ریزش ۵۰درصدی مشتریان عشق ابدی در عرض پنج ماه

    Home  /  جشن  /  ریزش ۵۰درصدی مشتریان عشق ابدی در عرض پنج ماه

ریزش ۵۰درصدی مشتریان عشق ابدی در عرض پنج ماه Image

ریزش ۵۰درصدی مشتریان عشق ابدی در عرض پنج ماه

صد کادو: داده های شبکه های اجتماعی و زمینه های مجازی در زمان پخش رئالیتی شو «عشق ابدی» نشان داده است روند جذب مخاطب، بازدید و دانلود این مجموعه روندی کاهشی داشته و مسیر توجه و جلب مخاطب ادامه نداشته است.
عشق ابدی یک رئالیتی شو محصول ترکیه است که از هشتم اردیبهشت ۱۴۰۴ در پلت فرم یوتیوب پخش خویش را شروع کرده و به یکی از پربحث ترین برنامه های فارسی زبان خارجی تبدیل گشته است. این برنامه با ایده گرفتن از برنامه هایی خارجی مانند «جزیره عشق» طراحی و در ویلایی لوکس در منطقه بودروم ترکیه فیلم برداری شده است.
برنامه به سبب سبک اجرا، نوع روابطی که به تصویر کشیده و جایزه ۳۰ هزار دلاری برای زوج برنده، توجه مخاطبان را جلب کرده و با واکنش ها و نقدهای گسترده ای روبه رو شده است. هر قسمت عشق ابدی که تنها از یوتیوب و در ایام دوشنبه تا جمعه پخش می شود، حدودا ۹۰ دقیقه است.
برنامه عشق ابدی در شروع به یکی از پربازدیدترین محتواهای یوتیوب فارسی بدل شد که بازتابی وسیع در فضای مجازی داشت. اولین قسمت این برنامه بیشتر از ۹ میلیون بازدید به دست آورد و سایر قسمت ها نیز بین یک تا ۶ میلیون بار دیده شدند. بر مبنای اطلاعات موجود، تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ این برنامه موفق به جذب بیشتر از ۱۰۰ میلیون بازدید در یوتیوب شده است.
بر اساس نظر برخی مخاطبان منتقد، این برنامه عشق را تبدیل به یک کالای سرگرمی کرده که شرکت کننده ها برای رسیدن به پول، حاضرند خویش را یک عاشق نشان دهند و حتی فردی را هم که بدنبال عشق واقعی است، به آسانی از برنامه حذف می کنند.
در این زمینه و طی هفته های گذشته، مطبوعات و رسانه های مختلف از جوان و فرهیختگان و خراسان تا تسنیم و خبرگزاری مهر و… در یادداشت و گزارش هایی نسبت به محتوای مخرب این برنامه، مطالبی را منتشر نمودند.
در گزارش پیش رو، به کمک اطلاعات آماری به دست آمده از گوگل ترندز به تحلیل کمی و کیفی محتوای انتشار یافته کاربران گوگل و یوتیوب در بازه زمانی آغاز برنامه تا ۲۸ شهریورماه پرداخته و همینطور نیم نگاهی به رسانه های اجتماعی مانند ایکس و اینستاگرام داشته ایم:

یوتیوب

از هشتم اردیبهشت و آغاز پخش این مجموعه، بیشترین حجم جست وجو پیرامون عشق ابدی در روز چهارم تیرماه اتفاق افتاده است. به عبارتی، برنامه چهارشنبه شب چهارم تیرماه با اختلاف خبرسازترین اپیزود این مجموعه در مدت پنج ماه اخیر بوده است.
همچنان که در نمودار ذیل قابل مشاهده می باشد، روند جست وجو در رابطه با این سریال، روندی نوسانی داشته و بیشترین زمان های جست وجو در ایام دوشنبه تا جمعه که قسمت های جدید آن پخش شده، انجام شده است. در عین حال، در هر هفته میزان جست وجو در بین روزهای مورد اشاره متفاوت و بستگی به کیفیت برنامه و جنجال های پیرامونی آن بوده است.
نکته حائز اهمیت اینست که بر خلاف تبلیغات در مورد این برنامه در بسترهای اینستاگرام و یوتیوب، میزان جست وجو که شاخصی از میزان تماشای آن شمرده می شود، سیر نزولی داشتهاست.
در یوتیوب، بیشترین جست وجو پیرامون عشق ابدی در مازندران بوده است و پس از آن دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین سرچ را پیرامون این رئالیتی شو در ایران داشته اند. اینکه یک استان از شمال ایران و دو استان نسبتا محروم بیشترین سرچ این برنامه را در یوتیوب داشته، نکته مهمی است که باید مدنظر قرار گرفته شود.
نکته جالب توجه اینکه تهرانی ها و اهالی آذربایجان غربی در مدت زمان پخش عشق ابدی، کمترین جست وجو را در یوتیوب در رابطه با این برنامه به نام خود ثبت کرده اند.
از نظر محتوایی نیز داده های جالبی در این زمینه به دست می آید؛ به نظر می آید قسمت اول و دوم عشق ابدی بیشترین جست وجوی یوتیوبی را داشته است، اما این میزان در ادامه، ادامه نداشته است.

