فونت یحیی سنوار پرده برداری شد تأکید نجابتی بر طراحی فونت حاج قاسم

    Home  /  جشن  /  فونت یحیی سنوار پرده برداری شد تأکید نجابتی بر طراحی فونت حاج قاسم

فونت یحیی سنوار پرده برداری شد تأکید نجابتی بر طراحی فونت حاج قاسم Image

فونت یحیی سنوار پرده برداری شد تأکید نجابتی بر طراحی فونت حاج قاسم

صد کادو: مسعود نجابتی طراح گرافیک اصرار کرد که وقتی مؤسسات خصوصی و بانکها برای هویت سازمانی شان بدنبال فونت اختصاصی هستند باید تاسف خورد که در حوزه طراحی فونت قهرمانان مقاومت اهمال کرده ایم.
مراسم رونمایی از «فونت سنوار، فونت مقاومت» عصر چهارشنبه ۲۳ مهر، با حضور مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کوروش پارسانژاد، محمد روح الامین، سیدشهاب الدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و مسعود پورزارعی در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد.
اجرای این مراسم برعهده رسالت بوذری بود.
«فونت سنوار» توسط حسین چمن خواه هنرمند طراح گرافیک، طراحی و همزمان با سالگرد شهادت یحیی سنوار رونمایی خواهد شد. این فونت با مدیریت هنری مسعود نجابتی در نگارخانه کانون هنر شیعی طراحی و اجرا شده است.

حاج رمضان دوست داشت «سمفونی فلسطین» ساخته شود

مسعود نجابتی در آغاز این مراسم با ذکر خاطره ای در رابطه با جرقه اولیه طراحی فونت سنوار، اظهار داشت: خاطرم است روزی که توفیق داشتیم خدمت شهید حاج رمضان (که الان در ایران شناخته شده است) رسیدیم، ضمن قدردانی از کارهای هنری که طی سال ها صورت گرفته بود، پیشنهادهایی نیز به ما دادند و بر خلق کارهای ماندگار نیز تاکید نمودند. ایشان خیلی دوست داشت که «سمفونی فلسطین» ساخته شود و در حقیقت در رابطه با این ابعاد فکر می کرد؛ یعنی می خواست کارهای ماندگار و تاثیر گذار صورت گیرد. ایده فونت مقاومت، نیز از همان جلسه شکل گرفت.
وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از کارهای ما طراحان گرافیک تاریخ مصرف دارد و معدود آثار ما ماندگار می شوند اما ماندگارترین کار گرافیکی، قلم یا فونت است. بعضی وقت ها هم، پشت این ماندگاری، دلایلی است که آن اثر را جاودانه می کند. بطورمثال در عرصه فونت یا تایپ فیس، بسیاری از فونت های ما سابقه حدود ۷۰ ساله دارند. علل انتخاب این فونت ها متفاوت می باشد اما یکی از اصلی ترین آنها همانا ماندگاری اش است.
نجابتی اظهار نمود: مساله دیگری که برای من اهمیت داشت این بود که هر فونت هویت دارد و صاحب نام است؛ یعنی برای هر محصول گرافیکی باید نام گذاری صورت گیرد. این کار برای من جذاب است چون نشان میدهد که این آثار شخصیت و هویت دارند و در طی زمان نامی برایشان گذاشته می شود. مثلا، جلد کتاب ها یا محتوای آنها، نشانه هایی هستند که نشان می دهند این اثر، هویت و شخصیت دارد و باید نام گذاری شود.
وی در مورد انتخاب عنوان برای فونت ها بیان نمود: در طول تاریخ، روش های مختلفی برای نام گذاری فونت ها وجود داشته و این خودش جالب است که ما برای بسیاری از آنها، حتی برای فونت هایی که اشاره مستقیم به مبحث ندارند، هم نام می گذاریم. حدودا در جهان، برای خیلی از مشاهیر، فونت هایی ویژه طراحی شده است. ممکنست خود فرد طراح حروف بوده یا خوشنویس، و فونتی برمبنای آثار او تولید شده باشد.

