح بند ۶ اهداف ۱۷ گانه) می گوید كه هر انسانی باید تا سال ۲۰۳۰ به توالت مناسب و بهداشتی دسترسی داشته باشد. این سازمان معتقد می باشد كه اگر در توالت به اهدافش نرسد، مجموعه اهداف توسعه پایدار شكست خواهد خورد!
علاوه بر آمار ذكر شده، سالانه هزاران كودك در اثر بیماری های ناشی از نبود توالت بهداشتی فوت می كنند در حالیكه این مرگ و میر قابل پیشگیری است. توالت های پاك و ایمن هم برای دختران به خصوص در مدارس از اهمیت برخوردار می باشد.
از طرفی سازمان جهانی توالت معتقد می باشد كه هر یك دلاری كه صرف توالت بهداشتی می شود، ۴.۶ دلار هزینه مراقبت های بهداشتی را می كاهد.

چهره جهانی توالت
این كارشناس ارشد گردشگری در ادامه این یادداشت كه در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «سازمان جهانی توالت در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و از آن پس این روز را روز جهانی توالت نامیدند. اولین نشست جهانی توالت هم همان روز در سنگاپور برگزار گردید و تا كنون ۱۵ اجلاس جهانی برای توالت در سراسر دنیا برگزار شده است.
تعجب نكنید اگر بگوییم به غیر از روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت و اجلاس جهانی توالت، یك كالج بین المللی توالت هم وجود دارد كه تا كنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده اند. این كالج در سال ۲۰۰۵ در هند شكل گرفت و فارغ التحصیلان آن دوره های آموزشی آب، شست وشو، اكوسیستم، مدیریت سیستم های فاضلاب و… را گذرانده اند.
از این ها كه بگذریم توالت بر مبنای اطلاعات سازمان جهانی متبوع آن ۱۲ نوع دارد. از توالت های سرپایی گرفته تا توالت هایی برای نشستن، برای چرت زدن و توالت های هوشمند و فوق هوشمند كه مجموعه ای از امكانات ماساژ، شست وشو، گرم كننده محل نشستن، گرم كننده پا، فلاش اتوماتیك، كنترل از طریق دور، قابلیت نظافت و ضدعفونی خودكار توالت، شستشوی اضطراری هنگام قطع برق، چراغ برای شب با قابلیت بلوتوث و استفاده از Mp۳ را دارد و قیمت آن بیشتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت است.
به غیر از این ۱۲ مدل، رقابت در دنیای گردشگری بر سر توالت هایی است كه نه یك سیستم رفاهی بلكه خود جاذبه هایی هستند كه سیستم های رفاهی می تواند در كنارشان شكل بگیرد.

توالت و طبیعت
شعار سال ۲۰۱۸ روز جهانی توالت چنین است: «When Nature Calls» و مبحث آن ارتباط تنگاتنگ توالت و طبیعت را نشان داده است. این یعنی این كه طبیعت ما را فرا می خواند تا توالت های بهداشتی بسازیم كه نه تنها اكوسیستم های طبیعی را تهدید نمی كنند بلكه بتوانند به احیای آن هم كمك كنند.
مثلا توالت های صحرایی می توانند پسماندها را به كود تبدیل كنند و برای احیا كشاورزی كمك كنند. تالاب های ناشی از فاضلاب ها هم می توانند آب را فیلتر كنند و از ورود مستقیم فاضلاب به آب های جاری جلوگیری نمایند. (نمونه ای از این توالت ها در كمپ ۴۳۵۰ متری مسیر جبهه شمال شرقی قله دماوند ایران هم وجود دارد كه توسط بخش خصوصی مستقر شده و وجود آن با عنایت به اهداف زیست محیطی تحسین توریستهای خارجی را برانگیخته است.)
سازمان جهانی توالت می گوید كه “وقتی طبیعت شما را فرا می خواند، پاسخ دهید و امروز هر كجا هستید و هركاری انجام می دهید به توالت فكر كنید. راه هایی برای بهداشتی شدن توالت ها پیدا كنید. پوسترهای ما را منتشر كنید و هر كجا كه هستید، یك رویداد در زمینه توالت با شعار Think Natural، Act Global برگزار كنید و آنرا به آدرس www.worldtoiletday.info/wtd2018/event بفرستید و بگویید كه امروز چه كارهایی در زمینه توالت انجام داده اید.

توالت هایی كه جاذبه اند
توالت و گردشگری ارتباطی تنگاتنگ با یكدیگر دارند، گاهی توالت خودش جاذبه گردشگری می باشد. از این رو چند سالی می گردد كه مسابقه ای جهانی برای انتخاب بهترین توالت در جهان برگزار می گردد. امسال این مسابقه ۶ برنده داشت كه در زمینه طراحی، مزیت اقتصادی، بهترین موقعیت، بهترین تجربه، بهترین دسترسی و مهیج ترین توالت با هم رقابت كردند.
مبحث توالت و بویژه از نوع عمومی آن به ظاهر موضوعی ساده ای شمرده می شود اما واقعیت آن است كه برای خودش دارای دانش و تخصص، هنر و خلاقیت و مدیریت صحیح است. این كه این سوژه صاحب انجمن و روز جهانی و كالج تخصصی و مجمع بین المللی است نشان داده است دنیا تا چه حد در تمام زمینه ها در حال نوآوری و البته تخصصی شدن است و دیگر نمی توان همه دانش ها را در افرادی معدود، خلاصه كرد. این كه همه چیز را همگان می دانند اصطلاحی قابل تعمیم به كل جهان است.
دنیا درحالی در مقوله توالت تا این حد پیشرفت داشته كه حتی به دستمال توالت هوشمند هم فكر می كند، ولی ما هنوز بر در و دیوار توالت های بین راهی برای یكدیگر شماره تلفن می نویسیم. »
توالت برتر سال ۲۰۱۸ كه جایزه بهترین طراحی را دریافت كرده
این توالت در طبقه دوم مركز علوم ساسكاچوان در كانادا قرار دارد. كف و دیواره های آن شیشه ای است
و همراه با صدای پرنده ها عمق جنگل را می توان در آن حس كرد. هركجا لازم بوده دیوار پوشیده باشد
از تصاویر عكاس كانادایی معروف مناظر جنگل به نام Todd Mintz استفاده شده تا فضای جنگل را تداعی كند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای جاذبه ای به نام توالت!، تصاویری از توالت های برتر جهان بسته هستند Date | 20/11/2018