گوگل

بررسی روند جست وجوی عشق ابدی در گوگل نشان میدهد بیشترین میزان سرچ در همان ماه نخست پخش و در روز ۲۶ اردیبهشت و دوم خرداد روی داده و پس از آن و با وجود نوسانات متعدد، روند کلی جست وجو و متعاقبا بازدید، نزولی بوده است.
جست وجوهای گوگلی در بازه پنج ماهه پخش این رئالیتی شو، همچنان از افت ۵۰ درصدی سرچ و بازدید نسبت به هفته های ابتدایی خبر می دهد؛ روندی نزولی که به نظر می آید ادامه نیز داشته باشد.
در گوگل همانند یوتیوب، مازندران بیشترین میزان جست وجوی عشق ابدی را از نظر مکان جغرافیایی داشته است. تفاوت این دو بستر، در رده بعدی روی داده است؛ در صورتیکه در یوتیوب رتبه های دوم و سوم به کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری اختصاص داشته،

در گوگل، خراسان شمالی و گلستان رتبه های بعدی را تصاحب کرده اند.

خراسان رضوی از این نظر بعد از خراسان جنوبی و هرمزگان در رتبه ششم قرار گرفته است. در مقایسه با این استان ها، قم، در رتبه ۲۲ جست وجوی استانی قرار گرفته و سهم استان تهرانی ها جایگاه ۱۵ بوده است.
در میان عوامل و شرکت کنندگان، پرستو صالحی بازیگر سابق و مجری این برنامه در کنار دو تن از شرکت کنندگان به نامهای بهار و شاهین رشد ناگهانی را تجربه کرده اند؛ بدین معنا که کاربران گوگل به صورت ناگهانی و رو به ازدیادی نام آنها را سرچ کرده اند. نگار، طناز، ماهرخ و علی از دیگر شرکت کنندگانی بودند که در قالب برنامه عشق ابدی رشد ناگهانی پیدا کردند.
آهنگ عشق ابدی و مدل ترکی این برنامه از دیگر عبارات پرتکراری بود که کاربران گوگل در رابطه با این برنامه جست وجو کرده اند.

توئیتر

کاربران رسانه های اجتماعی نیز تا اینجای کار، نظرات عمدتاً منفی نسبت به برنامه جدید پرستو صالحی داشته اند. یکی از کاربران توییتر نوشته «۱۲ دقیقه اول این سمّ خالصو نگاه کردم و عذاب کشیدم! میخوام حداقل تا اونجا که پسرا هم میان رو نگاه کنم و بیشتر خودمو زجر بدم. این چه افول انسانیتیه که ساختن؟ حالا اونا خواستن یه چی بسازن یه پولی درارن، اینا چرا قبول کردن تو این لجنزار شنا کنن؟»
کاربر دیگری این طور به این برنامه واکنش نشان داده است: «این شو پرستو صالحی فقط بهم شرم نیابتی میده.»
یکی دیگر از مخاطبان ایکس این طور توییت کرده است: «دلم میخواد ساعتها در موردش صحبت کنم تو مغز کارگردان چی گذشته که اینطوری خودشونو معرفی کردن!! پرستو صالحی چرا انقدر وقیحه و راحت به آدما توهین میکنه و تیکه میندازه!!»
«کاش میشد اون بخشی از حافظم که مربوط به دیدن چند دقیقه از برنامه پرستو صالحی هستو با اسید بشورم»؛ این توئیت دیگری است که در ایکس دیده می شود.
کاربر دیگری توئیت زده «یه جور عجیبی همه دارید عشق ابدی می بینید و همه ی توییتا در مورد اونه. غری ندارما فقط متعجبم از این همه حجم مخاطب و یکپارچگی توییتا. یعنی من پس از هارداسان نایت اصلا همچین چیزی تو تایملاین ندیده بودم.»

