بازگشت جشنواره مد و لباس فجر به ۱۲ سال قبل

    Home  /  جشن  /  بازگشت جشنواره مد و لباس فجر به ۱۲ سال قبل

بازگشت جشنواره مد و لباس فجر به ۱۲ سال قبل Image

بازگشت جشنواره مد و لباس فجر به ۱۲ سال قبل

به گزارش صد کادو، یکی از داوران ادوار جشنواره مد و لباس فجر ضمن مرور روند برگزاری جشنواره مد و لباس درباره ی علت کم رمق شدن این جشنواره ۱۳ ساله صحبت کرد و اظهار داشت: برای دوره سیزدهم نیروی جوانی پای کار آمده است، با اینحال احساس می کنم به نقطه ۱۰ یا ۱۲ سال قبل بازگشته ایم؛ چونکه بسیاری از جوانان و دانشجویان نسبت به جشنواره بی تفاوت شده اند. امیدوار هستم اعتماد به جشنواره باردیگر شکل بگیرد که البته این امر هم نیازمند زمان است.
پروانه قاسمیان در گفت و گو با ایسنا، درباره ی جایگاه جشنواره مد و لباس فجر در مقایسه با سایر جشنواره های فجر، اظهار داشت: جشنواره مد و لباس یک مقوله کاملا جدا است. از سال ۱۳۹۳ یک روند رو به پیشرفتی برای جشنواره مد و لباس داشتیم به گونه ای که هر سال تعداد آثاری که به دبیرخانه می رسید بیشتر می شد و استقبال طراحان نیز زیاد بود.
او اضافه کرد: از طرفی در شورای سیاستگذاری جشنواره هر ماه جلساتی برگزار می کرد و از اردیبهشت ماه هر سال جلسات و تصمیم گیری ها شروع می شد و تا بهمن ماه که جشنواره برگزار شود، ادامه پیدا می کرد. در این جلسات گزارش جشنواره های پیشین بررسی و تصمیم گیری می شد که برای دوره بعدی چه بخشهایی اضافه یا کم شده و یا چه تغییراتی ایجاد شود. این روند سبب می شد آگاهی درباره ی اهمیت جشنواره مد و لباس فجر افزایش یابد.

چرا جشنواره مد و لباس فجر کم رمق شد؟
مدیرگروه رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به این که این روند تا زمان شیوع بیماری کرونا ادامه داشت، اظهار داشت: از آن پس بدنبال تغییر دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار آن اوج گرفتن کرونا، وقفه هایی به وجود آمد و جشنواره از دوران رونق خود فاصله گرفت. بعد از فروکش کردن تقریبی بیماری کرونا، استقبال از جشنواره هم کمرنگ تر شد و گویی جهان به دو بخش قبل و پس از شیوع این بیماری تقسیم شد که جشنواره مدو لباس فجر هم در این شرایط تحت تأثیر تغییرات قرار گرفت؛ چنانچه انگیزه دانشجویان هم جهت شرکت در جشنواره کم شد.

اختراع باردیگر چرخ یا شروع از نقطه صفر؟!
او اضافه کرد: از سال ۱۴۰۲ که مدیریت جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس درخواست کمک و همفکری کردند، قسمتی از گروه قبلی کوشیدیم تجربیات خودرا با تأکید بر تکیه به روند و تجربیات ادوار جشنواره در اختیار آنها بگذاریم؛ هرچند آنها چندان موافق این دیدگاه نبودند و گفتند که می خواهند از نقطه صفر شروع کنند و این امر سبب شد بنده آن سال هم به عنوان داور در جشنواره حضور پیدا نکنم.

ابراز امیدواری برای اعتماد باردیگر به جشنواره
یکی از داوران ادوار جشنواره مد و لباس فجر درباره ی حضورش در سیزدهمین دور از این جشنواره به عنوان داور، اظهار داشت: برای امسال احساس کردم نیروی جوانی پای کار است و شرایط به گونه ای پیش می رود که آدم دوست دارد رونق فعالیت فرهنگی – هنری را در جامعه ببیند، با این حال احساس می کنم به نقطه ۱۰ یا ۱۲ سال قبل بازگشته ایم چونکه بسیاری از جوانان و دانشجویان نسبت به جشنواره بی تفاوت شده اند. امیدوار هستم حس اهمیت دادن به جشنواره و اعتماد به آن باردیگر شکل بگیرد که این امر هم نیازمند زمان است. اگر همه چیز پیوسته بود و در طول این مدت اتفاقاتی که ذکر کردم رخ نمی داد، شاید شرایط بهتر می بود، با این وجود از این نظر هم می توان نگاه کرد که آن چه که گذشته درس هایی بوده است که به آموخته های ما افزوده است که با نیروی بهتری برای جشنواره کار انجام دهیم. البته در این دوره برای داوری آثار بخش دانشگاهی به دو جلسه دعوت شدم و به آن صورت در تصمیم گیری اقدامات جشنواره نقشی نداشتم.