نهادها و سازمان ها پای کار طراحی فونت قهرمانان بیایند/ فونت حاج قاسم طراحی شود

مدیر کانون هنر شیعی در ادامه بیان نمود: متاسفانه، در عرصه هنر انقلاب، پس از چهل سال، هنوز هیچ فونتی برای شخصیت های بزرگ مان مانند حاج قاسم طراحی و ساخته نشده است. این مورد از کم توجهی است و امیدواریم که ان شاءالله در آینده بتوان این کمبود را جبران کرد و سازمان ها و نهادهای فرهنگی بیشتر به این مورد اهمیت دهند. من از این فرصت اعلام می کنم و از تمام رسانه های حاضر در جمع می خواهم که بر اهمیت این مورد تاکید داشته باشند، تا بتوانیم در کنار تولید آثار هنری، از نظر هویت سازی و نشان دادن شخصیت های شاخص کشور هم اقدام جدی نماییم.
وی تصریح کرد: حوزه هنری مهم ترین نهاد هنری در عرصه انقلاب است و باید در این مورد پیش قدم شود و در عرصه های مختلف ادبی و هنری، فونت مفاخر را طراحی و منتشر کند.
نجابتی اظهار داشت: البته رسیدن به مکتب حاج قاسم و دیگر شخصیت ها زمان می برد، اما وقتی می بینیم مؤسسات خصوصی و بانکها برای هویت سازمانی شان دست به دامن طراح ها هستند که فونت اختصاصی طراحی نمایند، باید تأسف خورد که چرا ما در این زمینه اهمال نموده ایم.
وی اظهار نمود: در این سال ها واکنش های ما عموماً سریع و مقطعی بود؛ شما شاهد هستید هر روز با حادثه ای مواجهیم. آن زمان ها گذشت که سالی یکی دو پوستر یا نقاشی خلق می شد. الآن بامداد که بیدار می شویم و اخبار را می بینیم، حدودا بیشتر همکاران هم همچنین اند؛ فورا به فکر واکنش هستند.
نجابتی در انتها تصریح کرد: طراحی فونت مقاومت، بیشتر از ادای دین است؛ احترام و تقدیر حق بزرگی است که بر گردن ماست، خصوصاً در حالی که اسم این بزرگان را در فضای مجازی، علاوه بر تصاویر و فیلم هایشان، هدف تخریب و ترور قرار می دهند. بنابراین، این کار فقط ادای دین نیست، بلکه یک وظیفه و تکلیف است که ما این اسامی را به همین شکل حفظ و ثبت نماییم و در تاریخ هنر و فضای هنرهای تجسمی نگه داریم.

فونت یحیی سنوار، روایتگر است

اسدالله چهره پرداز هنرمند پیشکسوت طراح گرافیک نیز که با دعوت مسعود نجابتی روی صحنه آمد، اظهار داشت: مقوله طراحی فونت مقوله خاصی است و در طول تاریخ گرافیک ایران به آن کم توجهی شده است. نوشتار دوش به دوش تصویر حرکت می کند و حتی گاهی برخی همکاران پوسترهایی طراحی می کنند که ساختار غالبش، حروف است و ما این سبک ها را تایپوگرافی می نامیم یعنی طوری است که حروف نیز می توانند راوی باشند و روایتی را بیان کنند.
وی فونت ها را به ۲ دسته عمده فونت رسمی بدون لحن و فونت هایی که لحن خاصی را ارایه می دهند، تقسیم کرد و توضیح داد: فونت های رسمی که لحن خاصی را ارایه نمی دهند، فونت هایی هستند که در مسائل روزمره و در روزنامه ها از این فونت استفاده می شود. اما این فونت مقاومت، دارای لحن است و ضربه ها و تاش های قلم پراستحکامی دارد و حس مقاومت را می رساند. حروف نسبت به موارد دیگر در گرافیک، محدود هستند اما می توان طوری کار کرد که احساساتی را منتقل کند. این در حالیست که خیلی از کلمات را نمی توان طراحی کرد که واقعا معنای خودشان را برسانند.
چهره پرداز اظهار داشت: فونت هایی نیز هستند که روایت گرند و دارای لحن هستند اما متاسفانه بسیار کم روی آنها کار شده است. اما امروز خوشحالم فونتی مقابل چشمان ما است که راوی است و درحال حرف زدن با ما مخاطبان است. برای خود من روز مبارکی است که تولد یک فونت را شاهد می باشیم.