اینستاگرام

با وجود انتقادات گسترده، بیشتر از ۴۹۸ هزار نفر کانال این برنامه را در یوتیوب دنبال می کنند و بعضی قسمت های آن در مدت زمان کوتاهی بعد از شروع پخش بیشتر از ۴ میلیون بار دیده شده است. همینطور نزدیک به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اکانت اینستاگرام این برنامه را دنبال می کنند و نظرات خود در رابطه با شرکت کنندگان این برنامه را زیر پست های این صفحه با دیگران به اشتراک می گذارند.
در این زمینه، خیلی از کاربران اینستاگرام آنرا نسخه ای ضعیف از فرمت های خارجی و دارای محتوای سطحی و مغایر با فرهنگ ایرانی دانسته اند و برخی دیگر از نتایج روانی آن برای شرکت کننده ها ابراز نگرانی کرده اند.

جمع بندی

۱. داده های آماری به دست آمده از بررسی رسانه های اجتماعی نشان میدهد با وجود این که رئالیتی شو عشق ابدی جزو پرمخاطب ترین برنامه های نمایشی بهار و تابستان ۱۴۰۴ نزد فارسی زبانان سرتاسر دنیا بوده، اما روند پرمخاطب بودن آن ادامه نیافته است؛ به نحوی که داده های یوتیوبی از کاهش ۵۰ درصدی مخاطبان این برنامه در عرض پنج ماه خبر می دهد.
۲. پربیننده شدن برنامه های زرد و نه چندان با کیفیت در خارج از کشور، از دید بسیاری با ضعف رسانه های فارسی زبان داخلی و بخصوص صداوسیما ارتباط نزدیکی دارد. برای نمونه با وجود تبلیغات منفی فراوان مقابل تلویزیون، سریال پایتخت در نوروز ۱۴۰۴ توانست مخاطب چند ده میلیونی قهرکرده از تلویزیون را به این بستر برگرداند، این در حالیست که دیده شدن برنامه هایی با مضمون سرگرمی چون عشق ابدی، در نبود محتوای سرگرمی مناسب از صداوسیما، به نظر ادامه خواهد داشت.
۳. دلیل اصلی پربیننده شدن برنامه ای چون عشق ابدی از نگاه طیفی از کاربران شبکه های مجازی، موج سواری روی برخی موضوعات تابوشده و روابط عاطفی و جنسی بوده است که عمدتا در رسانه های داخلی سانسور یا محدود شده است. البته تجربه نشان داده که این گونه موفقیت ها به هیچ عنوان ادامه دار نبوده و همچنین که ویو و بازدید این برنامه افت محسوسی داشته، برنامه های اینچنینی نیز نه می توانند ماندگار شوند و نه الگوی تضمین شده ای برای جذب مخاطب به حساب می آیند.
منبع: ایرنا به طور خلاصه هر قسمت عشق ابدی که تنها از یوتیوب و در روزهای دوشنبه تا جمعه پخش می شود، حدوداً ۹۰ دقیقه است.
برنامه عشق ابدی در آغاز به یکی از پربازدیدترین محتواهای یوتیوب فارسی بدل شد که بازتابی وسیع در فضای مجازی داشت. این که یک استان از شمال ایران و دو استان نسبتا محروم بیشترین سرچ این برنامه را در یوتیوب داشته، نکته مهمی است که باید مدنظر قرار گرفته شود.
نکته جالب توجه این که تهرانی ها و اهالی آذربایجان غربی در مدت زمان پخش عشق ابدی، کمترین جست وجو را در یوتیوب در ارتباط با این برنامه به نام خود ثبت کرده اند.
از نظر محتوایی هم داده های جالبی در این مورد به دست می آید؛ به نظر می رسد قسمت اول و دوم عشق ابدی بیشترین جست وجوی یوتیوبی را داشته است، اما این میزان در ادامه، ادامه نداشته است.

بررسی روند جست وجوی عشق ابدی در گوگل نشان میدهد بیشترین میزان سرچ در همان ماه نخست پخش و در روز ۲۶ اردیبهشت و دوم خرداد روی داده و بعد از آن و با وجود نوسانات متعدد، روند کلی جست وجو و متعاقبا بازدید، نزولی بوده است.
جست وجوهای گوگلی در بازه پنج ماهه پخش این رئالیتی شو، همچنان از افت ۵۰ درصدی سرچ و بازدید نسبت به هفته های ابتدایی خبر می دهد؛ روندی نزولی که به نظر می رسد ادامه هم داشته باشد.
در گوگل همانند یوتیوب، مازندران بیشترین میزان جست وجوی عشق ابدی را از نظر مکان جغرافیایی داشته است.
کاش میشد اون بخشی از حافظم که مربوط به دیدن چند دقیقه از برنامه پرستو صالحی هستو با اسید بشورم ؛ این توئیت دیگری است که در ایکس دیده می شود.
کاربر دیگری توئیت زده یه جور عجیبی همه دارید عشق ابدی می بینید و همه ی توییتا در مورد اونه.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ریزش ۵۰درصدی مشتریان عشق ابدی در عرض پنج ماه بسته هستند Date | 25/09/2025