پاسخ بنیاد بازی كامپیوتری به برخی موارد مطرح شده در مجلس

    Home  /  جشن  /  پاسخ بنیاد بازی كامپیوتری به برخی موارد مطرح شده در مجلس

پاسخ بنیاد بازی كامپیوتری به برخی موارد مطرح شده در مجلس Image

پاسخ بنیاد بازی كامپیوتری به برخی موارد مطرح شده در مجلس

صد كادو: بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در متنی به برخی موارد مطرح شده كه به تازگی در ارتباط با این بنیاد در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، پاسخ داد.
روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی موارد و ادعاهایی ضد بنیاد ملی بازی های كامپیوتری توسط یكی از نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در قالب پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شد كه بر همین مبنا بنیاد ملی بازی های كامپیوتری خویش را موظف می داند به ادعاها و ابهامات مطرح شده پاسخگو باشد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، در متن ارسالی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری آمده است: « در بخش های عمده ای از صحبت های مطرح شده شاهد تاكید بر اساسنامه بنیاد ملی بازی های كامپیوتری و وظایف نظارتی و حمایتی این نهاد بودیم. با وجود ادعای مطرح شده در خصوص بی توجهی بنیاد به وظایف نظارتی و قانونی اش، چنین ادعایی با هیچ یك از شواهد موجود هم خوانی ندارد.
بنیاد ملی بازی های كامپیوتری برپایه وظایف نظارتی تصریح شده در اساسنامه اش بر تمامی حوزه های در رابطه با تولید، تامین، واردات، صادرات و بازی های ویدیویی و كامپیوتری نظارتی فراگیر را اعمال كرده است و شرح شفاف و همراه با جزئیات عملكرد این نهاد هر ساله در قالب نمایه عملكرد بنیاد انتشار یافته و می گردد كه اتفاقا این نمایه عملكرد در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم قرار می گیرد. مروری بر همین گزارش ها نشان داده است بنیاد ملی بازی های كامپیوتری از سال ۱۳۹۳ تا كنون بیشتر از ۱۸۷۷ مركز فروش و گیم نت را در تهران و بیشتر از ۲۲۱ واحد فروش و گیم نت را در شهرستان ها شناسایی و بازرسی كرده است. در همین بازه زمانی بیشتر از ۱۱۰۰ واحد در تهران و شهرستان ها مورد عملیات بازرسی قرار گرفته اند كه حاصل آنجمع آوری بیشتر از یك میلیون و صد هزار بازی غیرمجاز بوده است.
در راستای عمل به وظیفه نظارت و ارزشیابی محتوایی بازی ها هم صرفا از سال ۱۳۹۳ تا كنون بیشتر از ۲۶، ۷۰۰ عنوان بازی در پلت فرم های مختلف رده بندی سنی شده اند. در حالیكه در این بازه زمانی بیشتر از ۶۵۰۰ مجوز انتشار بازی صادر شده حتی یك مورد بازی خلاف شئونات و ارزش های فرهنگی، ملی و دینی كشورمان از بنیاد ملی بازی های كامپیوتری مجوز دریافت نكرده و در بخش بازی های موبایلی ایرانی و خارجی هم ممیزی بعد از نشر انجام می گردد كه بعد از یك هفته از انتشار بازی بر عناوین اعمال می‎ شوند. چنین اقداماتی سبب شده شاهد عرضه رسمی هیچ عنوان غیرمجازی نباشیم.
گرچه در تمامی حوزه هایی كه دستگاه های دولتی بر آن نظارت دارند سطح محدودی از كالاهای قاچاق یا غیرمجاز به شكل زیرزمینی معامله می شوند اما فعالیت پیگیرانه بنیاد در حوزه نظارت بر تولید، توزیع و نشر بازی های كامپیوتری سبب شده هیچ عنوان غیرمجازی در ویترین فروشگاه های سراسر كشور در دسترس نباشد. فعالیت های بنیاد به بازار فیزیكی محدود نبوده و گزارش بیشتر از ۱۹، ۰۰۰ لینك مجرمانه به كمیته تعیین مصادیق مجرمانه نشان از نظارت دائمی این نهاد بر فضای مجازی دارد.
نماینده محترم در سخنان خود سیستم رده بندی سنی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری را مورد پرسش قرار داده و آنرا «من درآوردی» توصیف می كند.
