پیمان بزرگ نیا به مهر گفت: جشنواره لیلم در ساری برگزار می شود، پژوهشی درباره موسیقی چوپانی

    Home  /  جشن  /  پیمان بزرگ نیا به مهر گفت: جشنواره لیلم در ساری برگزار می شود، پژوهشی درباره موسیقی چوپانی

پیمان بزرگ نیا به مهر گفت: جشنواره لیلم در ساری برگزار می شود، پژوهشی درباره موسیقی چوپانی Image

پیمان بزرگ نیا به مهر گفت: جشنواره لیلم در ساری برگزار می شود، پژوهشی درباره موسیقی چوپانی

صد كادو: سومین جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان لیلم طی روزهای اول تا پنجم مرداد سال ۹۷ با حضور تعدادی از گروه ها و هنرمندان موسیقی اقوام البرزنشین در شهر ساری برگزار می گردد.

پیمان بزرگ نیا یكی از مشاوران برگزاری سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان «لیلم» در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: این جشنواره توسط موسسه فرهنگی هنری «نسیم مهرآوا» با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد كه طی آن هنرمندان و گروه های شركت كننده از اقوام البرزنشین ایران در استان های شمالی كشور آثار خویش را ارائه می دهند.
وی افزود: با عنایت به برنامه ریزی های انجام گرفته از جانب ستاد برگزاری جشنواره، بنا بر این است كه علاوه بر حضور گروه های شركت كننده در بخش اصلی هنرمندانی از استان های آذربایجان، لرستان، كردستان و خراسان هم در این دوره حضور داشته باشند كه مسئولیت انتخاب گروه های این بخش برعهده من است كه امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی برای مخاطبان باشیم. البته در بخش اصلی جشنواره هم هنرمندان خبره موسیقی اقوام ایران حضور دارند كه آثارشان را در معرض رقابت قرار می دهند.
بزرگ نیا با اشاره به جزئیات این رویداد موسیقایی بیان كرد: بخش رقابتی جشنواره به اجرای «گروهی مازندرانی»، «انفرادی»، تك نوازی سازهای بومی مازندران شامل دوتار، للِـه وا، دسركوتن، غرنه، كمانچه محلی، سرنا، تشت، «آواز محلی مازندرانی»، «منظومه خوانی» شامل منظومه های «مَمزَمون»، «طالب و زهره»، «امیر و گوهر»، «مَشتی»، «ذبیح پهلوان» (عامی دترجان)، «خُلّر»، «سوته كرم»، «فاطمه مسكین»، «هژبر و حامد» و مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومیِ اقوام البرزنشین اختصاص دارد كه در این بخش هنرمندان آثار خویش را به مخاطبان عرضه می دهند. در بخش جنبی هم كه همانطور اشاره كردم گروه های موسیقی استان های البرزنشین همچون مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، قزوین، تهران، زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل و گروه های موسیقی نواحی ایران از استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان و لرستان به اجرای برنامه می پردازند.
وی اضافه كرد: برگزاری كارگاه های آموزشی با مبحث قوم شناسی، سازشناسی استان های البرزنشین، نمایشگاه ساخت سازهای بومی استان های البرزنشین و معرفی آموزشگاه های برتر در زمینه آموزش موسیقی مازندرانی هم همچون بخش های دیگری است كه در این دوره از جشنواره به علاقه مندان موسیقی اقوام ایران عرضه می گردد.
این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران با اشاره به دیگر فعالیت های خود در عرصه موسیقی نواحی ایران اظهار داشت: مدتی است مشغول پژوهش در حوزه موسیقی منطقه زاگرس بخصوص «موسیقی چوپانی» هستم كه مقرر است طی آن به بررسی تمامی زوایا و متعلقات مختلف این گونه موسیقایی بپردازم و با عنایت به اینكه این موسیقی گستردگی جغرافیایی فراوانی دارد فكر می كنم همچنان وقت زیادی را از من بگیرد. این مجموعه بعد از تدوین و گرد آوری در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پیمان بزرگ نیا به مهر گفت: جشنواره لیلم در ساری برگزار می شود، پژوهشی درباره موسیقی چوپانی بسته هستند Date | 12/07/2018