سایه مسعود نجابتی روی فونت «یحیی سنوار» مشهود است

کوروش پارسانژاد هنرمند طراح گرافیک نیز بعنوان سخنران بعدی اظهار داشت: بیرون سالن صحبت در رابطه با مجله «کمان» شد که من با دوستانم ۲ مسعود (نجابتی و شجاعی طباطبایی) بودم. یادم است که زمانیکه روی گرافیک مجله «کمان» کار می کردم، بسختی دنبال قلمی می گشتم که با حال و هوای مجله هماهنگی داشته باشد. در آن دوره، قلم یاسمین را پیدا کردم که شخصیت محکم و نسبتاً پهنی داشت و زوایای تیز آن خیلی من را جذب کرد. فونت یاسمین، برای مفاهیمی که در مجله «کمان» در رابطه با گرافیک آن سال ها مطرح می کردیم، خیلی مناسب بود. خوشبختانه، در این دهه اخیر، جوانانی هستند که تخصصی در طراحی تایپ فیس و فونت دارند و کار می کنند. وقتی نگاهی می اندازم به آن فونت هایی که خوش ترکیب تر هستند و رغبت بیشتری جهت استفاده در دسترس هستند، می بینم تعدادشان نسبت به ۱۰ سال قبل بیشتر شده است.
وی بیان نمود: فونت مقاومت، فونتی است که به قول آقای چهره پرداز، راوی است و لحن و لهجه دارد، یعنی یک فونت رسمی نیست، نوعی مقاوت و شخصیت خاص دارد. شخصاً این فونت را خیلی دوست دارم. این قلم به علت ضخامت کرسی اش خیلی مناسب و سر جای خودش است و با مفهومی که برای آن طراحی شده، خیلی هم تراز است.
وی همینطور اظهار نمود: در کارهای مسعود نجاتی هم این جامعیت و زیباشناسی مشاهده می شود و من بر این باورم که سایه ای که در طراحی این فونت استفاده شده، بازتاب همان زیبایی شناسی است که در کارهای مسعود وجود دارد. فکر می کنم در این زمینه باید خیلی کار شود تا قلم های درجه یک خلق شود.
پارسانژاد خاطرنشان کرد: این طراحی به عقیده من، بیشتر از شخصیت، لهجه پیدا کرده است؛ دخالت ها یا رفتارهایی که این فونت را شکل داده، حس خوشنویسی پیدا کرده است، این قلم را از شخصیتی مقاوم، شخصی تر کرده است و فکر می کنم خیلی دشوار است طراحان مختلف از آن استفاده نمایند.
وی اظهار داشت: این نوشتار بگونه ای است که تاثیر بسیاری در چشم بیننده می گذارد همانطور که من فکر می کنم تنها حمید عجمی است که می تواند با خط معلی کار کند. دنیای طراحی فونت خیلی سخت است و من در این زمینه اصلا وارد نشده ام. امیدوارم راه تان ادامه پیدا کند.
در ادامه مراسم، حسین چمن خواه طراح فونت «یحیی سنوار» با نمایش مراحل طراحی این فونت، به توضیحاتی در رابطه با آن پرداخت و تصریح کرد که عمده کارهای هنری این فونت برعهده مسعود نجابتی بوده است.
وی اظهار داشت: روایت و داستان تشکیل این فونت به عملیات «طوفان الاقصی» و نسل کشی در فلسطین برمی گردد. من حدود ۲ سال مشغول طراحی فونتی بودم که با شهادت یحیی سنوار تداخل کرد که بعد از آن اسم فایل ها را سنوار گذاشتم و آقای نجابتی از این اسم خیلی استقبال کرد. سنوار به شیوه خاصی شهید شده بود و تصویر شهادتش، قهرمان گونه بود و این ترکیب سبب شد تا علاقه مندی به این شخصیت پیدا شود. بعد از آن، آقای نجابتی گفت چه خوب است این فونت طراحی شود و سال که جدید شد، من مشغول این کار شدم.
چمن خواه در انتها آگاهی داد که مقرر است عواید این فونت، وقف غذای کودکان غزه شود و از آبان ماه در سایت «نام و هنر» نمایش داده می شود.
در پایان مراسم، مسعود نجابتی، مسعود شجاعی طباطبایی، اسدالله چهره پرداز، کوروش پارسانژاد، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری استان قم، محمد روح الامین و حسین چمن خواه روی صحنه آمدند و فونت «یحیی سنوار، فونت مقاومت» رونمایی گردید.
به اجمال، نوشتار دوش به دوش تصویر حرکت می کند و حتی گاهی برخی همکاران پوسترهایی طراحی می کنند که ساختار غالبش، حروف است و ما این سبک ها را تایپوگرافی می نامیم یعنی طوری است که حروف نیز می توانند راوی باشند و روایتی را بیان کنند.
وی فونت ها را به ۲ دسته عمده فونت رسمی بدون لحن و فونت هایی که لحن خاصی را ارائه می دهند، تقسیم کرد و توضیح داد: فونت های رسمی که لحن خاصی را ارائه نمی دهند، فونت هایی هستند که در مسایل روزمره و در روزنامه ها از این فونت استفاده می شود. اما امروز خوشحالم فونتی مقابل چشمان ما است که راوی است و در حال حرف زدن با ما مخاطبان است. یادم است که زمانیکه روی گرافیک مجله کمان کار می کردم، بسختی دنبال قلمی می گشتم که با حال و هوای مجله هماهنگی داشته باشد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای فونت یحیی سنوار پرده برداری شد تأکید نجابتی بر طراحی فونت حاج قاسم بسته هستند Date | 18/10/2025