در شرایطی كه سیستم های رده بندی سنی دقیق و علمی در خیلی از اركان نظارتی كشور مورد استفاده قرار نمی گیرند، سیستم رده بندی سنی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری بعنوان یكی از سامانه های پیشرو در كشور حاصل سال ها تحقیق علمی و كارشناسی است. این سیستم با تاكید بر نظریه های علمی روز و با همراهی اساتید حوزه های علوم و معارف اسلامی، علم روانشناسی و علم جامعه شناسی تدوین شده است. شرح شیوه تدوین و اساتیدی كه در تدوین نظام ESRA همكاری داشته اند در مقاله ای مجزا جهت مطالعه بیشتر انتشار یافته است. نظام رده بندی ESRA نه تنها من درآوردی نیست بلكه تنها نظام رده بندی بازی های كامپیوتری در خاورمیانه است كه ما باید به آن افتخار نماییم.
در همین رابطه، در سخنان نماینده محترم به دو نكته دیگر درباب سیستم رده بندی سنی اشاره شده است. در یكی از این موارد عدم توجه ۴۷ درصدی بازیكنان به سیستم رده‎ بندی سنی كه در پژوهش های بنیاد ملی بازی های كامپیوتری منعكس شده مورد انتقاد قرار گرفته كه در پاسخ باید اشاره نماییم كه عدم توجه ۴۷ درصدی بازیكنان سراسر كشور به سیستم رده بندی سنی نشان دهنده ضعف این سیستم نیست. در درجه اول توجه بیشتر از ۵۰ درصد از بازیكنان به رده بندی سنی خود یك دستاورد مهم و پرارزش تلقی می گردد. از جانب دیگر باید به این نكته هم توجه داشت كه خیلی از بازی های محبوب و پراستفاده در كشور بازی های موبایلی هستند كه اساسا رده بندی سنی چالش برانگیزی ندارند و سهم قابل توجهی از درصد گزارش شده به علت وجود همین بازی ها در آمار مورد بررسی است. این در شرایطی است كه توجه به رده بندی سنی در كلان شهری چون تهران كه در آن كنسول های بازی محبوبیت قابل توجهی دارند و عناوین با رده بندی سنی بالاتر بیشتر مورد استفاده بازیكنان قرار می گیرد با افزایشی چشم گیر روبرو بوده. طبق جدیدترین گزارش معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در گزارش «تهران، شهر بازی» توجه به رده بندی سنی در تهران ۶۱ درصد گزارش شده است. درصد بالایی كه با تلاش گسترده بخش های مختلف فرهنگی فعال در این حوزه همچون بنیاد ملی بازی های كامپیوتری حاصل شده است. بدین سان سیستم رده بندی سنی چه به لحاظ ماهیت و چه به لحاظ كاركرد كاملا پیشرو بوده و عملكرد موثری داشته است. هر چند بنیاد ملی بازی های كامپیوتری از عدم همكاری مناسب سازمان های فرهنگی همچون صدا و سیما و شهرداری در زمینه فرهنگ سازی بیشتر نظام رده بندی گلایه مند است.
در بخشی دیگر از سوال نماینده مشهد و كلات به پرسشنامه خوداظهاری رده بندی سنی بازی های موبایلی اشاره شده و این پرسشنامه بعنوان مرجع صدور مجوز در نظر گرفته می گردد. شایان ذكر است كه این پرسشنامه خوداظهاری ابدا به معنای صدور مجوز برای یك عنوان نیست و صرفا خوداظهاری بازی ساز درباره بازی و راهنمایی بنیاد به بازی ساز درباره رده بندی سنی احتمالی بازی بر اساس همان خوداظهاری است.
همچنین این پرس شنامه مقرر است در ماركت های دیجیتال درج شده و قبل از نمایش پرسشنامه بازی ساز باید تعهدنامه ای را تایید كند. نتیجه ی این پرسشنامه كه مختص بازی های موبایلی ایرانی است، نهایی نبوده بلكه بعد از تعیین رده سنی، نظام رده بندی ESRA باردیگر بازی را بررسی می كند و در صورتیكه هر یك از این خوداظهاری ها با محتوای واقعی بازی همخوان نباشد، اقدامات لازم برای حذف بازی از فروشگاه های بازی های موبایلی به سرعت صورت خواهد گرفت یا رده ی صحیح جایگزین می گردد. از جانب دیگر برخلاف سخنان نماینده محترم، فرم خوداظهاری برای هیچ عنوانی كه دارای محتواهای غیرمجاز باشد رده ‎بندی سنی پیشنهاد نمی نماید. این مورد همین حالا به شكل آنلاین قابل ارزیابی است و در ویدیوی زیر هم كاملا مشهود است:
https: //www.ircg.ir/s/۴۱۲