تنها یک متخصص طراحی لباس در شورای سیاست گذاری
او با تأکید بر این که شورای سیاستگذاری هر جشنواره ای باید با حضور افراد متخصص همان رشته تشکیل گردد، اظهار داشت: در شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر فقط یک نفر را داریم که تخصص طراحی پارچه و لباس دارد، درصورتی که در سالیان قبل همه مدیران گروههای رشته طراحی لباس و پارچه در شورای سیاستگذاری حضور داشتند. اگر نیتی برای رونق این جشنواره وجود دارد بهتر است نظرات افرادی که رزومه قوی در این زمینه دارند پرسیده شود تا بتوان شکل بهتری به جشنواره داد.

برگزاری جشنواره در خرداد ماه هیچ منطقی ندارد
این مدرس دانشگاه با تأکید بر این که موکول شدن موعد زمانی برگزاری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به خرداد ماه را لطمه زا می داند، در این زمینه توضیح داد: در گذشته اهتمام بر این بود که جشنواره بهمن یا نهایتاً اسفندماه برگزار شود، حتی این طرح مطرح شده بود که بخش علمی از بخش اصلی جدا شود که البته نکاتی هم به این تصمیم وارد شد، چونکه نظر این بود اگر از زمان دهه فجر فاصله داشته باشد، از اهمیت آن کاسته می شود؛ بدین سبب نمی توان هر زمانی جشنواره برگزار کرد. برای این دوره، شرایط سال قبل خاص بود، اما با اینحال برگزاری جشنواره در خرداد ماه هیچ منطقی ندارد.
بیشتر بخوانید:
آغاز به کار جشنواره «مُد مُوقر»
او درباره ی مطرح شدن این بحث که بخش ملی و بین المللی جشنواره مد و لباس فجر از یکدیگر جدا شوند، اظهار داشت: موافق جدا شدن بخش ملی و بین المللی جشنواره نبودم. حتی زمانی معترض بودم که چرا چند مدل جشنواره برای مد و لباس داریم، درحالی که اگر یک جشنواره مد و لباس فجر به صورت پرقدرت برگزار می شد، مطمئنا مخاطب و جامعه طراحان برای ارائه آثار استقبال بیشتری می کردند. وقتی جشنواره های مختلف و گوناگون وجود داشته باشد، افراد برای ارسال آثار هم گرفتار سردرگمی می شوند. آن چه که به عنوان جشنواره مد و لباس فجر می شناسیم، می توانست جایگاه محکم تری داشته باشد که منجر به از دست رفتن انرژی طراحان نشود. تفکیک بخش ملی و بین المللی لطمه به ساختار است.

ماجرای پیشنهادی که هیچ گاه عملی نشد!
قاسمیان درباب گستره نوع آثاری که در جشنواره مد و لباس فجر ارائه می شود، اظهار داشت: در ادوار گذشته این پیشنهاد مطرح شده بود که مانند جشنواره های بین المللی همچون اسکار، در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز یک بخش ویژه به طراحی لباس اختصاص دهیم؛ بخشی که به نظرم در آن ضعف جدی داریم و باید در جشنواره مد و لباس فجر به آن نگاه ویژه تری داشته باشیم.

بخش فروشگاهی؛ آری یا خیر؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وجود بخش فروشگاهی در کنار نمایش آثار جشنواره مد و لباس فجر می تواند منجر به رونق جشنواره شود؟، توضیح داد: جشنواره یک محتوای متفاوت از بخش فروش گاهی دارد؛ در جشنواره یک سری اثر باتوجه به موضوعی که مطرح شده باید به نمایش دربیاید. به نظرم حتی به بهانه رونق هم نباید به بخش فروشگاهی فکر کرد چون ارزش جشنواره پایین می آید.

چرا سهم لباس های زنانه در جشنواره بیشتر است؟
عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ درباره ی توجه به لباس مردان و خردسالان در جشنواره مد و لباس فجر، بیان کرد: خوب است که به خردسالان هم توجه شود؛ چنانچه دو یا سه سال جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان انجام شد که البته آن هم پس از تغییر سیاستها کلا ناپدید شد. اما در جشنواره مد و لباس فجر اگر بخواهیم خیلی حرفه ای درنظر بگیریم، باید بدانیم مزون، طراح و خیاط زنانه دوز بیشتر داریم؛ بدین سبب بیشترین آثار هم در بخش لباس های زنانه است. در بخش جنبی و حاشیه ای، برندها می توانند به لباس های مردانه بپردازند، اما در عمل در بخش مسابقه به نظر نمی رسد رغبتی برای ارائه لباس های مردانه وجود داشته باشد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بازگشت جشنواره مد و لباس فجر به ۱۲ سال قبل بسته هستند Date | 03/06/2025