نماینده محترم در سخنان خود اشاراتی انتقادآمیز به سهم بازی های خارجی از بازار نرم افزار كشور دارد. در زمینه حضور بازی های غیرایرانی در كشور و سهم ۸۶ درصدی آن ها از بازار نرم افزار كشور (براساس گزارش نمای باز ۹۶)؛ باید به این نكته توجه داشت كه اتفاقا این گزارش نشان دهنده فعالیت های حمایتی ثمربخش بنیاد در حوزه تقویت بازی سازان و صنعت بازی داخلی است. در حالیكه سهم بازی های ایرانی از بازار نرم افزار كشور در گذشته سهم اندكی بوده و بر اساس گزارش نمای باز در سال ۹۴ حدود ۱۱ درصد این بازار در اختیار بازی های داخلی بوده است ظرف دو سال قبل با رشد در این بخش سهم بازی های بومی به ۱۴ درصد از كل بازار نرم افزار كشور رسیده است.
متاسفانه در سخنان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شاهد كم توجهی به دستآوردهای ارزشمند بازی سازان كشور هم بودیم به شكلی كه ایشان افزایش سهم بازی های ایرانی از بازار را به علت وجود عناوینی می دانند كه از بازی های خارجی الگو گرفته اند یا ضدارزش ها را تبلیغ می كنند. نگاهی به عناوینی كه بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در سال های گذشته از آن ها حمایت كرده و در جشنواره های خارجی هم مورد توجه قرار گرفته اند نشان دهنده تلاش بازی سازان ایرانی در جهت نمایش ارزش های فرهنگی كشور و حمایت های بنیاد از چنین عناوینی است. بازی محبوبی چون كوییز آو كینگز با بیشتر از ۸ میلیون كاربر كه در لیگ بازی های كامپیوتری امسال هم حضور داشت و بیشتر از ۵۰۰۰ هزار كاربر را به محل حضور مسابقات كشاند، از عناوین ارتقادهنده دانش و فرهنگ عمومی جامعه است.
بازی قصه بیستون كه از درونی ترین عناصر فرهنگی و ادبی كشور الهام گرفته، برپایه قصه شیرین و فرهاد تولید شده است و ایران را در سطح جهانی نمایندگی می كند یا بازی موفق انگاره كه معماری ایرانی-اسلامی را در مجامع و جشنواره های بین المللی نمایندگی می كند صرفا چندین مورد از بازی های ایرانی فاخری هستند كه در سال ها گذشته تولید شده و مورد حمایت بنیاد ملی بازی های كامپیوتری قرار گرفته اند. حتی بازی های ایرانی كه بعنوان بازی های مورد دار در مجلس شورای اسلامی از آن ها نام برده شد، بازی های موفق و باكیفیت ایرانی هستند و نباید زحمت بازی سازان ایرانی را این چنین زیر سوال برد.
در آخر ادعایی هم درباره عدم شفافیت مالی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری مطرح شده كه حقیقتا تعجب برانگیز است. بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در سال های گذشته یكی از شفاف ترین سازمان های كشور بوده و خود در حوزه شفاف سازیِ عملكرد مالی اش پیشرو بوده است. بنیاد طی گزارش های مختلف به شكل منظم اطلاعات مربوط به هزینه های حمایتی، هزینه های در رابطه با رویدادها و حوزه های مختلف فعالیتش را منتشر نموده و از گردش آزاد اطلاعات و شفافیت هر چه بیشتر استقبال كرده و می كند. صحبت های مطرح شده از جانب آقای پژمانفر مربوط به گزارش سال ۹۱ مركز پژوهش های مجلس است كه بعد از گذشت سال ها از حیث اعتبار خارج است.
این بنیاد، نمایه عملكرد خود در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ را در دی ماه سال ۱۳۹۶ منتشر نموده است. لیست حمایت های بنیاد ملی بازی های كامپیوتری از سال ۸۷ تا ۹۶ به همراه نمایه عملكرد سال ۱۳۹۶ در گزارشی جداگانه در خردادماه سال ۱۳۹۷ انتشار یافته و گزارش هزینه كرد و درآمد برگزاری رویدادها و نمایشگاه ها از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ هم تیرماه امسال در دسترس عموم قرار گرفته است. تمامی این گزارش ها همین حالا در وب سایت بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در دسترس قرار دارد و قابل بررسی است. در همین راستا گزارش حسابرسی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در سال ۹۶ هم منتشر در آینده نزدیك منتشر می گردد.
همچنین بنیاد ملی بازی های كامپیوتری همچون سایر سازمان ها و نهادهای دولتی مورد بازرسی منظم قرار می گیرد و هم اكنون هم بازرسی كل كشور در بنیاد مستقر بوده و در حال بررسی تمامی اسناد مالی این بنیاد است.»

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پاسخ بنیاد بازی كامپیوتری به برخی موارد مطرح شده در مجلس بسته هستند Date | 19/10/2018